Nytt fra bransjen: Ipsos, Opinion og YouGov

2020 har vært et vanskelig år for mange bedrifter i Norge, men mye tyder på at vår bransje har greid seg oppsiktsvekkende bra. En kombinasjon av flaks, dyktighet og evne til tilpasning i denne situasjonen? Mye taler for dette! Les siste nytt fra byråene her.

Ragnar Madsen

Om forfatteren

 

Dette er den første av flere artikler om nyheter fra bransjens byråer som vil publiseres på analysen.no over de neste ukene. I denne første artikkelen rapporterer vi fra Ipsos, Opinion og YouGov.

 

IPSOS: TUNG START, MEN SÅ PEKER ALLE PILER OPPOVERKjetil Stroemseth

 CCO i Ipsos, Kjetil Strømseth, kan fortelle at 2020 ble et vanskelig år også for Ipsos, men at situasjonen nå har snudd:

– Etter et turbulent første halvår begynte pilene å peke oppover igjen ut på høsten. Inngangen til 2021 var svært god, og Ipsos har kraftig vekst de første 2 månedene inn i det nye året.

Et bevis på dette er antall nyansettelser. 6 nye fjes er allerede på plass i organisasjonen, og 5-6 nye skal på plass før sommerferien.

 

Nylanseringer

I mai 2020 lanserte Ipsos sitt Call to Action-program. Det består av nye løsninger for prosjekter og analyse som også går i dybden på den pandemien vi står overfor. Det er utviklet nye smarte løsninger for kartlegging av merkevarers posisjon i lys av den nye konteksten, de fleste av Ipssos sine trackere har fått en C-19 modul, testing av innovasjoner er endret og flere ekspress-løsninger er lansert.

Ipsos har ellers hatt høy aktivitet på online communities, mobil etnografi, nettbaserte fokusgrupper og virtuelle workshops.

Ipsos har også lansert sin nye DIY (forkortelse for “do it yourself”, red.anm)-plattform der kundene selv kan kjøpe og gjennomføre undersøkelser direkte online. Per i dag er modulen «FastFacts» tilgjengelig i Norge.

 

En rekke arrangementer

Selv med korona har vi avholdt en rekke webinarer.

Året startet med en presentasjon på NHO’s årskonferanse fra Ipsos Country Manager, Nathalie Warembourg.

Noen temaer på våre webinarer: kreativitet som drivkraft i reklame, Signals (om covid og utvikling på ulike områder), digital kvalitativ innsikt, kulturell intelligens og empati, retail i berg og dalbane og behavioural science.

 

Omdømmewebinar

Hvert år gjennomfører Ipsos tre store omdømmekartlegginger; blant bedrifter, etater og organisasjoner. Rapportene for 2020 ble presentert på vårt årlige omdømmeseminar i midten av oktober, fra studio Karenslyst Allè.
Jan Behrens, som er fagansvarlig for omdømmeundersøkelser i Ipsos, presenterte hvordan Ipsos tenker omkring omdømme og hvordan dette måles, samt trakk ut smakebiter av de viktigste funnene for omdømmet til etater og bedrifter i korona-året. Mike Granleese fra Ipsos UK presenterte ulike globale utviklingstrekk i bedrifters omdømmeutvikling i 2020.

 

Omdømmeprisen til Helsedirektoratet

Prisen ble mottatt av Helsedirektør Bjørn Gullvåg. Sr. rådgiver i Helsedirektoratet Live Bøe Johannesen holdt en forrykende presentasjon som viste hvordan Helsedirektoratet da epidemien brøt løs bygget opp sin kommunikasjonsplan på rekordtid og hvilke aktiviteter kommunikasjonsavdelingen hadde gjennomført så langt i 2020.

 

Spisefaktawebinar

Norske Spiseflata Webinaret 2020 ble gjennomført 11. desember og samlet rundt 200 tilhørere fra hele matvarebransjen. Charlotte Nymoen-Kumbera presenterte smakebiter fra Norske Spisefakta og snakket blant annet om økt utforskerlyst, høyere aksept av ferdigmat og økt bekymring for miljøet. Ian Payne, Global lederer for pakningsdesign i Ipsos, holdt foredraget «How to be clean, green and affordable». Konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen, Stein Rømmerud, avsluttet med et inspirerende foredrag om hvordan Norgesgruppen jobber strategisk med bærekraft.

Våre månedlige nyhetsbrev gir inspirasjon og innsikt både relatert til den spesielle situasjonen vi er i nå, men også på ulike fagområder som merkevare, innovasjon, omdømme, kommunikasjon, media, politikk og samfunnsspørsmål.

Ipsos vinner stadig vekk flere internasjonale prosjekter som gir oss ytterligere erfaring med studier på tvers av kulturer. Dette kombinert med stort trykk fra markedet gjør at vi ser positivt på utviklingen utover våren, og bemanner opp for å øke kapasiteten ytterligere.

 

OPINION: MOTSTRØMSVEKST I KORONA-ÅRET

For Opinion ble 2020 et meget merkelig år. Som alle andre i bransjen rådet det stor usikkerhet da Erna trykket på den store, røde knappen 12. mars. I løpet av det påfølgende døgnet kansellerte eller utsatte kundene en rekkes store prosjekter, deriblant alle fysiske formater som smakstester og fokusgrupper.

