Annonse

Advertisement

Folks medievaner 2018

Nye medieplattformer, nye måter for påvirkning, og nye digitale annonsemuligheter. Etter 27 år er seminaret «Folks medievaner» mer relevant enn noen gang.

Tradisjonen tro innledet Kantar Media med det store overblikket over nordmenns mediebruk. Knut-Arne Futsæter viste hvordan dekningen for de tradisjonelle norske mediegruppene har gått tilbake de siste ti årene. Samtidig har de globale gigantene, med FAANG (Facebook, Apple, Amazon, Netflix og Google) i førersetet, tatt stadig større plass i nordmenns mediehverdag. Fire av de ti mest brukte mediene blant nordmenn er nå globale. Futsæter spår at de globale aktørenes makt vil ekspandere, og viste blant annet til at både Apple, Amazon og Google nå satser for fullt på smarthøyttalere.

Knut -Arne Futsæter

Ingrid Dynna fra Google tok opp tråden, og fortalte hvordan smarthøyttalerne ikke bare vil gi oss informasjon, men kommer til å hjelpe oss med å gjøre ting som å bestille billetter eller pizza. At flere store norske medier og merkevarer har samarbeidet med Google før Norges-lanseringen viser at det er store forventinger knyttet til smarthøyttalernes inntog i Norge.

Hvordan man møter konkurransen fra aktører som Amazon var et bakteppe da Elkjøps Åshild Indresøvde delte innsikt om hvordan de har endret strategi for kommunikasjonen. Mens man tidligere dominerte med størrelse, er relevans det det som gjør at de nå leder an.

Personvernloven GDPR har preget både teknologiganter og markedsførere gjennom hele 2018. Basert på sin bacheloroppgave, kunne Hanna Sandstrøm (Mediacom) og Mats-Eskil Opsalhagen (TopDesk) vise hvilken påvirkning merkevarens styrke har for villigheten til et samtykke for å dele personinformasjon.

Magnus Bettum

Seminardeltakerne fikk også høre den norske twitch-dronningen Emzia fortelle om verdens ledende videoplattform for gamere, og hvordan hun jobber med annonsører. Magnus Bettum fra Isobar fulgte opp med refleksjoner over hvordan byråer kan og bør jobbe med influencere. At mediekonsumet har ført til nye muligheter for annonsering ble også understreket av to interessante case. Nye muligheter for annonsering til unge målgrupper sto i fokus da Birgitte Blix Werner fra Diplom-is, som fortalte om hvordan de gjennom en usedvanlig kampanje på Snapchat og Facebook klarte å engasjere målgruppen. Roar Kristoffer Aarhus og Håvar Sesseng fra Starcoms Burger King-team ga et innblikk i hvordan digitale flater har gitt muligheter for et vell av relevante kreative uttak og plasseringer.

Birgitte Blix Werner

I programmets siste post delte Christina Smitt og Eivind Dyken fra Carat raust fra sin nye analyse av de viktigste trendene i 2018. Her ble trådene trukket sammen, og de som var tilstede fikk ikke bare en oversikt over trendene, men fikk også vite hva dette betyr for annonsører og markedsførere.

Eivind Dyken

Annonse

Advertisement

Annonse

Advertisement

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Strategiprisen 2025: Hvem setter standarden og fortjener anerkjennelsen som Norges skarpeste strateg?

Strategi- og analyseforeningen i Norge introduserer nå “Strategiprisen” – en prestisjetung utmerkelse som vil hedre de mest fremragende strategiske hodene i…

Bransjenytt

Bransjens omsetning i 2023: Moderat vekst i bransjen, fortsatt sterk vekst blant datainnsamlingsbyråene

Omsetningstallene for 2023 viser at markedsanalysebransjen i Norge totalt sett vokste med 3,5 % fra 2022-2023, til drøyt 1,2 milliarder kroner.…

Bransjenytt

Her er Styret for 2025

Strategi- og analyseforeningens årsmøte gikk av stabelen 13 mars. Der fikk de som hadde møtt opp høre hvordan det siste året…

Bransjenytt