For det er ikke primært det flotte været eller feiebilen som skaper enorme støvskyer i dette historiske området som gjør meg så munter og lett til sinns. Analysen er nemlig invitert til mediebyrået Starcom og nærmere bestemt til en ung engasjerende og relasjonsbyggende kar ved navn Christoffer Faack-Jacobsen.
En smilende ung semibarbert mann med nystrøket skjorte møter meg i foajeen og tilbyr en kruttsterk kaffe fra den nyvaskede kaffemaskinen som oser privat sektor. Christoffer kommer fra østkanten i Oslo nærmere bestemt fra et villaområde på Høybråten. Her gjennomførte han det han kaller typiske østkantaktiviteter som å sykle rundt ved de lokale senterne og flørte med jentene. Derfra gikk veien til Wang topp-idrettshøgskole. Som leser tenker du kanskje at Christoffer hadde drømmer om å bli profesjonell kappgjenger eller baseballspiller? Neida, her tok han faktisk tre år med allmennfaglig utdannelse og ble kjent med andre sosiale grupper da det var mye såkalt vestkantungdom som dominerte denne skolen. – Det var vel egentlig her jeg ble glad i skolearbeidet første gang. Jeg valgte å fordype meg i realfag og særlig de mate-matiske kunnskapene jeg tilegnet meg, har jeg hatt stor glede og nytte av senere i studie- og arbeidslivet.
Sivilmarkedsføring vekket engasjementet
Med ny skolesekk og bøtter med motivasjon startet Christoffer på Handelshøyskolen BI i Nydalen på linjen for sivilmarkedsføring. En økonomisk utdannelse med fordypning i markedsføring. – Markedsføring har jeg alltids syntes var spennende uten at jeg helt kan forklare hvorfor. På BI var det markedsføringsfagene som ga meg mest og ikke minst når det kom mer tall inn i bildet med mye analyse og metode. Det var derimot ikke før jeg var godt inni masteren at jeg skjønte det var markedsanalyse jeg skulle drive med.
Masteroppgaven ble skrevet sammen med medstudent Mari Evje. – Oppgaven handlet om hvorvidt en aktør kan «låne» assosiasjoner ved å legge seg nært opp mot en etablerte aktørs merkeelementer. Problemstillingen var om man kan få assosiasjoner til å smitte mellom merker på en subtil måte. Vi gjennomførte to eksperimenter for å teste hva som kan skje når et inntrengermerke legger seg nært opp til en farge som brukes av en etablert aktør, men som ikke assosieres med den aktuelle bransjen.
Flybransjen ble valgt som kategori og et av hovedfunnene var at en «inntrenger» kan oppnå kategorimedlemsskap gjennom å legge seg nært opptil store aktørers merkesignaler uten å fremstå som en ren kopi. Kategoriens Goliat må altså ikke bare passe på lovbeskyttede merkeelementer som navn og logo, men vurdere hvordan inntrengere spiller på likhet også på ikke-diagnostiske signaler for å sole seg i glansen og tilsnike seg legitimitet i kategorien.
Skjegg gjorde susen som Mysteryshopper
De første relevante bransjemessige oppgavene Christoffer gjorde var faktisk som Mysteryshopper for Vinmonopolet. – Oppgaven min var å kjøpe alkohol og ikke vise frem leg uoppfordret. Mange ulike metoder ble forsøkt, men de gangene jeg grodde skjegg fremsto jeg logisk nok eldre enn det jeg var.
Senere har han jobbet som prosjektassistent hos TNS Gallup hvor han blant annet jobbet endel med Klimabarometeret 2013, kraftbransjen og telekommunikasjon. – Jeg kjørte enkle SPSS-kjøringer, analyserte tall og satte opp presentasjoner. Jeg bidro også til å selge inn syndikerte undersøkelser og initierte kontakt med ulike bransjer. Jeg var rett og slett en assistent fra A til Å i prosessen.
Konsulent til tjeneste!
I det vår venn ferdigstilte masteroppgaven sin ble han ansatt som Research Consultant i Starcom, hvor han jobber i det såkalte «team innsikt» som utgjør et team på fire stykker. – Det var jo en temmelig behagelig situasjon å være i siden jeg egentlig fikk jobb før jeg hadde begynt å søke. Det er også inspirerende å starte i denne virksomheten sett i lys av at vi fokuserer mye på nettopp innsikt og ikke bare tabell-leveranser. Man ønsker å finne svaret på hvorfor et fenomen er som det er og ikke overøse mottakeren med masse lysbilder. Det er også mange som kan mye om medier på huset og det gjør det lett å trekke inn kompetanse og data. Sammenstillingen og verdiøkningen er det som driver teamet fremover.
Christoffer er ikke fremmed for en rykende varm expresso utover ettermiddagen.
Østmarka – Christoffers beste venn
Analysen er også nysgjerrig på å vite hva Christoffer gjør etter arbeidstid. – Etter arbeidstid? Da jobber jeg overtid, hehe. Vi prøver oss igjen og spør hva han gjør etter overtiden. – Først og fremst er jeg forlovet og bor på Skullerud nærme marka. Nå har vi kjøpt oss noe som heter Ola-dilt kart. Dette er en type lavterskel turorientering hvor vi leter etter poster rundt i Østmarka. Det kan sammenlignes med Geocaching bare at jeg benytter meg av kart og kompass.
I tillegg får vi vite at terrengsyklingen også står Jacobsen nær. – Jeg sykler rundt med en fordempet sykkel i marka, men kunne godt tenke meg en fulldempet sykkel. Så hvis noen i bransjen har en å selge så er det bare å sende meg en mail! I tillegg står jeg alpint om vinteren. Jeg kan derimot berolige dere med at jeg ikke alltid gjør noe fornuftig. Det blir da tid til glaning i sofaen også.
En time er gått og kaffen er blitt lunka. Christoffer må inn og jobbe overtid og Analysens utsendte må ut i solen og nyte sommerværet. En støvsky møter meg på ny i det jeg går ut hovedinngangen nede i Tollbugata. Og jeg kan konstatere at det er sommer og solen skinner på Christoffer Faack-Jacobsen.