Hjem igjen

Savnet etter analysefaget var så stort at Line ikke maktet å holde seg unna lenger. Nielsen var heldige og fikk napp - Line har kommet hjem igjen.

Christina Smitt

Om forfatteren

Studier?

– Jeg har en Bachelor of Marketing fra BI og har tatt et masterkurs i PR-ledelse og strategisk kommunikasjon. Sistnevnte er en del av et Master of Management-program jeg tar på deltid over flere år ved siden av jobb. Jeg er veldig glad for å ha tatt en såpass bred utdannelse og at det er mulig å bygge på videre med fagfelter jeg har blitt interessert i underveis i arbeidslivet. Studietiden på BI har også gitt meg et godt nettverk og mange gode venner som jeg fortsatt er mye sammen med, 10 år etter endt studie.

Karriere?

– Min første arbeidsplass var i Aller hvor jeg arbeidet på salgsavdelingen. Det var et fantastisk sted å starte karrieren, med mange sterke, dyktige kvinnlige ledere på høye heler. Jeg ble raskt satt inn i hvordan mediemarkedet fungerte og interessen for analysefaget kom underveis. Neste stopp på veien ble Synovate (Ipsos MMI) hvor jeg jobbet som konsulent i Medieavdelingen. Det var flott å komme til en arbeidsplass med så mange fageksperter som ga meg muligheten til å lære analysefaget fra bunnen av. En del år senere ble jeg tilbudt en stilling som medierådgiver i MEC med en mulighet til å stifte nye bekjentskaper både hos kunder og i mediene. Læringskurven var bratt, men jeg følte at jeg fikk full utelling for dette i min neste jobb som var på salgsavdelingen i Discovery Networks (TVNorge). Her kom jeg til et mediehus fylt til randen av dyktige og engasjerte mennesker med stort fokus på en god arbeidskultur, med høyt tempo og mye humor! Men savnet etter analysefaget ble for stort etter noen år og nå føler jeg at jeg har kommet «hjem» hos Nielsen. Her får jeg brukt erfaringen fra alle mine tidligere arbeidsdsplasser og jeg tilhører samtidig et sterkt fagmiljø.

Nåværende stilling?

– Jeg jobber nå i Nielsen Ad Intel som Client Executive. Det innebærer i hovedsak at jeg supporterer og holder kurs for våre kunder av Ad Dynamix, som er et nettbasert verktøy for å hente ut brutto reklamestatistikk. I tillegg er en del av jobben å holde seg godt oppdatert innen analysefaget for å bidra til innovasjon og produktutvikling, og da er det en stor fordel å arbeide i et selskap som gjør mye spennende på verdensbasis innen analyse. Noe av det jeg liker best med min (relativt) nye jobb, er at jeg gjør så mye forskjellig i løpet av en dag og at jeg får brukt all min tidligere arbeidserfaring i kontakt med kundene for å løse deres problemstilllinger. Jeg får også muligheten til å holde kontakten med mange tidligere kollegaer innen medie-bransjen, noe jeg setter stor pris på. I tillegg har jeg en særdeles dyktig leder (Carina Hepsøe) som jeg har masse å lære av, så jeg henger på henne som en klegg for tiden!

Fremtidsplaner?

– Jeg har et mål om å ta en doktorgrad på et tidspunkt senere i livet, helst innen motivasjonsteori. Jeg er veldig interessert i psykologi generelt og i neuroscience. Drømmen ender med å arbeide som foreleser på en høyskole. Men tilbake i hverdagslivet er målsetningen bare å tilegne meg mest mulig kunnskap. Å lære noe nytt er min største motivasjonsfakor i arbeidslivet, i tillegg til å skape gode relasjoner til andre mennesker. Live. Work. Learn. – sagt enkelt.

Råd til fremtidige kandidater?

– For meg har det vært fint å ha en bred utdannelse i bunn, med mulighet til å spesialisere seg etterhvert. Det er jo egentlig galskap at man skal velge hva man skal gjøre resten av livet i begynnelsen av 20-årene, hvor man tross alt har ganske begrenset erfaring. Å være student etter å ha vært noen år i arbeidslivet har mange fordeler fordi man har noen knagger å henge pensum på. Da sitter teoriene lettere og utdannelsen føles mer relevant og motiverende. For meg har det også vært et veldig bevisst valg og en god erfaring å skifte arbeidsplass med jevne mellomrom for å utvikle meg. Mange har nok høy terskel for å bytte jobb, men det synes jeg ikke man skal være redd for så lenge man opererer i et godt arbeidsmarked.

Fritid?

– Nå som det går mot vår og sommer ser jeg frem til å tilbringe mer tid ute med familien. Hvis jeg i løpet av en helt vanlig mandag både har fått kost meg på terassen med et glass vin over et deilig grillmåltid med venner og familie og lest litt i en interessant bok før jeg legger meg – da er jeg veldig happy med bruk av fritid.

  • Navn: Line Skjønneborg
  • Alder: 34 år
  • Sivilstatus: Gift, 2 barn
  • Utdannelse: Bachelor of Marketing fra BI, Master of Management-kurs fra BI
  • Beskriv deg selv med tre ord: Pålitelig, engasjert og optimistisk

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

– Jeg elsker allsidigheten i det å jobbe med markedsanalyse

Her kan du bli litt bedre kjent med et av medlemmene i Strategi- og analyseforeningen og senior markedsanalytiker i Telenor, Ingrid…

bransjenytt, jobb-karriere

Nytt om navn våren 2022

Det rører seg i bransjen. Her får du noen av de siste bevegelsene, og nye navn hos Bauer Media, Kantar, Los…

jobb-karriere

Nytt om navn høsten 2021

Det rører seg i bransjen. Her får du noen av de siste bevegelsene, og nye navn hos Ipsos, Kantar, Norstat, Opinon…

bransjenytt, jobb-karriere