Analysedagen – MAD2020

5. november

Analysedagen – MAD2020

Vår store bransjedag - i år samles vi digitalt for læring, innsikt og inspirasjon!

Torsdag 5 november går Analysedagen MAD2020 av stabelen – Dette er årets største møteplass for oss som jobber med å forstå kunder og forbrukeratferd. Dagen byr på læring, innsikt og inspirasjon

Enten du jobber i analysebyrå eller er bruker av markedsanalyse er dette en dag som vil gi deg stort faglig utbytte – det blir mange felles foredrag og to ulike sesjoner.

Analysedagen (MAD) kjennetegnes ved et godt faglig program, stands, priseutdelinger og fest.

Koronasituasjonen gjør dessverre at vi i år ikke tør å invitere til fest, og etter de siste anbefalinger og endringer i regler for å gjennomføre fysiske samlinger er det nå også bestemt at arrangementet blir helt digitalt.

Du får dermed mulighet til å høste gull og faglig påfyll fra spennende og dyktige foredragsholdere – der du er!

 

Sted: Vi kommer dit hvor du er!MAD programforside tjuetjue

Pris livestream:  kr. 1.750 for medlemmer – kr. 2.750 for ikke-medlemmer  REGISTRER DIN PÅMELDING

Bedriftstilbud: 4 deltakere til prisen for 3!

Ønsker du å bli medlem og delta på Analysedagen MAD2020 til medlemspris? Gå inn på “Bli medlem” øverst på denne siden. 

 

 

 

PROGRAM (kl. 11:00 – 18:30)

11:00 Registrering og lunsj

11:30 Velkommen og innledning ved dagens konferansier – Rachel Øverås, Willder
Rachel portrettRachel er strategisk rådgiver og partner i Willder. Hun har solid erfaring fra bransjen, med bakgrunn fra Supertanker, IUM, Carat Norge og Synovate. Rachel er styreleder i Strategi- og analyseforeningen

 

 

 

 

11:45 Data og strategi i en digital tid – Katja Maria Hydle, Førsteamanuensis i Digital innovasjon ved UiO
Katja Maria Hydle

Katja Maria Hydle er førsteamanuensis i Digital Innovasjon og underviser i programmet Digital økonomi og ledelse ved Institutt for informatikk, UiO. Hun er utdannet statsviter med doktorgrad i strategi, og forsker på ulike problemstillinger knyttet til blant annet strategi, digitalisering, plattformer, forretningsmodellinnovasjon og økosystemer. Hun har mange års forskningserfaring fra SINTEF og NORCE, i tillegg til å ha jobbet bl.a. i et telecom selskap og i IBM

 

 

12:15 Er merkevarer med «purpose» gull eller tull? – Lars Erling Olsen, Professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI
Lars OlsenLars Erling vil se på hvordan purpose marketing brukes i posisjoneringen av merkevarer. Merkevarer har de siste årene engasjert seg i viktige samfunnsspørsmål som for eksempel mangfold, «black lives matter», dyrevern osv. Selv om sakene i seg selv kan være viktige, er det fortsatt et spørsmål om merkevarer bør involvere seg i slike debatter. I dette foredraget vil Olsen diskutere fordeler og ulemper med å gå for en purpose-drevet merkevarestrategi og stille spørsmålet: Bør merkevarer ha et purpose? Og i så fall -når kan man ha det?

Lars Erling Olsen er Dean for bachelorprogrammer og professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI, og en av Norges ledende eksperter på merkevareledelse, markedskommunikasjon og forbrukeratferd. Han er medforfatter på bestselgerne «Merkevareledelse» (2. utgave, 2019) og «Markedskommunikasjon (2017). Olsen har publisert en rekke vitenskapelige artikler i ledende internasjonale tidsskrifter. Han har lang praktisk erfaring i markedsføring – både som ansatt i dagligvareindustrien, men også i senere år som konsulent for norske og internasjonale merkevarer.

