Lanserer statistikk over reklame i sosiale medier og app

Nielsen lanserer nå en tjeneste for statistikk over spending i sosiale medier og app'er i flere av selskapets internasjonale markeder, inkludert Norge. 

Den nye tjenesten er en betydelig forsterkning av Nielsens Ad Intel portefølje, og vil være tilgjengelig i Norge i andre halvår.

Dette skriver Nielsen i en pressemelding. Norske aktører vil med dette få tilgang til ny innsikt om annonsering i digitale sosiale medier og de viktigste appene i markedet, herunder både investeringsnivåer og bilder av kreativene.

 

Nielsen Ad Intel Digital vil sammen med den øvrige detaljerte databasen for medieinvesteringer i Tv, radio, avis, magasiner, fagblader, utendørs/plakat, postkasse/direkteannonsering og kino, utgjøre et særlig robust grunnlag for arbeid med identifisering av potensielle kunder, analyser av trender og merkevarestrategier.

 

Tillegget av sosiale medier og app-data gir en sterk økning av dekningsgrad for digitale medier i Nielsens base, og dermed også totalt sett et mer presist og helhetlig bilde av annonsekjøp i Norge. Både selgere og kjøpere av reklameplass vil med dette være enda bedre rustet til å monitorere, analysere og justere kampanjene.

 

ragnhild herlofsenKommersiell direktør i Nielsen, Ragnhild Herlofsen uttaler: “At vi nå forsterker statistikken vår med data for sosiale medier og de viktigste app’ene i det norske markedet, er et betydelig løft for tjenesten vår i Norge. Dette er informasjon kundene våre har etterspurt, og vi er virkelig glade for å kunne imøtekomme behovet. Vi føler oss sikre på at tilgjengeliggjøring av de nye datasettene vil være et positivt bidrag til økt innsikt om det digitale annonsemarkedet”.

 

Analysen tok kontakt med Ragnhild og ba om svar på følgende tilleggsspørsmål:

Hvilke sosiale medier vil dette dekke, og hvilke type apper gjelder dette?

-I første rekke er det Facebook, YouTube, Instagram og Twitter som vil bli rapportert denne høsten, samt ca. 50 av de største appene på det norske markedet.

Hvor mye av online spend totalt sett dekker dere nå?

-Vi dekker nå både display (som vi allerede har rapportert i noen år), de største kommersielle appene, samt en viktig del av de store kjente sosiale mediene både i browser og app.

Hva med søk, er det fortsatt ikke mulig å hente inn spending data på søk?

-Nei, dessverre. Denne lanseringen omfatter ikke søk.

Hvordan jobber dere for å få tak i kreativer fra sosiale medier?

-Datainnsamlingen baseres på en sofistikert hybrid metode med en kombinasjon av opt-in menneskelige og virtuelle paneler, og måler både desktop, mobil og tablets daglig.

 

Les også: Fem ferske innsikter om norske forbrukertrender

 

I pressemeldingen supplerer Alessandra Rossi, Nielsen Ad Intel Product Strategy Lead forøvrig med følgende:

“I takt med bransjens stadige omfavnelse av nye annonseringsmuligheter, er det Nielsens ambisjon å representere en nøytral kilde til relevant data, som de ulike aktørene kan benytte seg av i arbeidet med å utvikle konkurransedyktige mediestrategier. Nielsen Ad Intels uavhengige data har gjennomgående høy kvalitet og detaljgrad. Med Nielsen Ad Intel vil den norske mediebransjen fremover være enda bedre rustet til følge egne og konkurrerende medieinvesteringer, og planlegging av annonsekampanjer i Norge vil med dette ta et skritt fremover.

Forbedringen av Ad Intel er en del av Nielsens mål om å tilby valide, representative og relevante data til både kjøpere og selgere av annonseplass i media. Vi jobber for at våre data skal være godt egnet som grunnlag for analyser som gjør at aktørene kan ta smarte valg for utvikling av egen forretning og merkevare.”

 

 

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

TINE kickstarter innsikts-året 2024

TINE kickstarter året med sterke nyansettelser i innsiktsavdelingen.

Bransjenytt, Jobb-karriere

Jobb-bytte: Fra forsikring til mobilitet!

Vi har den gleden av å presentere en analytiker som har brukt mange år på å arbeide med tall, statistikk og…

Bransjenytt, Jobb-karriere

Julepraten

Den mørke, fine tida har satt seg, og det lakker og lir mot jul. Vi i Analysen klarte å få en…

Bransjenytt, Bransjestemmer