Folks Medievaner 2014

18. september

Folks Medievaner 2014

Konferansen arrangeres for 23 gang og tar som vanlig pulsen på folks medievaner, de siste trendene og ser på endringene som skjer.  

Grensene mellom mediebruk og privatliv er flytende. De tradisjonelle reklamekanaler reduseres og erstattes av smarte og effektive nye. Mobilen er snart den viktigste mediekanalen for oss. Hvilke kanaler blir de viktigste om få år? Budskapet eller historien man formidler må være enkel, relevant og ha godt innhold. I fremtiden vil de beste storytellerne vinne. Hvordan de gjør det og hvilke kanaler vil de fokusere på? Dette og mer får du vite mer om på årets konferanse.

Folks Medievaner har stått på møteplakaten i 23 år og har i alle år vært svært godt besøkt. Her får man en grundig oppsummering av mediemarkedet, hvilke endringer som har skjedd og hvordan utviklingen blir framover. Vi har også foredragsholdere fra bedrifter som forteller om hvordan de løser sin mediemix. I tillegg er Folks Medievaner alltid en dag for inspirasjon. Folks Medievaner er uunnværlig for alle som jobber med medier, markedsføring samt kommunikasjon, og er et viktig grunnlag for å utforme gode markedsplaner

 

PROGRAM

08.30 Registrering og kaffe

 

09.00 Innledning ved dagens konferansier Ved Armand Viik – Adjunkt og komiker

Armand ViikArmand Viik er utdannet adjunkt og har tidligere jobbet som lærer i åtte år. Han har også vært sportsjournalist, blant annet i Dagbladet og Nettavisen. I dag er han komiker på heltid og er jevnlig å se på landets stand-up scener og har bred erfaring fra opptredener på ulike events. Armand regnes som en av landets mest lovende komikere og har en lun humorstil, krydret med en liten mørk brodd.

 

 

 

09.10 De store medietrendene med fokus på de unge Ved Knut-Arne Futsæter – Research Director Media TNS Gallup & KANTAR Media

Dagens første foredragsholder gir en oppdatering av de viktigste medietrendene med fokus på mediebruk blant de unge. Analysene vil bygge på de offisielle medieundersøkelsene og andre undersøkelser som KanalValg, MedieBarn, InterBuss og Social Media Tracker.

Knut Arne FutsæterKnut-Arne er forskningsleder for medieundersøkelser i TNS Gallup og følger medieutviklingen tett. Han deltar aktivt i internasjonale fora som EMRO, ESOMAR, PDRF (Print and Digital Research Forum) og asi (European TV and Radio Symposium). Knut-Arne har vunnet flere priser som Per Langhoffs hederspris og MediaForums hederspris, han ble Årets Markedsanalytiker i 2010.

 

 

09.40 «Marketing in Computer- Mediated Environments» Ved Fred Selnes – Professor HBV

Det meste av innovasjon og nyskapning skjer ikke i akademia men i den praktiske virkeligheten. Innimellom kommer det imidlertid noen vitenskapelige artikler som beskriver essensen i det som er nytt. «Marketing in Computer-Mediated Environments» er tittelen på en artikkel publisert i Journal of Marketing i 2014 som har fått enorm oppmerksomhet fordi den adresserer hvordan vi må tenke helt nytt innen faget markedsføring i lys av den teknologiske revolusjon som nå skjer i markedene.

Fred kom til HBV (Høyskolen i Buskerud og Vestfold) i 2012 og jobber som professor i markedsføring og strategi med spesielt ansvar for å etablere et phd program i Marketing Management. Han har publisert en rekke vitenskapelige artikler i internasjonale tidsskrifter og skrevet flere lærebøker. Fred har også lang erfaring som rådgiver i markedsstrategi, merkevarebygging og CRM, og er i dag partner i selskapet CPM Scandinavia. Han er styreleder i Norges Markedsanalyseforening.

 

10.10 Kaffepause

 

10.30 Verdibasert ledelse Ved Solfrid Flateby – Daglig leder Kronprinsparets Fond

Det stilles stadig større krav til både arbeidsgivere og arbeidstakere i en moderne, rask verden – hvor høy turnover, individualisme, mediefokus og større integrering av jobb/privatliv preger livene våre. Veiene til suksess kan være mange, men Solfrid Flateby har troen på verdibasert ledelse som suksessfaktor; både for selskapet, lederne og medarbeiderne.

Solfrid FlatebySolfrid er kjent for sitt glødende engasjement, en annerledes karrierevei og for sitt sterke samfunnsengasjement. Tidligere jobbet hun som kommunikasjonsdirektør i Reitangruppen og som direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Coca-Cola. Solfrid har vært på listen over Norges 100 største ledertalenter og ble kåret til Årets Unge Leder i 2010.

11.15 Hva skal vi leve av når mediene tar slutt Ved Bente E. Engesland – Kommunikasjonsdirektør Statkraft

Hvordan jobber Statkraft jobber med nye kommunikasjonskanaler og medievaner både i Norge og internasjonalt? Gjennom konkrete kampanjeeksempler får vi vite hvordan Statkraft engasjerer markedet og egne ansatte gjennom storytelling i både eksterne og interne kanaler.

Bente EngeslandBente har over 20 års erfaring fra kommunikasjons- og mediebransjen. Hun har blant annet jobbet som journalist i Aftenposten og som programsjef og politisk redaktør i NRK. I tillegg har hun har vært sjefredaktør i KK og kommunikasjonsdirektør hos UDI.