 

12:45 Klimagenerasjon og bærekraftig forbruk – Sunneva Kilsti, partner og seniorrådgiver i Opinion / Nils Petter Strømmen, seniorrådgiver i Kantar
Sunneva KilstiNils Petter StrommenNæringslivet tar stadig større grep for å snu skuta. Bedrifter går fra versting til positiv bidragsyter. Hva med forbrukerne? Foredraget gjør et dypdykk i nordmenns forhold til bærekraft og ser på drivere og barrierer for et (mer) bærekraftig forbruk, og hvordan du kan nå frem til dagens klimabevisste forbrukere. Vi viser hvordan atferd og holdninger rundt bærekraft varierer med alder, og gir et innblikk i «klimagenerasjonens» forbruksmønster og medievaner. Vi deler også tips og triks til hvordan du med analyse og innsikt, kan hjelpe norske forbrukere til å velge mer i tråd med deres ønsker om en mer bærekraftig livsstil.

Sunneva Kilsti er partner og seniorrådgiver i Opinion. Hun er fagansvarlig for bærekraft i Opinion og jobber tett på forbrukerne gjennom undersøkelser for oppdragsgivere i ulike sektorer. Sunneva er en kommersiell samfunnsviter som elsker å dele innsikt som beveger verden framover mot bærekraftsmålene.

Nils Petter Strømmen er seniorrådgiver i mediedivisjonen i Kantar. Han jobber med analyser for medie- og kommunikasjonsmarkedet. Nils Petter er medieviter og en erfaren rådgiver innen budskapsutforming og kanalvalg, som jobber spesielt med innsikt om yngre målgrupper.

Pause 13:15 – 13:40

 

VELG SESJON A ELLER B

SESJON A – BÆREKRAFT – 13:40 – 14:55

13:40 Bærekraft fra jord til bord – Kaia Andresen, leder for samfunnsansvar og bærekraft for REMA 1000 Dette foredraget går dessverre ut pga sykdom. Alle deltakerne får link til begge sesjoner, så du har mulighet til å følge Kåre Bævre sitt foredrag istedet.
Kaia AndresenDen norske forbruker er i endring. Bærekraft har blitt allemannseie og kravene vi stiller til varene vi kjøper blir stadig fler. Hvordan jobber lavprisaktøren REMA1000 med å tilrettelegge for et mer bærekraftig forbruk, uten at vi skal trenge å legge om hverdagen?

Kaia Andresen er leder for samfunnsansvar og bærekraft for REMA 1000. Hun har bakgrunn fra BI og har tidligere jobbet i blant annet Nordic Choice Hotels.

 

14:05 Bærekraftig merkevarebygging – intergate and engage – Johanne Kjuus, Bærekraftansvarlig i Orkla Foods Norge
Johanne KjuusMed merkevarer som TORO, NATURLI’ og KLAR i front har Orkla satt seg som mål å bygge bærekraft inn i alle merkevarene sine. Hva ligger bak suksessen til en bærekraftig merkevare, og hvordan har Orkla evnet å utnytte forbrukerinnsikt og trender til å bygge bærekraftig inn i merkevarene sine?

Johanne Kjuus jobber som bærekraftsansvarlig i Orkla Foods Norge, og jobber daglig tett med bærekraftstrategien til noen av landets mest spiste merkevarer. Hun har tidligere erfaring som fagsjef i Virke Handel og har jobbet tett på norsk retail og med forbrukerinnsikt over mange år.

Kl. 14:30 Making sustainability more WOW: The TOMRA case – Gigi Portela, Marketing Manager at TOMRA
Gigi PortelaSustainability can be a brand’s secret weapon. But how to integrate sustainability aspects into product and marketing strategy in an honest and effective way? In this presentation, Gigi will share TOMRA’s approach to sustainable product positioning.

Gigi Portela has extensive international experience in marketing and corporate sustainability from companies such as Vale, ArcelorMittal and Equinor. Currently, she works as Marketing Manager at TOMRA, where she’s responsible for global marketing strategy, product positioning and launch, and global tradeshows.

