INFLUENSER MARKETING I ET FORBRUKERPERSPEKTIV – Fra aspirasjoner til kjøp

Influensere er big business. Influensere er de nye kjendisene og de nye -forfatterne, og markedsførere kan ikke lenger unngå dem i mediemiksen.

Fra byrå – og annonsørperspektiv til forbrukers ståsted

Ipsos Influencer Insights er en omfattende kvalitativ undersøkelse, beriket av kvantitativ informasjon fra Ipsos Social Media tracker, med fokus på kvinner 20-29 år. Rapporten er den første i sitt slag, og gir dybdeforståelse og tallfestet utbredelse av Influenser marketing landskapet blant forbrukere i Norge.

Ipsos SoMe-tracker Q1 2019 viser blant annet at 77% over 18 år er på sosiale medier daglig. Kvinner 20-29 år følger 3 av 10 influensere minst ukentlig. Og 41% av Snapchat brukere i målgruppen følger influensere/bloggere på plattformen, mot 15% i befolkningen over 18 år.

Studiet gir innsikt rundt fenomenet «influensere» fra forbrukers ståsted, og ikke fra et annonsør- eller byråperspektiv. Hovedfokuset i studien å kaste lys over de faktorene i influenseruniverset som fører til kjøp av varer/tjenester og holdningsendringer. Funnene kan bidra til tryggere navigering i det nye norske medielandskapet hvor influenserne har en stadig større påvirkningskraft.

For mer informasjon om studien, ta kontakt med:

Synne Fonkalsrud, Senior Qualitative Research Manager, synne.fonkalsrud@ipsos.com, tlf. 95 70 01 28.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Nytt om navn våren 2024

Det er stadig folk som flytter på seg i bransjen. Og det er lenge siden vi har vist frem noen, så…

Bransjenytt, Jobb-karriere

TINE kickstarter innsikts-året 2024

TINE kickstarter året med sterke nyansettelser i innsiktsavdelingen.

Bransjenytt, Jobb-karriere

Jobb-bytte: Fra forsikring til mobilitet!

Vi har den gleden av å presentere en analytiker som har brukt mange år på å arbeide med tall, statistikk og…

Bransjenytt, Jobb-karriere