Øyeblikkets uro ble imidlertid raskt erstattet av glede og optimisme – de neste dagene bød på en lang rekke bestillinger av digitale prosjekter, som mer enn oppveiet tapet av de fysiske.

Dette, i kombinasjon med en rekke større rammeavtaler innen samferdsel, bl.a. den nasjonale reisevaneundersøkelsen RVU, har gjort at Opinion i selveste korona-året leverte sitt desidert beste år noensinne, med en omsetningsvekst på 18 millioner, til 87 millioner kroner (+26%)! Dette har også resultert i 4 nyansettelser som er nært forestående.

John lauring pedersen 2021

 

Opinions administrerende direktør John Lauring Pedersen forklarer utviklingen slik:

– Her er det flere faktorer som har spilt inn – vi har hatt en veldig klar synlighet med Norsk koronamonitor, Consumer Stories, UNG og Bærekraft, vi har fått uttelling på den jobben vi har gjort gjennom de siste årene som bransjespesialist på digitale metoder, og sist, men ikke minst: Dette er resultatet av gode og målrettede ansettelser over tid – det er rett og slett flinke ansatte som blomstrer!, sier han.

 

 

 

Norsk koronamonitor fyller 1 år

Team Korona OpinionNoen jubileer er kjedeligere enn andre, og selv om Norsk koronamonitor kanskje har vært Norgeshistoriens største og mest omtalte analyseprosjekt (over 100.000 respondenter, 200 egne artikler og 10.000 registrerte medieoppslag), var det vel ingen som egentlig håpet at prosjektet skulle fremstå som like aktuelt ett år etter lanseringen 12. mars i fjor. Dessverre ville viruset det annerledes, og Opinion hadde da muligheten til å markere begivenheten med et direktesendt webinar 19. mars i år.

 

Les også: Opinion Holding kjøper Polling & Statistics

 

Begivenheten ble selvsagt lagt til Opinions nybygde studio, og programmet dekket ulike vinkler og aspekter ved pandemien. Nora Clausen, som var hjernen bak Norsk koronamonitor, og som mer eller mindre har jobbet med denne undersøkelsen natt og dag siden Norge stengte ned for første gang, fortalte om Norges reise gjennom pandemien, med fokus på hvordan det norske folket har respondert på gode og dårlige nyheter gjennom det siste året.

YOUGOV OG ANALYSEBRANSJEN MOT “STRØMMEN”

James AndersenYouGov har opplevd en betydelig vekst de siste årene, men visste ikke hva de kunne forvente når pandemien nådde Norge i mars i fjor.

– Jeg tror både vi og mange andre forventet en betydelig nedgang, fryktet permitteringer og satte seg grundig inn i støtteordningene når disse kom. Men for oss, og det jeg har fått inntrykk av fra veldig mange andre, så har dette absolutt ikke vært tilfelle for analysebransjen, sier Commercial & General Manager i YouGov, James Andersen.

YouGovs vekst fortsatte gjennom hele 2020, og allerede på vårparten ble man nødt til å søke etter flere folk.

– Vi har dog vært skeptiske til hva 2021 ville bringe, men første kvartal i år kom til å slå alle våre tidligere rekorder. Fortsetter det slik er det ikke lenge til vi må ut og hente enda flere folk, noe som er svært gledelig både for oss og bransjen, sier Andersen.

 

Hva er årsaken til denne omsetningsveksten?

– Mye av grunnen ligger i utviklingen både globalt og i Norge de siste årene. De siste månedene virker det som om etterspørselen etter våre tjenester bare øker, sier Business Development Director i YouGov, Stian Bråthen.

 

Les også: Nyansatt i YouGov: – Har enda ikke sett mine kollegaer

 

Stian BråthenRapporteringsverktøy gir ny måte å jobbe på

Bråthen forteller videre at dyktige og hyggelige kollegaer, samt YouGovs innovative løsninger og unike produkter, har bidratt.

– At vi leverer våre undersøkelser i vårt online analyse- og rapporteringsverktøy Crunch, er noe våre kunder setter veldig stor pris på, forteller Bråten.

Hva ligger i dette?

– Her kan man selv gå inn og jobbe videre med tallene, og lage skreddersydde dashboard med utvalgte KPI’er. Vi opplever at stadig flere av våre kunder etterspør våre løsninger, og går vekk fra den «gamle» måten å jobbe med tall på. Våre plattformer gjør analysejobben til mange analytikere og markedsførere mye lettere, sammenlignet med å grave seg ned i et Excel-ark. Veien fra tall til innsikt gjør rett og slett jobben mye morsommere, avslutter Bråthen.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Nytt om navn våren 2024

Det er stadig folk som flytter på seg i bransjen. Og det er lenge siden vi har vist frem, så her…

Bransjenytt, Jobb-karriere

TINE kickstarter innsikts-året 2024

TINE kickstarter året med sterke nyansettelser i innsiktsavdelingen.

Bransjenytt, Jobb-karriere

Jobb-bytte: Fra forsikring til mobilitet!

Vi har den gleden av å presentere en analytiker som har brukt mange år på å arbeide med tall, statistikk og…

Bransjenytt, Jobb-karriere