Kommentar:

Store kvalitative innsiktsstudier er trenden globalt – men, lar det seg gjøre i Norge?

Lykke Bjørnøy

I redaksjonen for analysen.no og senioranalytiker og Fagsjef for kvalitative metoder i Opinion.

Jeg er en nysgjerrig kvalitativ analytiker, og har den gleden å delta på globale konferanser for å se hva som «rører seg» i de kvalitative analysemiljøene. I en årrekke har jeg observert internasjonale analysebyråer bevege seg mot det jeg vil kalle kvantitative undersøkelser med kvalitativ vri.

Det vil si kvalitative prosjekt med 500 deltakere, operert gjerne med hard hånd fra en eller flere prosjektassistenter over lang tid. Det høres jo fantastisk ut, men nå er vel ikke kvalitativ metode basert på jo-fler-jo-bedre tankegangen?
Norge er et lite land med et relativt smalt marked og liten befolkning. Kan store kvalitative undersøkelser med omfattende data tilpasses til lokale forhold? Er det i det hele tatt mulig?

Slike studier kan gjennomføres i større markeder, der mangfoldet og omfanget krever omfattende innsikt. Er det mulig i Norge å finne 500 foreldre som jevnlig serverer Nestlé barnegrøt til barna, og som tillegg ønsker være med i en kvalitativ undersøkelse over et par måneder? Hva vil dette koste i incentiver, tid og rekruttering? Og ikke minst – er det hensiktsmessig og gir det verdi for kunden?

Jeg erfarer at det er bedre å fokusere på kvalitet i kvalitativ datafangst over kvantitet. Ved å anvende mer målrettede og skreddersydde tilnærminger, kan norske merkevarer og bedrifter bedre tilpasse seg de unike behovene og utfordringene i et norsk marked. En god kvalitativ undersøkelse kan resultere i mer presise og relevante innsikter som kan gi bedre beslutningsgrunnlag og mer effektive strategier for merkevarer som opererer i Norge. Et lite marked har behov for mer spissede undersøkelser, ikke bredere og lengre. Jeg heier på kvalitative undersøkelser som triangulerer med metoder og innfallsvinkler, men ikke øke antall til kvantitative størrelser. Det gagner ingen.

Jeg tror derfor det er mer effektivt i det norske markedet å gjennomføre dyptgående studier i mindre skala for å forstå markedstrender og forbrukeratferd i Norge – og så kan vi bruke kvantitative studier i de tilfeller vi ønsker tall, men ikke bland de to sammen i en grøt som ikke er hensiktsmessig.

God sommer!

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Fra ZERoh! til suksess på 11 år!

Lerum har i 11 år jobbet systematisk med innsikt, innovasjon og utvikling av nye merkevarer for å gjøre ZERoh! til en…

Bransjestemmer

Finansiell inkludering i bank – det handler om å se og forstå

Over én million mennesker i Norge er innvandrere eller norskfødte med innvandrerbakgrunn. Hvordan opplever disse møtet med norske banker? Fra en…

Bransjestemmer, Fagartikkel, Tema-artikkel

Skann og betal

– På Analysedagen fikk vi presentert REMA 1000s erfaringer med å drive innovasjon i norske dagligvarebutikker

Bransjestemmer