Juleduken må dø

Jan-Paul Brekke sjonglerer galant mellom to verdener: forskningsdirektør i Ipsos MMI og teatersport. Bortsett fra her om dagen da dette totalkræsjet.

Gode kollegaer i Ipsos MMI hadde gledet seg i tre måneder til å overraske Brekke ved å være publikum på Det Andre Teateret hvor han spiller annenhver uke.

Det de ikke visste var at NRK hadde ringt dagen før og booket ham inn til Debatten.
– Det ble litt av et dilemma. Enten være seriøs og eksponere firmaet på TV eller glede kollegaer.

Det nyttet ikke å inneha tittelen som nordisk mester i improvisasjonsteater denne gangen. Han valgte Debatten.

En svært engasjert mann

Jan-Paul Brekke er også sosiolog og har lang fartstid som seniorforsker ved Institutt for samfunnsforskning. Der har han forsket på temaer knyttet til flukt, asyl og innvandringspolitikk siden 1990-tallet. I tillegg til å følge utviklingen på dette feltet i Norge og Norden, har han vært opptatt av fremveksten av en felles migrasjonspolitikk i EU.

Du har de siste fire årene bodd i New York, hva tar du med deg derfra?
– Jeg har i hvert fall knekt koden for hva de IKKE oppfatter som morsomt. Gjennom en to dager lang audition sammen med 300 amerikanere ble Brekke plukket ut som en av de 20 beste som sammen skulle spille fast på en av New Yorks impro-scener.

– I starten trodde jeg de skulle synes det var morsomt at jeg var litt eldre og samtidig utlending, og forsøkte derfor å spille på dette. Responsen var hard. ”Sorry, that’s just not funny”. Etterhvert forstod jeg mer av kulturen og at det som gjelder er lokale -referanser og amerikansk populærkultur. Amerikanere flest mener Europa er rart. Franske vitser kan være gøy, men det holder i maks i to minutter.

Hva driver du med i Ipsos da?
– Et av hovedområdene mine hos Ipsos MMI er Norsk Monitor, en sosiokulturell studie som har blitt gjennomført annet hvert år siden 1985. Det er et verktøy for å forstå utviklingen i nordmenns verdier og holdninger. Samtidig gir det informasjon om markeder og aktuelle samfunnsspørsmål. Det spesielle med Monitor er at brukeren får tilgang både til lange tidsserier og til detaljert informasjon om egne problemstillinger.

Hva opplever du som markedsanalysebransjens hverdagsutfordringer?
– Fordi de aller fleste i denne bransjen gjennomfører flere kortsiktige prosjekter av gangen i et svært høyt tempo får man aldri helt rukket å tenke seg om enda man går og akkumulerer kunnskap på svært mange områder. Mange sitter på kunnskap som kunne vært systematisert og publisert til nytte for andre. Det kan bli ganske hektisk til tider så man må være flink til å strukturere dagen.

Trender videre for bransjen da?
– Dashboard løsninger og andre selvbetjente løsninger. Jeg tror også vi kommer til å se mer av det å løse problemstillinger med en kombinasjon av ulike kvantitative og kvalitative metoder.

Nå løp vist tiden ut. Hva driver du med på fritiden annet enn å improvisere?
– Teater er jo min hovedhobby. Men jeg løper også. Skal løpe holmenkollstafetten for Ipsos MMI. Ønsk meg lykke til!

Noe annet?
– Oj, se her, det er fortsatt juleduk på bordet. Jeg tror den må dø.

CV Brekke

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Årets talent: Alexandra Palm

På Analysedagen 3. november ble det tradisjonen tro delt ut flere priser. Alexandra var en av dem som fikk sole seg…

bransjenytt, jobb-karriere

Fred Selnes er utnevnt til æresmedlem!

For sitt mangeårige arbeid med å løfte og fremme markedsføring og analysefaget, ble Fred Selnes, på Analysedagen, utnevnt til æresmedlem i…

bransjenytt, jobb-karriere

Årets markedsanalytiker: Pål Listuen

Pål Listuen har jobbet i bransjen siden tidlig på 90 tallet, og har hele tiden vært en svært synlig person. På…

bransjenytt, jobb-karriere