Folks Medievaner 2022

29. september

Folks Medievaner 2022

Vi tar pulsen på medietrender og -tendenser.

Ved påmelding til et av høstens betalte arrangementer får du gratis medlemskap i Strategi- og analyseforeningen ut året. Bare meld deg på – vi sørger for at du får faktura med medlemspris!

 

Du får innsikt i de siste medietallene og hva som har skjedd med atferd og konsum, du får presentert nye medie- og reklamecaser og vi ser på hvor veien går videre med våre medievaner.

I år samarbeider vi med Bauer Media Group, setter litt ekstra fokus på lyd, og det blir live podcast på scenen!

Folks Medievaner har stått på møteplakaten i 31 år og er en viktig arena for alle som jobber med medier, markedsføring og kommunikasjon. Folks Medievaner er en dag for inspirasjon, nettverksbygging og gir et viktig grunnlag for å utforme gode markedsplaner.

Tid: 29. september – kl. 08:30 – 13:00
Sted: VG-auditoriet, Akersgata 55 i Oslo.

 

PROGRAMINNHOLD 

9:00 Rachel Øverås er dagens konferansier. Hun skal gi oss sine betraktninger og lose oss gjennom formiddagen.
– Rachel Øverås, Strategisk rådgiver og partner i Willder – Styreleder i Strategi- og analyseforeningen

Rachel Øverås har solid erfaring fra bransjen, med bakgrunn fra Supertanker, IUM, Carat Norge og Synovate. Rachel er styreleder i Strategi og analyseforeningen

 

9:05 De store medietrendene – Hvordan vil det norske strømmemarkedet utvikle seg? – Knut-Arne Futsæter, Research director i Kantar Media

Knut-Arne gir deg den store oversikten over nordmenns mediebruk. I år er fokuset rettet mot analyser av det norske strømmemarkedet – hva er de viktigste trendene? Analysene vil bygger på de offisielle medieundersøkelsene og undersøkelser som 24-timer, Kanalvalg og Interbuss.

Knut-Arne Futsæter er research director i Kantar for media og faglig ansvarlig for de offisielle mediemålingene. Han har vært sentral med å utvikle mediemålingene i Kantar, og analyserer både norske og internasjonale medietrender. Twitter: @Futsaeter

 

9:35 Den store podrapporten 2022 – Heidi Thomassen, Analyseansvarlig i Bauer Media

For tredje året på rad har NRK, Schibsted, Bauer Media og Norstat gjennomført undersøkelsen Den Store Podrapporten. Dette foredraget gir en smakebit på de viktigste funnene fra Norges største undersøkelse om podkastlytting, bl. a hvem er den typiske podkastlytteren, hvilke situasjoner folk flest lytter og hva synes folk om podkastreklame.

Heidi Thomassen er Analyseansvarlig i Bauer Media. Hun har lang fartstid i bransjen og har jobbet mange år i mediebyrå og analysebyråer. Heidi er utdannet fra Handelshøyskolen BI og UiO.

 

9:55 Hvordan fungerer målretting basert på førstepartsdata?
– Tina Wangensteen-Haugen, konsulent i Sylinder Marketing Services, en del av NorgesGruppen og Ove R. Christensen, Kommersiell analytiker i Schibsted Marketing Services.

Sylinder og Schibsted kobler kunder og merkevarer sammen i digitale kanaler, ved å bruke førstepartsdata. Siden 2020 er over 200 kampanjer gjennomført. På Folks Medievaner kommer Tina og Ove for å dele erfaringer med fokus på både salgs- og merkevareeffekt, og muligheter med bruk av målretting basert på førstepartsdata.

 

10:15 – 10:30  Pause og benstrekk

 

10:30 Et dypdykk i de unges medieunivers
– Alexandra Palm, Kvalitativ analytiker i Opinion

Dagens unge karakteriseres som digitale natives, men hvordan bruker de teknologi og ikke minst – sosiale medier? Opinions trendrapport UNG2023 gir deg svaret på dette, og på Folks Medievaner vil vi presentere rykende fersk innsikt om de unges medieunivers.

Alexandra Palm er analytiker i Opinion og jobber med kvalitative problemstillinger. Hun er del av UNG-teamet til Opinion, som årlig utgir Opinions trendrapport om unge. Til daglig jobber hun med å forstå hvordan den yngre delen av befolkningen lever sine liv, hva de er opptatt av og hvordan man best kan nå ut til dem.

 

10:55 Podkast i mediamixen
– Øystein Weibell, Podkastsjef i Bauer Media

Hvordan kan annonsørenes budskap nå lytteren i flere kanaler, gjennom ulike uttrykksformer, fremført av forskjellige profiler til ulike tider? Øystein tar deg med på en lytterreise og viser hvorfor podkast bør være en del av mediemiksen.

Øystein Weibell har lang erfaring med utvikling og produksjon av radio, podkast og radioreklame. Idag har han ansvar for en stadig voksende podkastportefølje på Bauer Medias plattform Podplay.

 

11:20 – 11:50  Pause og håndlunsj

 

11:50 Live Podkast på scenen – Lise Lillevold fra Bauer Media i samtale med Dag Ormåsen, Buying Director i Publicis Starcom

Lise Lillevold er salgsdirektør i Bauer Media. Hun har over 25 års erfaring fra mediebransjen, og har tidligere vært hos Bonnier, Schibsted og Egmont for å nevne noen. Lillevold, brenner for faget og er over snittet interessert i lyd. Hun jobber daglig med å kommunisere viktigheten av lyd i annonsørenes mediemiks, og dette gjør hun gjennom sin egen podkast, «Bli Hørt!» og i dialog med både kunder og byråer.

Dag Ormåsen er buying director i Publicis Starcom. Han har mange års erfaring med å hjelpe annonsører å maksimere effekten av sine reklameinvesteringer. Dag har jobbet med et bredt spekter av bransjer og har solid oversikt over de kommersielle egenskapene til de ulike mediekanalene, samt hvordan utviklingen i medievaner påvirker annonsørenes valg.

 

12:15 Når folks medievaner endres – må medieplanleggernes vaner styrkes
– Marius Jensen, Strategisk rådgiver i Atyp

Medievanene er i endring men oppgaven til oss som arbeider med kommunikasjon og markedsføring den samme. Dette krever mer av kommunikasjonsplanleggingen og kanskje det enkelte uttaket. Marius Jensen, strategisk rådgiver i Atyp, presenterer caset «Tusen spørsmål til de tusen hjem» som vant fire gull i Gullblyanten og ga Bufdir tittelen Årets Markedsfører.

 

12:45 Konferansier Rachel Øverås oppsummerer og avrunder