Er kriseledelse den nye normalen?

Trigger-leder Bente Kvam Kristoffersen deler historien om hvordan Trigger gikk fra topp til bunn, og så til topps igjen - med kulturstrategi som nøkkelingrediens.

Bente Kvam Kristoffersen

Daglig leder i Trigger

Etter ti år som daglig leder og partner i Trigger starter jeg høsten med å reflektere litt over hvordan det egentlig er å være leder, og hva som skal til for å lykkes over tid.

Da jeg tok over stafettpinnen i selskapet og ble toppleder for første gang, trodde jeg at jeg visste hva som ventet meg. Jeg tok feil. Det er nemlig først når du har det hele og fulle ansvaret du forstår hvilken påvirkningskraft du har, og også hvor mye ansvar som hviler på dine skuldre. Når du tror du har kontroll er det alltid en krise som lurer et sted.

Økonomiske nedturer, krig og pandemi, flom og usikre tider. Og så kommer vi helskinnet ut på den andre siden. Hvordan? For meg handler det om kultur. Og det handler om oss, ikke om meg. For lederjobben er ikke soloarbeid. Jo mer usikre tidene er, desto viktigere har det vært for meg å sikre at vi står støtt som et lag.

Hvordan lede når krisene treffer?

I oktober 2016 ble lille Trigger Oslo kåret til verdens mest kreative PR-byrå. Vi hentet gullet hjem fra en storstilt prisutdeling i Miami, følte oss uovervinnelige og hadde skyhøye ambisjoner. Vi investerte og lanserte til og med en egen avdeling i Stockholm. Vi fryktet ikke det ukjente, men gutset på og kjørte all in. Samtidig skulle vi drifte Trigger Oslo – som tross alt var kjernevirksomheten vår, og der alle inntektene kom fra. Vi forutså ikke godt nok hvilket pengesluk det er å etablere nye selskaper, investere i kompetanse og teknologi, og tiden det tar fra man gjør en investering til den er bærekraftig.

Prisen ble høy. For oss alle. Det kostet svette, slit og millioner av kroner i minus. Men helt ærlig: Det tyngste var å innse at vi måtte la dyktige folk gå om vi skulle overleve. Verdens beste kollegaer måtte forlate skuta. Det svei i lommeboka, men det var i hjertet det gjorde mest vondt.

Hva skjer med tilliten når alt rakner?

Det som kjennetegner Trigger, er miksen av mennesker som jobber i byrået. Folk med ulik alder, erfaring og bakgrunn. Felles for alle er engasjement – et genuint ønske om å skape, berøre og å utvikle seg selv og faget sitt. Når alt raknet ble verdiene våre, brain, heart og guts, satt på prøve. Det samme ble tilliten til oss som ledere.

Dessverre finnes det ingen oppskrift på å gjenopprette tillit. Det var bare en ting å gjøre, og det var å rydde opp møkka vi selv hadde gravd oss ned i. For det er nemlig slik at tillit hos ansatte er det samme som lønnsomhet. Leverer du, får du et lag som er stolte og lojale. Som leverer og stiller opp for deg både når ting er vanskelig og når det går bra.

Snuoperasjonen

Vi måtte gjøre en omstart. Vi snakket åpent ut om det som hadde gått galt, og var tydelige på at det var vi som var ledere som hadde feilet. Vi snakket om det som hadde vært og det vi nå skulle få til. Vi hadde mistet gode kollegaer vi ikke ville miste. Vi var åpne med alle, inkludert kundene våre, om ryddejobben vi skulle i gang med – og vi lovet tette sekunderinger underveis.

Vi lyttet til tilbakemeldingene, organiserte oss mer effektivt og sekunderte status fortløpende slik at alle visste hvordan vi lå an på fag og økonomi. Psykologisk trygghet er den viktigste rammen på en arbeidsplass, og kanskje ekstra viktig i kreative miljøer. Er du redd, leverer du ikke. Leverer du ikke, mister selskapet konkurransekraft.

Ledelse handler aldri om flaks eller uflaks. Alle i Trigger følte seg viktige under snuoperasjonen. Alle. Laget skulle bygges opp på nytt og nå handlet det om mye mer enn å bygge sin egen karriere. Men en snuoperasjon tar tid.

Trening gjør verdensmester

Aksel Lund Svindal falt stygt i Kitzbuhel samme år som Trigger ble kåret til verdens beste byrå. I intervjuer senere snakket han om hvorfor han falt. Det var nemlig ikke uflaks, sier han selv. Han falt fordi han ikke var godt nok forberedt. Jeg tenker som Aksel. Det gjelder å være forberedt på alt. For meg som leder handler det om å terpe og lære av det som går galt og å alltid forbedre og fortsette å utfordre. Min største frykt etter vårt eget fall var at vi skulle bli redde for å gutse på videre. Guts var det som felte oss, men uten guts vinner du ikke.

Det tok seks år, inkludert en pandemi med nye snubletråder før vi kunne feire at vi var tilbake på topp, både faglig og økonomisk. Våren 2022 ble vi kåret til Nordens mest kreative PR byrå i Sabre Awards. I fjor høst ble Trigger kåret til Nordic PR Agency of the year i Excellence Awards (EM i PR). Vi leverte solide tall i 2021 med det sterkeste resultatet siden 2016. I fjor leverte vi den høyeste topplinjen siden byrået ble etablert i 2016.

Så hva nå – etter at skuta er snudd? Er det kanskje da man som leder skal tre av?

Nei. Når målet endelig er nådd, er det ekstra viktig å sette seg nye. Ikke minst for at man som leder skal beholde egen motivasjon. Vi vet at det fortsatt er mye vi kan forbedre, og har ambisjoner om å etablere oss i verdenstoppen.

Nye kriser kommer – det er det eneste jeg som leder er helt sikker på. Da gjelder det å være godt trent og klar for å håndtere hva enn det måtte være.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Ja, takk til metodeutvikling; List Experiments og bruk i surveys

En metode-refleksjon rundt mulighetene som List Experiments gir

Bransjestemmer, Fagartikkel

Hva forbrukerne tenker når du snakker om bærekraft

Når merkevarer snakker om bærekraft, påvirker det forbrukernes forventninger til kvalitet, effektivitet og mer til. Det er ikke alltid det påvirker…

Fagartikkel, Tema-artikkel

Hva er egentlig MaxDiff – og hvordan brukes det?

Som researcher er kartlegging av preferanse og viktighet ofte et sentralt tema i kundeprosjekter. Hvordan kan vi på en mest mulig…

Fagartikkel