Prisdryss på Analysedagen 2024

Tre priser ble delt ut i år, Årets innovatør, Årets talent og selveste rosinen i pølsa, Årets markedsanalytiker.

Årets innovatør

Årets innovatør gikk til Cecilie Natasha Henriksen for hennes banebrytende metodikk innen shopperadferd. Basert på 8 års erfaring fra analysebransjen og deretter over 14 års erfaring fra Tine, hvor hun hadde fagansvar for shopperanalyser, strategisk innsikt og forbrukertrender, har hun opparbeidet et brennende engasjement for markedsanalyse – og da spesielt innen shopperanalyse.

De siste to årene, hos Respons Analyse har Cecilie utviklet en metode som både svarer HVA kundene velger i butikk, HVORDAN de velger og HVORFOR de velger som de gjør. Det som skiller Cecilies arbeid fra tidligere shopperanalyser er hennes banebrytende 360-graders tilnærming, hvor hun leverer en detaljert kartlegging av hele kundereisen. Cecilies metodikk representerer en ny æra innen shopperanalyse, hvor teknologier som AI-baserte sensormålinger kombinert med klassiske analysemetoder gir en unik innsikt i shopperens adferd.

I Cecilies fravær på Analysedagen ble prisen tatt imot på hennes vegne av Anne Meyer

Årets talent

Julie Saglien ble tildelt prisen Årets talent. Hun har imponert både kunder og kollegaer i Kantar med sitt engasjement, sin kompetanse og sin evne til å levere resultater.

Julie er fantastisk på å jobbe selvstendig og tar initiativ som få andre. Hun har vært sentral i å utvikle nye løsninger og har vært med på å forbedre interne prosesser. Hennes evne til å se problemer og finne løsninger har vært avgjørende for at prosjektene skal lykkes. Når det kommer til presentasjoner for kunder, er Julie en stjerne. Hun formidler informasjon klart og overbevisende, og hun lærer raskt og tilpasser seg nye utfordringer med letthet.

Årets Markedsanalytiker

Årets Markedsanalytiker ble i år tildelt Erik Friberg Ekrann for å gjennom sin karriere ha vist en enestående evne til å fremme og utvikle markedsanalyse som fagfelt. Eirik har utviklet flere innovative analyseverktøy og metoder som har blitt tatt i bruk av mange selskaper.

Eirik har vært engasjert deltaker i faglige debatter og har delt sin ekspertise bredt gjennom artikler og innlegg på LinkedIn. De stedene Eirik har vært ansatt har han klart å løfte fokuset på analysebasert rådgivning. De siste 1 ½ år har han vært med å løfte Ipsos sin posisjon i markedet, til å bli en tydelig og sterk stemme i markedsanalysebransjen.

GRATULERER!

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Fra ZERoh! til suksess på 11 år!

Lerum har i 11 år jobbet systematisk med innsikt, innovasjon og utvikling av nye merkevarer for å gjøre ZERoh! til en…

Bransjestemmer

Finansiell inkludering i bank – det handler om å se og forstå

Over én million mennesker i Norge er innvandrere eller norskfødte med innvandrerbakgrunn. Hvordan opplever disse møtet med norske banker? Fra en…

Bransjestemmer, Fagartikkel, Tema-artikkel

Skann og betal

– På Analysedagen fikk vi presentert REMA 1000s erfaringer med å drive innovasjon i norske dagligvarebutikker

Bransjestemmer