Nytt fra bransjen: Nielsen og Norstat

Dette er den andre av flere artikler analysen.no for tiden publiserer om nyheter fra bransjens byråer. I denne artikkelen kan du lese om Nielsen og Norstat.

Ragnar Madsen

Om forfatteren

 

NIELSEN: ET GODT OG TRAVELT ÅR ER OMME

ragnhild herlofsenGenerelt ble 2020 et bra år for Nielsen, også i Norge. De melder om mange prosjekter i pipeline, og lansering av stadig flere kjente internasjonale Nielsen-verktøy her i landet:

-Flere av de globale selskapene som jobber med Nielsen i andre markeder, ønsker å videreføre samme metodikk i Norge og Skandinavia for øvrig. Det er fint å kunne tilby dette i stadig økende grad, sier Ragnhild Herlofsen, kommersiell direktør i Nielsen Media.

 Er det spesielle produkter dere har hatt suksess med siste tiden?

-Radiomålingen som vi gjør på oppdrag for NRK, Bauer Media og P4-gruppen er viktig for oss, og vi jobber målrettet hver dag for at denne skal generere valide og gode data for mediene selv, og alle andre som bruker tallene, sier Herlofsen.

-Pandemien har bevist hvor stor verdi radio har for mange nordmenn i hverdagen, og det var virkelig gøy å følge lytterutviklingen gjennom de ulike fasene i fjoråret. Antall lytterminutter økte tydelig i lockdown-ukene, og sommeren 2020 vil bli husket som tidenes radiosommer, sier hun.

 

NielsenPPM TSLD listeners Lockdown

 

Høy lojalitet til radio i lockdown 2020 i Norge: Fra uke 10 til uke 12 økte radiolytternes lytting fra 135 til 154 minutter per dag. Kilde: Nielsen.

 

Oppdaterte lyttertall fra Nielsens PPM-måling finner du her!

Les mer: The Nielsen Total Audience Report 2020

 

 

 

økende interesse for reklamestatistikk

Herlofsen forteller at de også så en endring blant panelister etter mars 2020.

– Atferden til panelistene våre endret seg, som medførte tilpasning av både rekruttering og dialoger mot eksisterende panelister. Dette var nødvendig for at datainnsamlingen kunne gå som planlagt. Her gjør panel-teamet vårt en stor jobb.

Nielsen gjorde også endringer i produksjonslinjene for Reklamestatistikken som en direkte respons på situasjonen med pandemi, noe som resulterte i at denne kunne rapporteres hyppigere til markedet enn tidligere.

Herlofsen forteller at de opplevde en stor interesse og økt pågang fra aktører med behov for å følge med på de raske og uventede endringene.

– Det var stas at vi klarte å få dette på plass i løpet av få uker, sier hun.

UTVIKLING AV MEDIEMÅLINGER I FOKUS

I et globalt perspektiv er Nielsen kjent som en av verdens største leverandører av målinger av mediebruksdata, og her har det i følge Herlofsen vært et stort utviklingsfokus i selskapet den siste tiden.

Nielsen investerer betydelige ressurser i utvikling av mediemålinger etter en såkalt ONE-tankegang, hvor innhold på tvers av distribusjonskanaler inkluderes i samme måling.

– I Sverige har vi levert målinger av TV/video i flere år allerede, og akkurat nå jobbes det for fullt med etablering av ny og utvidet TV-og videomåling også i Danmark, en bransjevaluta som vil være på plass fra januar 2022. Vi merker også økt interesse for uavhengige verifiseringer av digitale kampanjer, særlig nå i lys av endringene med 3.partscookies. Nielsen Digital Ad Ratings har vært tilgjengelig i Norge en stund, og nå kommer resten av Skandinavia etter.

I Nielsen har man tro på et godt 2021 med en rekke nylanseringer basert på solide erfaringer fra andre markeder.

 

NORSTAT: STOR ETTERSPØRSEL ETTER DATA

nina kulaas bw

 

Til tross for pandemi og uforutsigbare tider kan også Norstat rapportere om bra trøkk i markedet.

– Etterspørselen etter data har vært høy, og i Norstat har vi også fullt fokus på å utvikle nye produkter og tjenester for å levere data raskere og enklere, samt rapportere i det formatet som skaper mest verdi for oppdragsgiverne våre, sier daglig leder Nina Kulås.

 

 

 

Dette er noen av Norstats nyheter det siste året:

SELVBETJENINGSLØSNINGER

Norstat har utviklet et produkt hvor du selv kan sette opp og starte en web-undersøkelse. I tillegg tilbyr de løsninger for enklere håndtering av effekttester og trackere.

– Bruksområdene er mange, men fellesnevneren for de nye tilbudene, er at det er blitt enklere å sette opp undersøkelser selv, og man vil få raskere svar fra respondentene. Selv om det blir enklere og raskere – kan man fortsatt forvente den samme gode datakvaliteten i leveransen, sier Kulaas.

 

Bedre rapporteringsmuligheter

Norstat Dashboard er en helt ny rapporteringsløsning som er spesielt brukervennlig for deg som jobber med innsikt og analyse. Fleksibiliteten og mulighetene i dashboardet er mange, og inkluderer blant annet avansert analysefunksjonalitet.

– Vi har allerede satt opp skreddersydde løsninger for Møllergruppen og Norgesgruppen, og tar gjerne et møte om man ønsker å vite mer, sier hun.

Norstat Dashboard

 

Alt du ikke visste at du lurte på!

Visste du at hele 34 % synes det er ubehagelig å returnere noe i butikk? Eller at 1 av 4 bruker ferdigpose når de lager vafler? På norstatpanel.no på Instagram får du svar på alt du ikke visste at du lurte på. 18.000 nordmenn følger oss allerede.

Instagram Norstat liten

Du kan følge Norstatpanel.no her!

Visste du at: Einar og Jan Thomas anbefaler Norstatpanel.no 5 minutter ut i denne episoden?

Les mer om nytt fra byråene her!

 

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Nytt om navn våren 2024

Det er stadig folk som flytter på seg i bransjen. Og det er lenge siden vi har vist frem, så her…

Bransjenytt, Jobb-karriere

TINE kickstarter innsikts-året 2024

TINE kickstarter året med sterke nyansettelser i innsiktsavdelingen.

Bransjenytt, Jobb-karriere

Jobb-bytte: Fra forsikring til mobilitet!

Vi har den gleden av å presentere en analytiker som har brukt mange år på å arbeide med tall, statistikk og…

Bransjenytt, Jobb-karriere