 

11.40 Lunsj

12.30 Stand-up show Ved Armand Viik

12.45 Innholdsmarkedsføring: Eller hvordan få folk til å kjøpe med et glis Ved Tormod Løkling – Redaksjonssjef og Tonje Tornes Redaktør, i Lunch

«Reklame, nei takk!» står det på halvparten av landets postkasser. Går det an å få de samme surpompene til å bent fram etterspørre markedsføring? Selvsagt, hvis du tilbyr dem noe som er både morsomt og interaktivt. Et eksempel er Bladet «Lunch» som ble lansert ved aksjesalg i det fiktive svindelselskapet «KjellTech» på nettet.

Tormod LøklingTormod har jobbet i tegneseriebransjen siden runealfabetets tid, og vært redaktør for blader som Donald Duck, Tommy og Tigern, Pondus, Ernie og Rutetid. Han serverte også sludder og vås på riksdekkende radio via P1s «Herreavdelingen» i en årrekke.

Tonje TornesTonje er utdannet journalist og har i tillegg alt for mange studiepoeng i dannelsesfag som idéhistorie og folkloristikk. Derfor søkte hun på den eneste redaktørstillingen i Norge der dannelse er helt irrelevant, og har siden 2006 hatt tittelen tegneserieredaktør i Egmont Publishing. Der har hun jobbet med brands som Donald Duck, Pondus, Rocky og Lunch. For å rettferdiggjøre studielånet for seg selv, skriver hun ellers fantasy-bøker på kveldstid, og kom ut med ungdomsboken «Hulder» i 2013.

13.15 Hva skal til for å bli hørt? Ved Andreas Wabø – Adm. Dir. Geelmuyden Kiese

Vi finner hele tiden nye måter å kommunisere på. Likevel har det aldri vært vanskeligere å faktisk bli hørt. Det er ikke lenger den som roper høyest som får mest oppmerksomhet. Det er nemlig ikke vanskelig å si noe – men å få noe sagt. Andreas Wabø deler sine tanker rundt hva som skal til for å bli hørt og skape engasjement. Også i fremtiden.

Andreas Wabø - fargeAndreas er en engasjert og nytenkende leder med over 15 års bakgrunn fra reklame og kommunikasjonsbransjen både som leder og strategisk rådgiver. Han har vært hotelldirektør og Brand Manager i Choice Hotels, adm.dir i Dinamo og Ogilvy. Siden 2010 har han vært adm.dir i kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese. Han er også en av få norske toppledere som har tatovert logoen til firmaet han leder på armen.

13.45 Kaffepause

14.00 Det digitale økosystemet Ved Lars Bratsberg – Industry Head, Branding, Google

Morgendagens fremtid er i dag. Teknologi og dens sluttbrukere utvikler seg raskt og setter konstant nye krav til bedrifter. Den moderne forbrukeren setter lista høyt og mange bedrifter ligger langt bak forbrukernes forventninger.

Lars BratsbergLars Bratsberg jobber med å evangelisere viktigheten av bedrifters digitale tilstedeværelse og hvordan de kan få mest ut av internett og teknologi på tvers av plattformer. Gjennom sine 17 års erfaring fra mediebransjen har Lars sittet sentralt på de fleste sider av bordet. Han har formet merkevarer som TVNORGE og RiksTV. Som leder av et kreativt byrå og eget konsulentselskap, og nå som leder av merkevare teamet i Google Norge har Lars en bred kunnskap som han vil dele med oss. Han har 3 barn, skriver boken ”Logg av” med Thomas Moen og elsker å stå på ski.

14.30 Tenk som en publisher! Ved Christian Brosstad – Kommunikasjonsdirektør i SpareBank 1 Gruppen

SpareBank1 har nærmere 6 millioner besøk i mobilbanken hver måned. Dette plasserer mobilbanken på topp-ti-listen over de mest besøkte nettstedene i Norge. Hvordan kan en bank bruke egeneide kanaler til å skape gode kunderelasjoner og være relevante for kundene? Kan en bank rett og slett bli et mediehus?Christian Brosstad

Christian er kommunikasjonsdirektør i SpareBank 1. Han jobber bredt innenfor kommunikasjonsfaget med vekt på PR, samfunnsansvar, presse og media, selskapskommunikasjon og sosiale medier. Han er en flittig blogger og ble tidligere i år kåret til ”Årets digitale ildsjel” på Social Media Days 2014.

15.00 Kommunikasjon i 2014 – når innovasjon blir viktig Ved Nils Ola Bark – Byråleder Isobar

Kommunikasjon og innovasjon smelter sammen, og å forstå teknologi er i ferd med å bli essensielt for enhver markedsfører. Utviklingen gir fantastiske muligheter, og er samtidig krevende. Gjennom å forstå trender ser Nils Ola Bark på hvordan disse påvirker kommunikasjon og produktutvikling, og diskuterer hvordan det påvirker hvordan vi kommuniserer.

Nils Ola BarkNils Ola er byråleder i Isobar – et byrå som fokuserer på innsiktsbaserte løsninger i skjæringspunktet mellom kommunikasjon og innovasjon. Han har lang erfaring med digital kommunikasjon og forretningsutvikling fra sine 12 år i Schibsted, og videre gjennom sin byråerfaring med en rekke store merkevarer. Nils Ola har en MA i Internasjonal Politikk fra UiO/Griffith University og en Executive MBA fra ESCP i Paris/BI Oslo

15.25 Oppsummering og avslutning Ved Armand Viik

 

Earlybird: Meld deg på innen 15 august og vi gir deg 15% rabatt på ordinære priser

Pris: Medlemmer kr. 2.550 eks mva – Ikke medlemmer  kr. 3.450 eks mva

Bedriftstilbud: 4 deltakere til prisen for 3

Sted: KS Agenda Møtesenter, Haakon VIIs gt. 9

Påmelding:

[contact-form-7 id=”101″ title=”Påmelding”]