Tradisjonen tro innledet Kantar Media med det store overblikket over nordmenns mediebruk. Knut-Arne Futsæter viste hvordan dekningen for de tradisjonelle norske mediegruppene har gått tilbake de siste ti årene. Samtidig har de globale gigantene, med FAANG (Facebook, Apple, Amazon, Netflix og Google) i førersetet, tatt stadig større plass i nordmenns mediehverdag. Fire av de ti mest brukte mediene blant nordmenn er nå globale. Futsæter spår at de globale aktørenes makt vil ekspandere, og viste blant annet til at både Apple, Amazon og Google nå satser for fullt på smarthøyttalere.
Ingrid Dynna fra Google tok opp tråden, og fortalte hvordan smarthøyttalerne ikke bare vil gi oss informasjon, men kommer til å hjelpe oss med å gjøre ting som å bestille billetter eller pizza. At flere store norske medier og merkevarer har samarbeidet med Google før Norges-lanseringen viser at det er store forventinger knyttet til smarthøyttalernes inntog i Norge.
Hvordan man møter konkurransen fra aktører som Amazon var et bakteppe da Elkjøps Åshild Indresøvde delte innsikt om hvordan de har endret strategi for kommunikasjonen. Mens man tidligere dominerte med størrelse, er relevans det det som gjør at de nå leder an.
Personvernloven GDPR har preget både teknologiganter og markedsførere gjennom hele 2018. Basert på sin bacheloroppgave, kunne Hanna Sandstrøm (Mediacom) og Mats-Eskil Opsalhagen (TopDesk) vise hvilken påvirkning merkevarens styrke har for villigheten til et samtykke for å dele personinformasjon.
Seminardeltakerne fikk også høre den norske twitch-dronningen Emzia fortelle om verdens ledende videoplattform for gamere, og hvordan hun jobber med annonsører. Magnus Bettum fra Isobar fulgte opp med refleksjoner over hvordan byråer kan og bør jobbe med influencere. At mediekonsumet har ført til nye muligheter for annonsering ble også understreket av to interessante case. Nye muligheter for annonsering til unge målgrupper sto i fokus da Birgitte Blix Werner fra Diplom-is, som fortalte om hvordan de gjennom en usedvanlig kampanje på Snapchat og Facebook klarte å engasjere målgruppen. Roar Kristoffer Aarhus og Håvar Sesseng fra Starcoms Burger King-team ga et innblikk i hvordan digitale flater har gitt muligheter for et vell av relevante kreative uttak og plasseringer.
I programmets siste post delte Christina Smitt og Eivind Dyken fra Carat raust fra sin nye analyse av de viktigste trendene i 2018. Her ble trådene trukket sammen, og de som var tilstede fikk ikke bare en oversikt over trendene, men fikk også vite hva dette betyr for annonsører og markedsførere.