 

 

SESJON B – DATA – 13:40 – 14:55

13:40 Stordata og beredskap. Hva har COVID-19 pandemien lært oss? – Kåre Bævre, Forsker i FHI
Kaare BaevreKåre Bævre i FHI forteller om erfaringer med bruk av stordata i det sentrale smittevernsarbeidet under Covid-19 pandemien. Vi har sett at FHI har brukt nye og utradisjonelle kilder som mobilitetsdata. Det har vært diskusjoner i pressen om bruk og personvern i denne forbindelsen, særlig knyttet til Smittestopp-appen. Bævre forteller hvilke erfaringer FHI har gjort. Hva har disse nye kildene kunne tilføre og hvilke begrensninger har de? Hva kan vi lære av disse erfaringen for å være bedre rustet for senere beredskapssituasjoner? Hvilke faglige, tekniske og organisatoriske grep må vi ta for å være best mulig beredt i framtiden?

Kåre Bævre jobber som forsker i FHI. Han har doktorgrad fra UIO i samfunnsøkonomi. Han har jobbet mange år med bruk av individdata fra et bredt spekter av sosio-øknomiske registre og helseregistre. Han er spesielt opptatt av demografi, sosial ulikhet og moderne statistiske metoder.

14:05 Nytt paradigme med rask og levende data drevet av kunstig intelligens – og brukeren – Stig Martin Fiskå, Direktør i Cognizant
stig martinfiskaaVi er på full fart inn i et landskap som endrer hjertet til et selskap: produktutvikling, markedsføring og salg. I et landskap hvor siloer fremdeles dominerer kundeopplevelsen vil raske data og AI gi oversikten, dynamikken og automatiseringen fra å gå fra bruddstykker i analyse til handling og resultat. I et umodent og famlende marked er det allerede gjort mange gode investeringer som gir en pekepinn på hvor vi skal: hør funn og resultater av salg og annonsering, måling av effektivitet og hvordan data kan drive produktutviklingen fra antagelser til en kontinuerlig informert utvikling. Formålet med innlegget er at du skal sitte igjen med en forståelse av hvordan en kan bruke AI og data til å komme nærmere kunden i sanntid.

Stig Martin Fiskå vært i tech-bransjen i 20 år og jobber med utvikling av innovative konsepter innen kunstig intelligens og forretningsutvikling. Stig Martin har stor tro på å skape verdi mellom mennesker og det digitale og holder jevnlig foredrag både i inn- og utland om temaet. Han er i dag direktør og spesialist innen tjenesteområdet kunstig intelligens og analyse i Cognizant. Cognizant har fokus på digital forretningsutvikling, konsulent- og tjenesteutvikling.

Kl. 14:30 Grønnere mobilnettverk med algoritmer og data – et Telenor AI case – Johannes Bjelland, Senior Data Scientist i Telenor Group
johannes bjelland Flere tusen radiosendere sørger for at vi til enhver tid kan surfe på internett og kommunisere med omverdenen med mobilene våre. Disse senderne bruker mye strøm og bidrar negativt i CO2-regnskapet. Telenor Research har utviklet smarte algoritmer som justerer radiosenderne i forhold til stordata om kunders mobilbruk. En test-måling viser at CO2 utslipp fra mobilnettverket på denne måten ble redusert med mer enn 700 tonn. Senior Data scientist presenterer hvordan det ble gjort og vil samtidig snakke om erfaringer med å ta AI fra forskningslaben ut til produksjon i Asia og Skandinavia.

Johannes Bjelland jobber som Senior Data Scientist i Telenor Group. Han har siden 2007 jobbet med maskinlæring- og stordaprosjekter innen markedsføring, mobilitetsanalyser, nettverksteknologi og ‘data for social good’ initiativer både i Asia og Skandinavia.

