MAD 2014
Enten du jobber i analysebyrå eller er bruker av markedsanalyse kan vi love en dag som gir deg mange nye spennende kontakter og stort faglig utbytte!
Om kvelden blir det fest!
Meld deg på her!
PROGRAM:
12:30 Registrering og noe å bite i
13:00 Velkommen og innledning
13:15 Hvor henter vi svarene fra? Vi såkalte markeds- og omdømmeeksperter som blir oppringt av mediene og bedt om å kommentere hendelser på strak arm? Trond Blindheim – Rektor ved Markedshøyskolen Campus Kristiania
Vi har invitert Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen, kjent for sine spissformulerte meninger om det meste innen marked og samfunn, og bedt ham mene litt om sin egen rolle som rikssynser og snikskytter på markedsanalysens områder.
13:45 Measuring Up: Impact of Mobile and Segmentation on Respondent Behavior. Kristin Luck, President & CMO – Decipher
With more than 1 billion smartphones worldwide, it’s no secret that respondents are accessing surveys from mobile devices. This has posed significant challenges to market researchers over the years, who must create relevant, accessible outreach to adequately engage individuals who very well may be waiting for a bus, at the park or participating in the many other activities of daily life. This session will cover a number of recent studies, representing data from more than 2 million survey respondents over the last three years. This research shows that techniques like “survey stitching” and other design and outreach methods have a significant impact on quantity and quality of collected data.
Kristin Luck is the driving force behind bringing emerging research methods to the mainstream, creating new products, solutions and methods. Before joining Decipher, she pioneered the multi-media online research business as co-founder of OTX – the fastest growing research firm in the world in 2002 and 2003. In 2007 she founded WIRe (Women in Research), a global not-for-profit networking group to help women in career development.
Kristin has been recognized nationally and locally for her work, most recently with the 2014 Advertising Research Great Minds Future Forward Award, the Marketing Research Association’s 2013 Impact Award, and Portland Business Journal’s 2013 Entrepreneur of the Year. She holds a degree in journalism from University of Oregon.
14:30 Google analytics som Markedsanalyseverktøy. Ludvik Høegh-Krohn leder avdelingen for søk og webanalyse i OMG AS
Ludvik Høegh-Krohn vil fortelle om hvilke muligheter Google analytics gir i forbindelse med Markedsanalyse
Ludvik Høegh-Krohn har bakgrunn som siv ing i matematikk fra NTH. Han har lang erfaring med digital markedsføring og bruk av Google Analytics. Ludvik underviser på NITH i digital markedsføring, og holder jevnlig foredrag om emnet i inn og utland i tillegg til å lede avdelingen for søk og webanalyse i OMG AS
14:50 Pause og utstilling
15:10 Engasjement i sosiale medier – Øyvind Solstad – ansvarlig for sosiale medier VG
Alle bruker sosiale medier, men hvordan bør selskaper benytte denne kommunikasjonsformen? Hvilken nytte har markedsanalytikerne av informasjonen sosial medier genererer?
Øyvind Solstad er ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG. Han har tidligere jobbet som kommunikasjonsrådgiver i mediebyrået Carat, og var redaktør i NRKs teknologiblogg NRKbeta.no fra oppstarten i 2007 til 2010. I VG har han det overordnede ansvaret for å involvere lesere og brukere av VGs nettsider og tjenester – og for sosiale medier, alt fra strategi til daglig praksis.
15:30 Hvorfor endring er så vanskelig og hvordan nøkkelen er å la ny ressurser/mennesker bidra.
Anna Kirah,
Anna Kirh skal i sitt foredrag bruke sin erfaring fra hele verden og fra høyt anerkjente selskaper til å belyse temaet; cooperation is the new name of the game. Hun vil gi oss sitt syn på hvorfor endring i en organisasjon er vanskelig. Hun vil åpne øynene våre for at ny og anderledes både ift. ressurser og kompetanse er det som trengs for å skape endring og oppnå reslutater.
Anna Kirah er utdannet innen design antropologi og psykologi. Hun er kvinnen som snudde opp ned på Microsoft når det gjaldt deres måte å drive produktutvikling. Idag er hun internasjonalt anerkjent for sitt arbeid knyttet til brukervennlighet innen design, innovasjon og organisatorisk endring, det vil si å sette kundens behov først. Hun har blant annet vært analytiker hos Boeing og sjefsdesignantropolog i Microsoft. Idag er Anna Kirah Chief Experience Officer i Making Waves, et av Norges mest suksessrike selskaper innen brukervennlighet.
