I Ipsos sin siste SoMe-tracker for Q4’2022, blir det nok en gang bekreftet at TikTok har kommet for å bli. TikTok anses fortsatt som verdens raskest voksende plattform, og i skrivende stund har den akkurat bikket 1,26 millioner norske brukere. Plattformen har den siste tiden vært den store vekstvinneren og er nå Norges femte største sosiale medium. 30 % av nordmenn over 18 år sier de har profil på plattformen – dette tilsvarer en økning på hele 16% de siste to årene! TikTok selv satser stort på å kontinuerlig forbedre plattformen, spesielt når det gjelder Brand Safety. Blant annet med et forbedret sikkerhetsverktøy for merkevarer. Kanskje dette blir en av faktorene som vil få de siste skeptikerne til å gi opp?
Uansett, under har vi listet opp 10 ting du bør ha i bakhodet dersom du vurderer å inkludere TikTok i kanalmiksen 👇
#1: Store muligheter for å nå de yngste – “uoppnåelig” målgruppe
58% av de mellom 18-29 bruker TikTok daglig. Om målgruppen din er de yngre, har du dermed store muligheter for å nå dem på denne plattformen. Generasjon Z, også kjent som “den digital innfødte generasjonen” er vanskeligere å nå ut til. Denne generasjonen vurderer nemlig grundig alternativene de har, før de velger å forplikte seg til et kjøp. Det er derfor viktig å forstå seg på medievanene til denne generasjonen. Ikke pakk budskapet for mye inn, slik at det blir vanskelig å forstå hva du vil. Få poenget tydelig frem og gjør det gøy. Sleng deg gjerne på virale trender, og få annonsen til å blende inn i feeden til målgruppen.
#2: Relativt lite konkurranse på plattformen
TikTok er en relativ ny mediekanal. Hva vil dette si for annonsører? Det betyr at prisene for TikTok-annonser i snitt er relativt lave, sammenlignet med andre kanaler. Her kan du altså være synlig for målgruppen din, uten at det skal koste deg skjorta.
#3: Hvem som helst kan gå “viralt” – selv de nyetablerte kontoene uten følgere
Algoritmen til TikTok fokuserer på å vise folk innhold som de kommer til å like. Hvis du deler godt innhold som folk blir interessert i, kan hvem som helst gå viralt på TikTok. Sammenlignet med Facebook, Instagram og YouTube, ser TikTok sin algoritme mer på hva slags videoer folk engasjerer seg i og hvordan de bruker appen, heller enn hvem de følger og hva de har sett på tidligere.
#4: Få tak i seeren fra første sekund
Oppmerksomhetsspennet til Generasjon Z er kort, og deres visuelle bevissthet har økt.
Til tross for at vi har erfaringer med at engasjement-raten generelt er høyere på TikTok, så er det likevel viktig å ha et hook i starten som fanger oppmerksomheten til seeren.
To typer innhold vi ser fungerer bra er innhold som lærer seerne noe eller innhold som forteller en historie. La brukeren få noe ut av det du viser – ikke bare fluffy budskap som «Ta action!» eller «Finn din drømmejobb!». Vær spesifikk og begrens budskapet.
- Lær seeren: Hvordan gjøre X i tidsperioden XY uten å erfare Z.
- Fortell en historie:
Hvordan jeg gjorde XYZ
Hvordan jeg overvant X og oppnådde Z
#5: Upolert innhold fungerer bra!
Vi kjenner alle til Instagram, som er kjent for å være “picture perfect» og består av mye polert og glossy innhold. Slik er det ikke på TikTok. På TikTok foretrekker brukerne å se det autentiske og ekte. Dette gir merkevarer muligheten til å vise en mer uhøytidelig side av seg selv. The Drum beskriver dette bra – “Being imperfect on TikTok creates intimacy between brands and their audiences, and builds a relationship driven by respect and understanding.”
#6: Å samarbeide med riktig influenser kan gi god uttelling
TikTok har vært en stor bidragsyter til at influensermarkedsføring har økt den siste tiden. Bruk av influensere på TikTok, kan bidra til både verdifulle og kostnadseffektive resultater om det gjøres riktig. Første steg ut her er å ta en grundig analyse av målgruppen til den aktuelle influenseren, og at man velger en profil som passer til bedriftens verdier, interesser og uttrykk.
TikTok-influensere er ikke som andre influensere – mange av disse profilene har bygget opp sin egen følgerskare organisk uten å ha en form for kjendisstatus fra før. Dette er helt klart en kreativ og oppmerksom gjeng, som vet hva slags trender som gjelder til enhver tid.
#7: Hashtags er et viktig hjelpemiddel for å spre innholdet
Vi ser at flere og flere bruker TikTok som en søkemotor for å finne svar. Dette kan være for eksempel inspirasjon, life hacks, trender, nyheter eller oppskrifter. Hashtags på videoene dermed bidra til at seerne lettere får opp innholdet de er på jakt etter, i tillegg til muligheten til å oppdage noe nytt. Ofte hjelper det ikke bare bruke de mest populære hashtagene, men heller tenke på hvordan man kan bruke de riktige hashtagene som passer til videoen. I tillegg er det viktig å tenke på hva målet med videoen er, hva slags type publikum og hva man ønsker å få igjen av seerne.
#8: Lyd er Alfa Omega
Over 90 % av brukerne har på lyd når de er på TikTok – derfor er musikk og lyd viktig. I tillegg til å kunne slenge seg på populære og virale utfordringer, kan du også gjenbruke andres lyd. La oss si det er en video som blir populær. Da kan du ta den originale lyden og spille inn din egen video, med nøyaktig samme lyd. Det er mange videoer som dette på TikTok, og denne effekten gir folk mye mat for kreativitet, og øker den samlede verdien av innholdet på TikTok.
#9: Evaluer resultatene og optimaliser
Ha en strategisk tanke, bruk innholdsplan og mål resultatene. På denne måten, kan du hele tiden evaluere og justere, for å optimalisere og lage stadig bedre innhold, som gir deg mer effekt og gode resultater. Om målgruppen for eksempel ikke ser så lenge av videoen, bør du vurdere å justere på åpningen eller oppbyggingen av videoen, for å se om det kan gi noen effekt.
#10: Ha det gøy!
Siste, men muligens det viktigste punktet – lek og prøv deg frem på hva som fungerer på kanalen for deg og din bedrift!
Gjennom en god markedsstrategi på TikTok, kan du altså være synlig mot målgruppen din uten at det skal koste deg skjorta. Ved å ta deg tid til å bli kjent med denne TikTok-generasjonen, deres preferanser og hva som gjør de unike sammenlignet med andre generasjoner, kan din merkevare få til å bygge verdifulle relasjoner som vil gi uttelling for alle parter.