Folks Medievaner 2015
FOLKS MEDIEVANER og uvaner
På FolksMedievaner får du en grundig oppsummering av mediemarkedet, hvilke endringer som har skjedd og hvordan utviklingen blir framover. Dato: 17. september. Sikre deg billetter i dag!
Nye medier, ny teknologi og ulike plattformer kommer og går. Våre medievaner er en del av dagliglivet, på godt og vondt. Vi eksponeres, konsumerer, liker og deler. Vi er både forbrukere og publisister. På årets seminar har vi satt sammen et spennende program som tar for seg bredden i dagens mediebilde.
Folks Medievaner har stått på møteplakaten i 24 år og har i alle år vært svært godt besøkt. I år er det foredragsholdere fra analysebyråer, medier og mediebyråer som deler av sine erfaringer og innsikt. I tillegg er Folks Medievaner alltid en dag for inspirasjon.
Folks Medievaner er uunnværlig for alle som jobber med medier, markedsføring samt kommunikasjon, og er et viktig grunnlag for å utforme gode markedsplaner.
Tid og sted: KS Agenda Møtesenter, Haakon VIIgt 9, torsdag 17. september kl. 08:30 – 15:30
Pris: medlemmer kr. 2.550 eks mva – ikke medlemmer kr. 3.350 eks mva
Bedriftstilbud: 4 deltakere til prisen for 3
PROGRAM:
08:30 Registrering og kaffe
09:00 Innledning ved dagens konferansier – Martin Beyer-Olsen – NRK og komiker
Martin Beyer-Olsen er en komiker fra Rakkestad i Østfold. Mest kjent fra “Norske Fordommer” og “Underholdningsavdelingen” på NRK. Som stand up komiker er han kjent for å være nyskapende og uforutsigbar. Martin har lang fartstid i radio i NRK P3, og har hatt bla. programmene “Martin Beyer-Olsen Live” og “Et enklere NRK”. Martin vant Stå opp-prisen for 2011, stand up bransjens egen pris. Nominert til “Publikumsprisen” under Gullruten 2015.
Men viktigst å vite om Martin er at han er utdannet Markedsfører ved NMH, class of 2003, med spesialisering i Internasjonal markedsføring og ledelse. Han var på et tidspunkt Norges beste selger av «leads» for FAME fotografene og ikke minst omreisende handelsmann av kosebamser til grossist med ansvar for Hordaland. Martin strøk to ganger på statistikkeksamen, men tok seg sammen og fikk B den tredje gangen. Så alt kan skje.
09:10 Medieutviklingen: Fra de store medietrendene til wearables & IoT – Knut-Arne Futsæter – Research Director Media TNS Gallup & KANTAR Media
Knut-Arne Futsætert starter dagen med en oppdatering av de viktigste medietrendene, samt gir oss ferske tall for Wearables & The Internet of Things (IoT). Analysene vil bygge på de offisielle medieundersøkelsene og andre undersøkelser som Forbruker & Media, MedieBarn, InterBuss og Social Media Tracker.
Knut-Arne Futsæter er forskningsleder for medieundersøkelser i TNS Gallup og følger medieutviklingen tett. Han deltar aktivt i internasjonale fora som EMRO, ESOMAR, PDRF (Print and Digital Research Forum) og asi (European TV and Radio Symposium). Knut-Arne har vunnet flere priser som Per Langhoffs hederspris og MediaForums hederspris, og han ble Årets Markedsanalytiker i 2010.
09:40 Nett-troll – kommentar-feltets utvikling – Øyvind Solstad – Ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG
Nordmenn blir stadig mer komfortable med å ytre sine personlige meninger på nettet og Solstad følger denne utklingen nøye. Han vil gi oss noen innblikk i kommentarfeltets utvikling, fremveksten av netttroll, sensurering av kommentarer og brukerengasjementet.
Solstad jobbet fram til 2007 som producer og teknologirådgiver i NRKs markedsavdeling. Solstad var med å starte NRKs teknologi-nettsted NRKbeta i 2007 og var redaktør der frem til 2010. Han gikk deretter til jobben som kommunikasjonsrådgiver for digitale medier i mediebyrået Carat. I 2012 begynte han i VG som som ansvarlig for leserinvolvering og sosiale medier.
10:10 Logg av – Lars Bratsberg – forfatter av boken «Logg av»
“Pappa, elsker du mobilen din høyere enn du elsker meg?” Spørsmålet fra 7-åringen fikk Lars Bratsberg til å se opp fra skjermen og begynne å reflektere rundt sin egen mobilbruk. Situasjonene der han holdt ett øye på ungene og det andre på mobilen, var blitt så mange at han ikke merket det selv. Det var på tide å gjøre noen endringer. Lars Bratsberg vil fortelle om sine erfaringer fra et mer balansert mobil-liv og vil gi oss tips og triks om hvordan vi kan få til dette selv.
