Maksimer verdien av data: 5 avgjørende steg for suksess

Vi i Analysen har tatt en prat med Magne Bakkeli om hva som skal til for å få mest ut av dine data. Han har gått opp stien i mer enn 25 år og gir oss her en guide for hvordan vi alle kan trå riktig.

Magne Bakkeli

Adm. dir i Glitni.no

I det følgende deler vi råd som er avgjørende for å hente ut verdifulle innsikter fra data. Dette handler ikke bare om personer med glamorøse titler som Chief Digital Officer (CDO) eller Chief Data & AI Officer (CDAO). Dette handler om deg, enten du er en analytiker eller en leder innen salg og markedsføring, som er avhengig av data for å lykkes i din rolle.

Stort potensial, men hvordan få effekt?

Data gir utallige muligheter, men altfor få er forberedt på å utnytte dem fullt ut. Med den raske utviklingen av generativ kunstig intelligens og andre nyskapende dataverktøy, er det nå viktigere enn noensinne å ha en klar plan og enighet om hvordan data kan skape verdi.

Likevel er mange dømt til å feile på grunn av manglende tilpasning til virksomhetens mål, mangel på tillit fra organisasjonen, manglende fokus på forretningsmulighetene som dataene gir, og en generell mangel på intern forståelse for data og dens rolle.

Fem konkrete skritt for å hente ut verdien av data:

1. Ansvar

Del Ansvaret for Data med Alle Innen salg har vi ofte gode data, men i kjerneprosessene kan ryddigheten mangle. Alle må ta ansvar for å verne og øke verdien av data generelt. Dette kan inkludere å definere klare fellesbegreper, rengjøre kundedatabasen for duplikater og samle inn, lagre og bearbeide markedsandelsdata fra eksterne kilder for bedre bruk sammen med interne kampanjedata.

2. Dataledere

Gjør Ledere til Dataledere. Enten du er leder innen salg og markedsføring, har du ansvar for å skape gode data og effektivt utnytte dem, akkurat som du har ansvar for prosesser, mennesker og støttesystemer. Husk at du kan få støtte fra IT, CDAO eller andre, men ansvaret er ditt.

3. Evaluere investeringene

Evaluer alle Data- og AI-Investeringer nøye. Det er en vanlig feil å overse det forretningsmessige aspektet ved datatiltak. Vi må planlegge for å realisere gevinster, for eksempel ved å forbedre automatiserte dialoger med flere datapunkter eller tilpasse nyhetsbrevene våre basert på mer data og smartere algoritmer.

4. Økosystemer

Tenk i Økosystemer. Tenk bredt og inkluder kunder, leverandører og eksterne partnere som forskningsinstitusjoner og akademia. Utviklingen går så raskt at det er umulig å gjøre alt selv. Utnytt tredjepartsdata der det gir mening, for eksempel anonymiserte salgsdata (f.eks. POS-logger) som kan gi stor verdi, selv om du ikke har kontroll over hele verdikjeden.

5. Forsiktighet

Fortsett med Forsiktighet. Ikke alle data bør lagres, deles eller brukes. Vær oppmerksom på både juridiske retningslinjer og etisk riktig bruk av data, spesielt innen AI. Identifiser risikoene og ta opp diskusjonene underveis.

Oppsummering

For å oppsummere, CDO- og CDAO-rollene kan være drivkrefter for å realisere verdien av data, men det er viktig å ha tett dialog med andre ledere i organisasjonen. Dette inkluderer deg, enten du har en lederrolle eller trenger data for å lykkes i din nåværende rolle. Husk at data er alles ansvar.
Virksomheter som har en tydelig visjon for hvordan de vil skape forretningsverdi fra data- og AI-investeringene, vil sannsynligvis være ledende i mange bransjer i det kommende tiåret. Derfor er det på tide å spørre: Har dere en plan?

Magne har nesten 25 års erfaring som rådgiver, arkitekt og prosjektleder innen dataanalyse og trives både med forretningsmessige og tekniske utfordringer. De siste årene har han spesialisert seg som konsulent innen detaljhandel og medier. Han er nå administrerende direktør i konsulentselskapet Glitni.no, som fokuserer på å skape verdier fra data.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Transformering av kirker gjennom antropologiske analyser

Kirken har vært en sentral sosial, kulturell og åndelig møteplass i norske lokalsamfunn i nesten 1000 år. I nyere tid har…

Fagartikkel, Tema-artikkel

Ja, takk til metodeutvikling; List Experiments og bruk i surveys

En metode-refleksjon rundt mulighetene som List Experiments gir

Bransjestemmer, Fagartikkel

Hva forbrukerne tenker når du snakker om bærekraft

Når merkevarer snakker om bærekraft, påvirker det forbrukernes forventninger til kvalitet, effektivitet og mer til. Det er ikke alltid det påvirker…

Fagartikkel, Tema-artikkel