Annonse

Advertisement

Den Store Podrapporten 2020

Norstat kan endelig presentere tidenes første, store kartlegging av nordmenns podkast-bruk.

Podkast-bruken i Norge stiger, produksjonene øker i antall og variasjonen i innhold er stor. Annonsørene interesserer seg også i økende grad for kanalen. Norstat, Schibsted og Bauer Media har i et samarbeid publisert tidenes første, store kartlegging av podkast-brukerne, bruksmønstre, preferanser og forholdet til annonser i kanalen.

Lytt til podkast-webinaret om Podrapporten her.

Undersøkelsen ble gjennomført i første halvdel av mars på et befolkningsrepresentativt utvalg med 1600 respondenter, hvorav 40 % oppga å være podkastlyttere.

Hensikten med undersøkelsen var å lære mer om omfang og bruk av podkast i Norge og for første gang publisere omfattende dokumentasjon om kanalen til glede og nytte for innholdsprodusenter og annonsører.

 

På vei til å bli et massemedium

Undersøkelsen viser at 90 % av de spurte kjenner til podkast og dermed at podkast er på god vei til å etablere seg som er massemedium i Norge. Podkast er i stor grad de unges kanal, og hele 54 % av respondentene i aldersgruppen 20-39 år oppgir at de lytter ukentlig. Det er også en sterk vekst i lyttingen: 57 % av podkast-brukerne oppgir at de bruker kanalen mer i dag enn for ett år siden. Rapporten dokumenterer også at podkast-lytting skjer i lange, uavbrutte sekvenser.

 

Humor mest populært

Det er stor variasjonsbredde i innhold. Humor er den klart mest populære innholdskategorien, men nyheter, populærvitenskap og «true crime» kommer også høyt opp på listen. Norske produksjoner utgjør hele 84 % av lyttingen.

Basert på resultatene fra undersøkelsen gir podkast-reklame god effekt, og særlig i de yngste aldergruppene. Dette gjør podkast til et spennende medium for å nå en målgruppe som kan være utfordrende å treffe.

Hele rapporten er tilgjengelig her.

Les flere nyheter fra bransjen i neste utgave av Analysen!

Annonse

Advertisement

Annonse

Advertisement

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Bransjens omsetning og lønnsomhet i 2024: Et tøft år for fullservice-selskapene, fortsatt vekst for datainnsamlingsbyråene

Bransjen vokste totalt sett med 0,3 % fra 2023 til 2024, noe som er lavere enn den generelle veksten i fastlandsøkonomien…

Bransjenytt

Analysedagen 2025 i bilder

Bransjenytt, Jobb-karriere

Analysedagens prisdryss 2025

De tre prisene Årets innovatør, Årets talent og selveste rosinen i pølsa, Årets markedsanalytiker ble delt ut. Og i tillegg fikk…

Bransjenytt, Bransjestemmer, Jobb-karriere