Gjennom sine 17 års erfaring fra mediebransjen har Lars sittet sentralt på de fleste sider av bordet. Han har formet merkevarer som TVNorge og RiksTV. Som leder av et kreativt byrå og eget konsulentselskap, og nå som leder av merkevare teamet i Google Norge har Lars en bred kunnskap som han vil dele med oss. Han har 3 barn, skriver boken “Logg av” med Thomas Moen og elsker å stå på ski.
10:40 Kaffepause
11:00 Mari Midtstiden, Redaktør i Mamma, Egmont – erstattet Karine Thyness– Redaktør i Det Nye
11:30 Nye stjerner på nye plattformer – Nils Ketil Andresen – daglig leder Nordic Screens
Det er ingen hemmelighet at unges medievaner er i endring. Nye stjerner vokser frem på nye plattformer, unge mennesker går fra tradisjonelle seere til fans og kommunikasjonen blir toveis. Hvem er disse nye stjernene og hvordan jobber de for å lykkes?
Nils Ketil var med å starte Nordic Screens på forsommeren 2014, og la dermed en lang karriere i TV2 på hylla til fordel for den raskt voksende arenaen for levende bilder på nett. Nordic Screens bygger et miljø der unge YouTubere og folk med lang medieerfaring skal spille hverandre gode, og ikke minst levere nye og kreative løsninger både for YouTube stjernenene og annonsører.
12:00 Lunsj
13:00 Stand-up show – Martin Beyer Olsen
13:15 Facebook – Det norske markedet – Rune Paulseth – Country Manager Facebook
Hvilken rolle spiller Facebook egentlig i folks liv? Rune Paulseth vil gi en innføring i hvordan Facebook tilpasser seg brukernes behov, hva de ser på som drivere for interaksjon og sosial spredning – og hva dette har å si for annonsører og innholdsleverandører. Paulseth vil i tillegg utdype hvordan Facebook ser på sin rolle i det norske mediemarkedet.
Paulseth er øverste sjef for Facebook i Norge, og kommer tidligere fra stillingen som digital direktør i Erino. Paulseth har tidligere jobbet i Microsoft, Aller Medier og vært styreleder i bransjeforeningen INMA.
13:45 Lansering av BBC Brit– Haakon Lind – Global Account Director i mediebyrået Vizeum
BBC Worldwide lanserte i april sin nye kanal BBC Brit i Norge. Vizeum leverte i lanserings-kampanjen en omfattende mediestrategi der det jobbes innenfor et bredt økosystem med kanaler. Haakon skal tas oss igjennom kampanjen, og fortelle om hvordan et sterkt strategisk fundament sammen med kreative løsninger klarte å knuse målene som BBC Worldwide hadde for lanseringen av kanalen.
Haakon Lind har til sammen åtte års erfaring fra bransjen og startet sin karriere som ansvarlig for søkemotormarkedsføring i Omnicom. Så langt i sin karriere har Haakon jobbet med noen av landets største og mest kjente merkevarer, hatt en rekke verv i ulike bransjeorganer og blant annet deltatt i Young Lions.
14:15 Kaffepause
14:35 Hele Norge. Hele tiden. – Linda Kling – Administrerende direktør i McCann
I 2012 reiste Widerøe flyselskap og reklamebyrået McCann bort fra slagordet “Kort vei til langt vekk”, og satte kursen mot en tydeligere Norges-posisjon med konseptet «Hele Norge. Hele tiden.». Lanseringsfilmen «Grandpa’s Magic Trick» fløy verden rundt og høstet inn applaus fra både nasjonale og internasjonale reklamefora. I fjor lanserte de kampanjen «Lite og Stort» – bestående av en interaktiv musikkvideo med bidrag fra hele Norge. Linda skal ta oss med på en reise hvor vi skal få vite hvordan Widerøe og McCann har jobbet sammen for å forme en helt ny kommunikasjonsplattform.
Linda er en av få kvinner på toppen av den norske reklamebransjen. Hun startet sin karriere i MediaCom, deretter Try/Apt, før hun i 2013 fikk rollen som byråleder i McCann Oslo. Linda har vunnet flere utmerkelser i både nasjonale og internasjonale konkurranser, blant annet Cannes, Eurobest, Gulltaggen, Gullblyanten og Mediestratgiprisen.
15:05 Den fragmenterte helheten – kommunikasjon i 2015 – Ruben Søgaard– Administrerende direktør i MediaCom
Norske markedsførere har aldri hatt flere muligheter til å utvikle og spre godt kommersielt innhold. Utfordringen i møtet med dagens forbrukere er å skape et helhetlig økosystem av kontaktpunkter som direkte og indirekte bidrar til å skape effekt. Ruben Søgaard gir et overblikk over hvor vi står nå og hvilke muligheter dagens og fremtidens mediebilde gir oss.
Ruben har ledet MediaCom siden 2008, Norges største og mest prisvinnende mediebyrå flere år på rad. Han har tyve års fartstid i norsk byråbransje med erfaring fra både Leo Burnett og Apt, og har arbeidet med en rekke bransjer og store merkevarer. Ruben har tidligere studert informatikk ved Universitetet i Oslo og markedskommunikasjon ved Norges Markedshøyskole.
15:25 Oppsummering og avslutning – Martin Beyer-Olsen