Annonse

Advertisement

Analysebyrået DVJ etablerer seg i Norge

DVJ Insights satser tungt i Norden og åpnet nylig kontor i Norge. Vi tok en prat med eier og grunnlegger Lucas Hulsebos mens han var på besøk. Med seg på laget har han bransjeveteran i Norge, Alexandra Brendan.

Simen Berg

Analytiker i Opinion

Lucas, for de som ikke kjenner deg: Hvem er du, og hva er DVJ Insights?

– Jeg har brukt karrieren min på å jobbe med markedsanalyse, og jeg har alltid vært en akademiker og litt «research-nerd». Jeg har vært motivert av hvordan vi hver dag kan gjøre det vi gjør litt bedre, og samtidig ha det gøy mens vi gjør det.

– For 11 år siden startet jeg DVJ Insights, et lite Nederlansk reseach byrå med en stor ambisjon: å bli verdens beste. Jeg tror på å bygge partnerskap med kunder og ha et sterkt fokus på kvalitet og added value. Samtidig ønsket jeg å skape et sted der folk trives med å jobbe. Et sterkt, globalt team som lærer av hverandre på tvers av land og bakgrunn, sier han.

Du beskriver DVJ som et globalt selskap, men med lokale linser. Hva betyr det?

– Vi jobber hele tiden i team på tvers av land. Når folk møtes og jobber sammen på tvers av land, gir det energi og inspirasjon. Jeg tror at mangfold gjør oss bedre. Derfor har vi internasjonale team som utvikler, gjennomfører og analyserer prosjekter sammen. Mange internasjonale selskaper blir egentlig en mosaikk av lokale selskaper som ikke jobber tett nok sammen. Vår modell handler om å jobbe på tvers, utnytte globale likheter, men alltid tolke funnene gjennom lokale linser. Og det er det våre lokale konsulenter som står for. I Norge er det Alexandra, sier han.

Suksessoppskrift med kvalitet og merverdi

Også er du personlig opptatt av en akademisk tilnærming til innsikt. Hvordan gjør dere dette i praksis?

– Vi har et rådgivende akademisk panel med professorer fra flere europeiske universiteter. Det gir oss både metodisk kvalitet og tilgang til nyeste forskning. Når vi utvikler nye verktøy gjør vi det sammen med universitetene, slik at løsningene blir robuste og praktisk anvendbare for kundene.

– Dessuten ser vi at mange kunder ønsker hjelp med hvordan de kan omsette merkevareteori og forskning til praksis, og etterspør masterclasses og workshops. Det ønsker vi gjerne å bidra med. Da jeg startet for 11 år siden var mange for eksempel inspirert av Byron Sharp, sier han.

DVJ har hatt en sterk vekst i en bransje hvor det ikke er tilfelle for alle. Hva er suksessoppskriften?

– Jeg satser i denne bransjen fordi jeg virkelig liker det. Jeg har ikke noen ambisjon om å bli det største eller mest kjente byrået. Jeg gikk inn i dette fordi jeg liker det og vil gjøre ting bedre, og jeg ville samle en gjeng med mennesker som deler samme lidenskap. Når jeg ser rundt meg i bransjen så er det mye fokus på effektivisering og do-it-yourself-løsninger. Jeg tror vårt fokus på kvalitet og merverdi er en nøkkel, sier han.

Global kultur

Og dere satser i Norden, med etablering i Danmark, Sverige, og nå Norge?

– Vi ønsker å bygge et internasjonalt selskap med en global kultur. Og vi ser et stort potensial i å være til stede i de nordiske landene. Vi har lansert et nytt verktøy for måling av shopperdata, hvor Norstat er en partner, og som foreløpig kun er tilgjengelig i de nordiske landene. Det gjør Norge til et viktig marked for oss.

– Det nye verktøyet, Spenderlog, har teknologi som registrerer kjøpsatferd passivt over tid, og kobler det automatisk med survey-data. Slik kan vi bygge bro mellom hva folk sier og hva de gjør. Dette åpner for muligheter også i flere bransjer. Vi tror de nordiske landene er modne for å realisere slike metoder. Og desto viktigere, vi har fått med Alexandra på laget i Norge!

Kombinerer forskning og teknologi

Alexandra Brendan tar med seg 25 års erfaring med forretningsutvikling og markedsanalyse, både fra kundesiden og byråsiden. Blant annet som leder for kvalitative metoder i Ipsos.

– Å være med å etablere DVJ i Norge har vært en svært god erfaring så langt. Jeg ser frem til å styrke samarbeidet med kunder i Norge og i Norden, sier Alexandra.

– Det er spennende å jobbe i et miljø med fokus på nytenkning og samarbeid med akademia. Prosjekter som shopper platformen Spenderlog og MassQual-tilnærmingen viser hvordan DVJ kombinerer forskning og teknologi for å gi kundene dypere og mer relevante innsikter, legger hun til.

Og denne uken er du på besøk på det nyopprettede Norge-kontoret, Lucas. Hvordan liker du å være i Norge?

– Det er flott. Jeg liker naturen og menneskene her. Jeg har reist mye, og naturen her er virkelig spektakulær. Også er det inspirerende å få bygge noe i et marked som både er avansert og nysgjerrig.

Annonse

Advertisement

Annonse

Advertisement

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Innsikt, teknologi og mennesker: Slik vil Kristin Rogge Pran styrke Verian i Norge

Verian har levert analyser og samfunnsinnsikt i Norge i snart 80 år. Nå har bergenseren Kristin Rogge Pran tatt over som…

Bransjenytt, Bransjestemmer, Jobb-karriere

Nominér til årets prisdryss – frist 24/10-25

Analysedagen 2025 går av stabelen 6. november på Oslo Event Hub, og det blir selvsagt delt ut priser! Vi ønsker din…

Jobb-karriere

Folks medievaner 2025: Fragmentering, oppmerksomhet og tillit

Seminaret «Folks medievaner 2025» samlet analysebransjen til en formiddag med åtte spennende og høyaktuelle innlegg om utvikling i nordmenns medievaner. Noen…

Bransjenytt, Tema-artikkel