Ambisjonen med prosjektet som har fått navnet ’Aktiv Livsstil 2016-17’, har vært å gi både merkevareeiere, butikk- og treningskjeder og næringsmiddelindustrien et grunnlag for markedsbeslutninger. Og kanskje gir undersøkelsen også utfyllende informasjon til myndighetene som er opptatt av fysisk aktivitet i et folkehelseperspektiv?
For rundt et år siden oppstod det en diskusjon i Opinions lokaler om hva nordmenn egentlig bruker fritiden sin til, og hvor mange som driver med en eller annen form for målrettet fysisk aktivitet. Ola Gaute Aas Askeheim hadde fartstid fra mediebyrået IUM med Adidas som kunde, og erfaringene derfra var at det fantes fint lite planleggingsgrunnlag å basere mediebeslutningene på.
Etter et grundig søk i diverse kilder, kunne vi konstatere at det ikke hadde skjedd særlig mye på denne fronten de siste 20 årene. Riktignok hadde vi Levekårsundersøkelsen til SSB, Folkehelserapporten fra Helsedirektoratet og andre litt sporadiske kilder, men ingen ting som satte aktiviteter, helse, næringsmidler og merkevarer innen bekledning og utstyr i en større sammenheng. Vi bestemte oss dermed for å ta saken i egne hender og kartlegge alt fra bærtur til basehopping, samt finne ut hvor sterke de mange merkene er i forhold til hverandre.
Mer enn 2000 nordmenn har deltatt i kartleggingen som dekker 70 forskjellige aktiviteter og over 120 forskjellige merker fra de største merkene til de mer obskure og nisjepregede. Og hvilken datarikdom! Vi følte oss nærmest som onkel Skrue der han dukker ned i pengebingen. Her fant vi jo alt vi drømte om:
- Visste du at 42% av alle nordmenn over 18 år bare er delvis fornøyd med egen fysisk form?
- Eller at 33% har trent på treningssenter siste 12 måneder?
- Og at ’tur- og friluftssegmentet’ utgjør 43% av hele befolkningen?
- Og at noen merkevarer nærmest gjør ’rent bord’ når det gjelder merkestyrke?
Aktiv Livsstil-rapporten vil innholde informasjon om:
- Hvem som driver med hva, hvorfor og hvor ofte
- Fem ulike segmenter delt inn etter aktivitetsnivå og intensitet
- Hvilke merker som står sterkest innenfor hvert enkelt aktivitetsområde
- Hvilke matvarer (både merker og type mat) utøvere på ulike nivåer har tillit til
- Bruk av digitale dingser i treningssammenheng
De første resultatene ble presentert på NORSPO-messen i august, og i slutten av oktober ble det i samarbeid med Sportsbransjen AS arrangert et lukket fagseminar for å få presentere enda flere smakebiter. I tillegg vil det selvsagt være mulig å kjøpe både rapporter og skreddersydde workshops for sportsbransjen.