 

Pause 14:55 – 15:20 – Så tilbake til plenum

 

FELLES 15:20 – 18:30

15:20 Prisutdeling

15:30 Reklame er ikke det viktigste virkemiddelet når du bygger sterke merkevarer – Fred Selnes, Professor i markedsføring på Handelshøyskolen BI
Fred SelnesFred Selnes er professor i markedsføring på Handelshøyskolen BI og gründer av CPM Analytics. Han er opptatt av markedsstrategi og hvordan kunderelasjoner skaper verdi for virksomheten. Han har tidligere vært styreleder i foreningen.

 

 

 

 

15:55 Er vi digitalt blendet? – Anne Jorunn Bjoner, Marketing & Sales Director i Mill International AS
AnneJorunnBjonerDen aller viktigste prioriteten for marketing har alltid vært og vil alltid være å jobbe med en god merkevarestrategi som bygger en sterk posisjon og lønnsomhet over tid. Har vi blitt så blendet av de digitale mulighetene at vi er i ferd med å degradere marketing til digitalt taktikkeri?

Anne Jorunn Bjoner, Marketing & Sales Director Mill International AS, tidligere marketingroller i Orkla og Procter & Gamble løfter viktigheten av å prioritere effekt foran effektivitet samt å skille mellom strategi og taktikker.

 

 

16:25 Når steinalderhjernen surfer på nettbrett – nye innsikter og metoder i neuromarketing – Thomas Ramsøy, Neurons Inc
Thomas Ramsøy SHThomas Ramsøy er utdannet nevropsykolog og har en Ph.D. i nevrobiologi. Han har i 20 år jobbet med å forstå sinnets og hjernens funksjon, både som akademisk forsker og kommersiell praktiker. Med firmaet sitt, Neurons Inc, jobber han globalt for verdens største firmaer, som Google, Facebook, Coca-Cola, VISA, Spotify og IKEA. Han har også utgitt to bestsellere, Leading Transformation (Harvard Business Review Press) og Introduction to Neuromarketing & Consumer Neuroscience (Oxford Un. Press), og arbeider for tiden på nye utgivelser.

 

Pause 17:00 – 17:20

17:20 Hva mener norske annonsører om leverandørene av markedsanalyse? – Håvard Rønnevig Bakken, Fagdirektør i ANFO
havard ronnevig bakken anfoHåvard Rønnevig Bakken er fagdirektør i ANFO, organisasjonen for norske annonsører. Tidligere har han vært direktør for analyse og innsikt i Omnicom Media Group, strategisk rådgiver i reklamebyrået BBDO og markedsanalytikere i Egmont Hjemmet Mortensen.

 

 

 

 

17:50 Den amerikanske presidentvalgkampen – digital markedsføring og bruk av data til å påvirke stemmeatferden – Hallvard Notaker, seniorforsker ved Institutt for forsvarsstudier, Forsvarets Høgskole
Hallvard NotakerHvilken rolle spilte velgerdata og DM i Trumps sjokkseier i 2016 og hvordan har de samme verktøyene vært brukt mot ham i 2020? Koronapandemien har gjort det vanskelig å gå dør-til-dør og gjort digitale medier til valgkampens hovedscene.

Hallvard Notaker har doktorgrad i valgkamphistorie og er forfatter av boken Amerikansk valgkamp (ny utgave 2020). Han er til daglig seniorforsker ved Institutt for forsvarsstudier, Forsvarets Høgskole.

 

 

18:20 Oppsummering og avslutning
Rachel Øverås

 

Ønsker du å bli medlem og delta på Analysedagen MAD2020 til medlemspris? Gå inn på “Bli medlem” øverst på denne siden. Som medlem får du blant annet tilgang til alle “Analysen”, det eneste fagbladet om markedsanalyse i Norge. Du får betydelige rabatter på alle våre hel- og halvdagsseminarer, og gratis deltakelse på frokostseminarer! 

 

ANALYSEDAGEN MAD2020 SPONSES AV:

 

Norstat Group Logo 4c positiv blogg         Kantar

 

       Opinion Logo Horizontal