ROI i sosiale medier

9. september

ROI i sosiale medier

Etter flere år med strategisk bruk av sosiale medier i marketing mix er spørsmålet hvilken avkastning denne kanalen gir.

Strategisk bruk av sosiale medier i marketing mix har siden starten for 7-8 år siden nå blitt en del av hverdagen for norske virksomheter. Spørsmålet er da hvilken avkastning disse kanalene gir i forhold til andre relasjonskanaler. Hvor kosteffektiv er bruk av sosiale medier for bedre kundetilfredshet, økt lojalitet, mersalg, ny salg, etc.? Hvordan måler vi de riktige effektene, når og hvor er det spesielt lurt å satse på disse mediene? Og hvordan fungerer egentlig bruk av sosiale medier i B2B i Norge? Mange store og vanskelige spørsmål.

 

Pris: Gratis for medlemmer – kr. 750 eks mva for ikke medlemmer

 

Program

08.30 Fra chat til content til social selling, – hvordan måler vi verdien av sosiale medier? Hvordan måler vi verdien av deltagelse og dialog med kundene? Hvordan måles ulike aktiviteter i forhold til tradisjonelle verdier som eksponering, merkevare og salg? Og hva kan vi gjøre i dag, som vi ikke kunne for to år siden? Fra et B2B perspektiv skal vi se på hvordan sosiale medier på ulike måter kan brukes av markedsavdelingen, hvor viktig disse verktøyene er for å tiltrekke og vinne de digitale kundene. Samt hvordan vi integrerer sosiale medier med resten av markedsmiksen for å levere på forretningsmålene.

Helge TennøHelge Tennø har lang erfaring innen teknologi og kommunikasjon, kreativ og strategisk ledelse i reklamebransjen, digital forretningsutvikling og strategisk planning i designbransjen. I dag er han digital direktør i Dinamo og faglig leder for tjeneste- og forretningsutvikling. Helge har utfordret og utforsket merkevarenes rolle og muligheter siden 1998. Han har jobbet i snart 10 år med nettløsninger, hvor de fysiske, digitale og sosiale kundene må forstås og involveres for å hjelpe merkevarene med nye utfordringer.

 

 

09.15 Skal du vise ROI i sosiale medier, må du ha en plan!                                                                            

Det er lett å gå seg bort i jakten på ROI i de nye kanalene. Nøkkelen er som ellers en god plan, identifisere de riktige måltallene og vite hvor du finner dataene. I forhold til sosiale medier er det spesielt viktig å ha god innsikt i kundereisen og vite hvordan man skal måle de riktige tingene i forhold til avkastning og hva man skal presentere for ledelsen i selskapet. Erik vil gå gjennom prosessen i sitt foredrag og vise eksempler på bedrifter som har lykkes godt.

Erik_EskedalErik Eskedal er byråleder og Digital Strateg i Iteo Digital, foredragsholder, blogger og foreleser. Han har erfaring med strategisk bruk av sosiale medier fra Visma og Tele2. Erik er faktisk en ”veteran” innen sosiale medier og var tidlig ute med å engasjere seg i disse kanalene, – lenge før vi kalte det for ”sosiale medier”. Nå hjelper han selskaper med smarte digitale strategier og kommunikasjon og vet en del om ROI i fremtidens kanaler.

 

10.00 Slutt og tilbake til hverdagen med ny kunnskap