Analysedagen 2022

3. november

Analysedagen 2022

Meld deg på årets største bransjedag! Vi byr på en dag full av læring, innsikt og inspirasjon. Skriv gjerne i din påmelding hvilken sesjon du ønsker å delta på. FESTEN ER DESSVERRE FULLBOOKET!

Torsdag 3. november går Analysedagen av stabelen på Røverstaden – dette er årets største møteplass for oss som jobber med å forstå kunder og forbrukeratferd. Dagen byr på læring, innsikt og inspirasjon. Og om kvelden blir det fest!

Enten du jobber i analysebyrå eller er bruker av markedsanalyse er dette en dag som vil gi deg stort faglig utbytte og nye spennende kontakter.

Vi starter med lunsj, før vi har både felles foredrag og sesjoner. Fagdagen avsluttes rundt kl 17:45, men så rigges det om til fest!

Et godt faglig program, stands, konkurranser, priser og fest er kjennetegnet til Analysedagen (MAD). Du vil få en unik mulighet til å bli kjent med nye personer i bransjen og utvide nettverket ditt – og møte gamle kjente.

 

Priser:
Dagkonferansen: kr. 2.950 + mva (medlem) kr. 3.950 + mva (ikke-medlem) Bedriftstilbud: 4 deltakere til prisen for 3 på dagkonferansen!
Bransjefest: kr. 950 + mva (medlem) kr. 1.050 + mva (ikke-medlem). FESTEN ER DESSVERRE FULLBOOKET!

Sted: Fagdag og fest – alt samlet på Røverstaden i Munkedamsveien 15, under Konserthuset

Frist for påmelding: 28/10 – Ved avbestilling etter påmeldingsfrist blir faktura likevel sendt. 

 

Ønsker du å være utstiller, ta kontakt på admin@analysen.no for informasjon og priser!

 

PROGRAM FOR FAGDAGEN (Kl. 11:00 – 17:45)

Kl. 11:00 – 11:30 Registrering og lunsjmingling i utstillerområdet

 

PLENUM (kl. 11:30 – 13:00)

11:30 Innledning ved dagens konferansier
– Rachel Øverås, Strategisk rådgiver og partner i Willder – Styreleder i Strategi- og analyseforeningen

Rachel Øverås har solid erfaring fra bransjen, med bakgrunn fra Supertanker, IUM, Carat Norge og Synovate. Rachel er styreleder i Strategi og analyseforeningen

 

11:35 Data visualization and the ripples that last – Angela Morelli, CEO and co-funder of InfoDesignLab

A participatory approach is the foundation for building design solutions that empower citizens, policymakers, experts and non-experts to make informed decisions. Angela will guide us through the journey of co-designing data visualizations that present information in effective ways in order to capture the imagination of an audience.

Angela Morelli is the CEO and co-founder of InfoDesignLab. From climate change to health, she has worked with a wide range of scientific organisations and professionals including the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), the European Environment Agency, the Norwegian Institute of Public Health, the Center for Climate Research in Norway and the World Meteorological Organization. Angela gained her MA in Information Design from Central Saint Martins in London. She is a lecturer and an international speaker. She was named a 2012 Young Global Leader by the World Economic Forum thanks to her commitment in communicating the science of Water Footprint through information design and data visualization.

 

12:05 Nudging – hva påvirker folks beslutninger? – Irmelin Bergh & Martine Carlson, partnere i nudgelab

I foredraget får du høre om hva som påvirker valgene vi tar, og hvorfor vi bør jobbe med og ikke mot hvordan mennesker faktisk tenker og handler. Du får en introduksjon til hva nudging er, og flere praktiske eksempler på hvordan det kan brukes når man skal optimalisere og utvikle både digitale og analoge kundeopplevelser.

Irmelin Bergh har doktorgrad i psykologi og har jobbet med atferdsendring i en årrekke både som forsker og strategisk rådgiver i Netlife Design, og nå som partner i nudgelab.

Martine Carlson er markedsfører og har over 10 års erfaring som som produktutvikler, og strategisk rådgiver fra Hyper, Netlife Design og Schjærven.

 

12:30 Hva er fremtiden for analysebransjen i Norge? – Samtale med sentrale personer i bransjen

Det er krav om å jobbe raskere, bruke andre metoder og mer digitalt. Det stiller andre krav til oss som jobber i bransjen, vi trenger innovasjon og nyskapning, men også ny kompetanse. I denne samtalen får vi høre hva viktige beslutningstakere tenker om utviklingen fremover.

Kari Nordstad: Som leder av Kantar har Kari klare og tydelige meninger om utviklingen i analysebransjen. Kari har jobbet i Kantar siden 2011, de siste tre årene som administrerende direktør. Tidligere har hun jobbet som leder, konsulent og analytiker i Teleplan og Cision. Kari er utdannet medieviter ved Universitetet i Oslo.

John Lauring Pedersen har hele sitt yrkesliv jobbet i analysebransjen. Han startet som intervjuer og supervisor i Feedback Research, var med på å grunnlegge Norstat og jobbet der i 16 år. Senere var han med på å starte OnLive Research, og har siden 2014 vært administrerende direktør i Opinion. John er aktiv i Strategi- og analyseforeningen, Virke Markedsanalalyse og ESOMAR, i tillegg til flere styreverv, blant annet i Den Norske Turistforeningen. John er utdannet statsviter for Universitetet i Oslo.

