INFLUENSER MARKETING I ET FORBRUKERPERSPEKTIV – Fra aspirasjoner til kjøp

Influensere er big business. Influensere er de nye kjendisene og de nye -forfatterne, og markedsførere kan ikke lenger unngå dem i mediemiksen.

Fra byrå – og annonsørperspektiv til forbrukers ståsted

Ipsos Influencer Insights er en omfattende kvalitativ undersøkelse, beriket av kvantitativ informasjon fra Ipsos Social Media tracker, med fokus på kvinner 20-29 år. Rapporten er den første i sitt slag, og gir dybdeforståelse og tallfestet utbredelse av Influenser marketing landskapet blant forbrukere i Norge.

Ipsos SoMe-tracker Q1 2019 viser blant annet at 77% over 18 år er på sosiale medier daglig. Kvinner 20-29 år følger 3 av 10 influensere minst ukentlig. Og 41% av Snapchat brukere i målgruppen følger influensere/bloggere på plattformen, mot 15% i befolkningen over 18 år.

Studiet gir innsikt rundt fenomenet «influensere» fra forbrukers ståsted, og ikke fra et annonsør- eller byråperspektiv. Hovedfokuset i studien å kaste lys over de faktorene i influenseruniverset som fører til kjøp av varer/tjenester og holdningsendringer. Funnene kan bidra til tryggere navigering i det nye norske medielandskapet hvor influenserne har en stadig større påvirkningskraft.

For mer informasjon om studien, ta kontakt med:

Synne Fonkalsrud, Senior Qualitative Research Manager, synne.fonkalsrud@ipsos.com, tlf. 95 70 01 28.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Bransjeutfordrere på Strategidagen 2024

Torsdag 23. mai var det duket for det årlige seminaret «Strategidagen», med et tett program og rekordmange deltagere. Blant talerne fant…

Bransjenytt, Bransjestemmer

Bli kjent med den nye Strategigruppa i Strategi- og analyseforeningen

Børre Thorstensen, strategisk rådgiver i Allegro, er leder for den nye Strategigruppa i Strategi- og analyseforeningen. Vi tok en prat med…

Bransjenytt, Bransjestemmer, Jobb-karriere

Nytt om navn våren 2024

Det er stadig folk som flytter på seg i bransjen. Og det er lenge siden vi har vist frem, så her…

Bransjenytt, Jobb-karriere