15:55 Fra støvete “gubbe-øl” til autentisk “kredd-øl”
Pär Andersson, Merkevaresjef Frydenlund & Tor Erik Jørgensen, Opinion
Frydenlund har vært igjennom en klassereise som merkevare. Fra mange år med nedgang og stø kurs mot glemselen er Frydenlund snudd til å bli det klart mest voksende ølmerket i Norge de siste to årene.
Merkevaresjef for Frydenlund, Pär Andersson, og Tor Erik Jørgensen fra Opinion kommer til å fortelle om hvordan Ringnes har brukt dialog med forbruker og innsikt for å kapitalisere på en stadig økende interesse for øl – og treffe blink!
16:20 Fra kjøpte til egne kanaler
– Egne motorveier & relevant kundekommunikasjon
Lena Petersson Head of Communication and Engagements i TUI Nordic
I dag får forbruker 10 000 reklameinntrykk per dag. Er vi heldige så husker mottaker to av de til neste dag. Samtidig er mediebildet og konsumentadferden i stor endring. Star Tour deler hvordan de har møtt dette frem til i dag, og hva de tenker fremover mot 2020. Star Tour er en av Norges mest kjente merkevarer og tilhører gruppen TUI Nordic. Gruppen er Nordens største med 1.5 millioner reisende årlig – eller 150 millioner overnattinger, og en del av verdens største reiselivskonsern TUI Travel plc med 55 000 ansatte.
Lena Petersson har en bachelor i Markedsføring og økonomi fra BI.
Hun har jobbet med kommunikasjon og markedsføring i hele sin karriere. Erfaringen sin har hun fra selskaper som Innovasjon Norge, Tanum, Gyldendal Forlag og Star Tour. Før hun tiltrodde sin nåværende stilling var hun ansvarlig for all kommunikasjon, e-commerce og markedsføring for Star Tour Norge. Juli 2014 tiltrodde hun som ansvarlig for Communication og Engagement for alle 4 selskapene.
16:40 Pause og utstilling
17:00 Årets studentoppgave
Hvert år skriver over 1300 andre års studenter ved Handelshøyskolen BI innenfor markedsføringsrelaterte fag en oppgave som kartlegger markedssegmenteringen til et merke eller et produkt. Studentene blir vurdert i forhold til evne til vitenskapelighet, deres evne til statistiske analyser, samt i hvilken grad oppgaven deres gir relevans og nytteverdi for det merke eller produktet de har valgt å skrive om.
I dag blir prisen delt ut på MAD og vinnerne presenterer sin oppgave for oss!
17:25 The science of prediction
Jon Puleston, VP of Innovation at Lightspeed GMI
The presentation is an all-round look at the science of prediction and what we know about it. It examines what respondents in surveys are good at predicting and what they are not; what influences and biases our predictions and explores the best techniques for generating accurate predictions.
Jon Puleston is VP of Innovation at Lightspeed GMI, where he heads an international team specialising in the design of surveys. Over the last few years his team have won multiple awards for their ground breaking work exploring online research methodology. He a leading international speaker and blog writer and runs workshops and master classes on effective survey design. You can find out more on his blog https://question-science.blogspot.com/
18:15 Fyll opp
18:30 Fylla – fra vors til bakrus
Ole Andre Sivertsen, Programskaper
Hvorfor er fylla gøy? Hvorfor skal noen alltid «snakke seriøst» når de er fulle? Finnes det en kur som gjør bakrusen litt lettere? En populærvitenskapelig reise om hvordan alkohol endrer oss fra å være intelligente, sosiale vesener til å opptre som husdyr vi helst ikke tar inn i stua …
Ole Andre Sivertsen er utdannet sivilingeniør, men har siden 1999 jobbet med kunnskapsformidling som TV-programleder, forfatter, redaktør og foredragsholder. I 2011 utviklet han konseptet “Fylla”, som omfatter bok, foredrag og to sesonger av TV-serien med samme navn. Konseptet er i dag solgt til flere land.
19:00 Oppsummering og avslutning
19:30 Buss fra BI til fest og moro på Tordenskiold – Årets Markedsanalytiker!
Meld deg på her!
Pris dagskonferansen: Medlemmer kr. 2.950 eks mva – Ikke medlemmer kr. 3.950 eks mva
Pris bransjefest: Medlemmer kr. 950 eks mva – Ikke medlemmer kr. 1.050 eks mva
Bedriftstilbud: 4 deltakere til prisen for 3
Dagen: Handelshøyskolen BI, Nydalen
Kvelden: Tordenskiold, Rådhusgt. 27, Oslo