Hvordan bygge sterke merker
“Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half.” Sa John Wanamaker, lederen av et stort varehus en gang på 1890 tallet. Dette utsagnet har fortsatt sin relevans i dag. Vi har mange mål som vi følger tett og verktøy som programmatisk annonsering, men det fortsatt sløsing innen reklame og merkevarebygging. Spørsmålet er hvordan vi kan skape verdi for forbruker og unngå denne sløsingen?
LEAN er et tankesett som er hentet fra Toyota og deres produksjonssystem. Det blir tatt i bruk innen mange ulike områder, som innovasjon (LEAN startup) og tjenester. Roy Erik Hansen kombinerer tanker og LEAN og merkevarebygging på en spennende måte. Målet er å jobbe effektivt for å:
- Bygge sterke merkevarer med LEAN-tankesett
- Skape relevante merkeassosiasjoner
- Få hele organisasjonen til å trekke i samme retning
- Øke effektiviteten med programmatisk annonsering
Som et eksempel på hvordan dette kan brukes i praksis presenterer Alf Gunnar Nilsen, daglig leder i reklamebyrået Naug og venner hvordan de har jobbet med BMW i Norge for bygge en sterk merkevare og kommunisere med kundene. BMW har stor suksess på det norske markedet og godt salg.
Roy Erik Hansen er leder av USP Innovation og rådgiver i Naug og venner. Han har tidligere vært administrerende direktør i BATES. Han har utviklet et konsept for LEAN markedsføring som han presenterer på møtet.
Alf Gunnar Nilsen er daglig leder i Naug og venner og rådgiver for BMW. Han har tidligere jobbet for Mercuri Urval, Bates digital, TV3 og TV Norge/SBS.