Ann Karin Refsland Fougner jobber som Lead Analyst i Telenor, og er brennende opptatt av markedsanalysefaget. Hun har jobbet med markedsanalyse gjennom store deler av sin karriere, de siste 15 årene i Telenor og før det 10 år på byråsiden i MMI/Synovate. Ann Karin er utdannet siviløkonom fra NHH, samt Høyere Avdeling fra NHH og 2årig kursdel til BIs doktorgradsprogram.

Daniel Granlund Bredahl er direktør for mediestrategi, kundeopplevelse og analyse i OBOS. Han har tidligere vært Direktør for innsikt og data i Diar (startet av Aller og Amedia) og har nesten 15 års erfaring fra den norske mediebransjen. Med bakgrunn fra sosiale medier, mobil markedsføring, strategi og analyse, har han jobbet i roller som Head of strategy and Insights i Schibsted og vært med å bygge opp VGTV og Schibsteds satsning på Innsikt og effekt.

Anne Gretteberg Meyer er daglig leder i Respons Analyse og leder av Virke Markedsanalyse. Hun var med på å starte et av Norges første representative webpanel i 2000/2001 (Visendi Analyse), hvor hun også var ansvarlig for å utvikle deres eget datainnsamlingsverktøy. I 2014 etablerte hun Norges første ekspresspanel for SMS-undersøkelser – Ekspresspanelet. I tillegg til å være utdannet siviløkonom har hun mastergrad i Human Resource Management fra Frankrike.

 

13:15 – 13:40 PAUSE

 

VELG SESJON A ELLER B – SKRIV I KOMMENTARFELTET NÅR DU MELDER DEG PÅ

SESJON A – DATAVISUALISERING (kl. 13:40 – 14:30)

13:40 How to transform data into successful stories – Allan Rechtman, Partner and CRO for Flourish and Lucia Lau, Data storytelling specialist for Flourish  

Understanding your data is only half your battle, the other half is knowing how to communicate it successfully. In this session, we will show you inspiring examples of compelling data storytelling, and share the secret behind building a compelling narrative that helps tell your story, as well as inform or influence your audience to take action.

Allan Rechtman Partner and CRO for Flourish. Serial data and media entrepreneur.

Lucia Lau Data storytelling specialist for Flourish with a graphic & media background.

 

14:05 Where in the world is Kjell Inge Røkke? – Harald K. Jansson, Leder for Fag og kompetanseutvikling i NRK

Hvordan bruke grafisk fremstilling og visualisering for å underbygge og forklare journalistikk? Hva har trålefartøy, bysykler og telefoner til felles? Et kart stemmer som kjent ikke alltid med terrenget, men kan bidra til forståelse og innsikt.

Harald K. Jansson har gjennom hele karrieren jobbet med kart, kartdata og visualisering. De siste ti årene har han hatt flere roller i NRK, blant annet som fagansvarlig for «Datagrafikk og datavisualisering». Han har vært involvert i prosjekter som spenner fra datajournalistikk og redaksjonelle satsninger – til værkart på yr.no og «minutt-for-minutt»-sendinger.

 

SESJON B – ATFERD (kl. 13:40 – 14:30)

13:40 Manipulerende design – Finn Lützow-Holm Myrstad, fagdirektør i Forbrukerrådet

Hvordan blir forbrukere manipulert på nett? Hva er konsekvensene og hva bør gjøres med det? Forbrukerrådet har i en årrekke dokumentert manipulerende design hos teknologigigantene og har vunnet saker blant annet mot Amazon, som gjorde det betraktelig vanskeligere for kundene å forlate tjenesten enn det var å bli med. De har nå gjort en undersøkelse blant norske forbrukere knyttet til deres opplevelser av manipulerende design i Norge og vil på Analysedagen presentere noen av funnene, samt hva som kan og bør gjøres videre.

Finn Lützow-Holm Myrstad er fagdirektør i Forbrukerrådet, hvor han blant annet arbeider med personvern, IKT-sikkerhet, nettnøytralitet og konkurranse. Han leder også digitalkomiteen i det transatlantiske forbrukernettverket, TACD, med 80 medlemsorganisasjoner fra begge sider av Atlanteren. Han var medlem av den norske personvernkommisjonen fra 2020-2022 som utredet personvernets stilling i Norge.

 

14:05 Hva skaper egentlig oppmerksomhet? – Hanna Sandström og Ove R. Christensen, Insight & Effect managers i Schibsted

Schibsted har sammen med Eye-tracking selskapet Tobii Pro gjennomført en studie i oppmerksomhet. Hvorfor? Jo, for hvert år investerer Norske annonsører milliarder av kroner i reklame, med det formål å skape en eller annen effekt, og en forutsetning for i det hele tatt å kunne skape en effekt er å få oppmerksomhet. Reklame som ikke blir lagt merke til, kan ikke skape noen effekt. Vårt ønske med studiet var å finne svar på hva som skal til for å fange og holde på oppmerksomheten på digitale flater. På Analysedagen 2022 deler vi våre resultater og læringspunkter med dere.

Ove R Christensen er Insight & effect manager i Schibsted og har en lang fartstid innen markedsanalyse og markedsføring fra tidligere roller i Aftenposten og Telenor.

Hanna Sandström er Insight & effect manager i Schibsted og har en bakgrunn innen markedsanalyse som rådgivere i Mediacom og Omnicom.

 

14:30 – 14:55 PAUSE

 

PLENUM (14:55 – 17:45) 

14:55 Utdeling av priser!

15:10 Hvordan lykkes med eksperiment i praksis? – Tarje Gaustad, Førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI

Kontrollert eksperiment brukes for å teste legemidler, web-sider, i innovasjonsprosesser og i markedsforskning, men foreløpig er det lite brukt i markedsanalysebransjen i Norge. Eksperiment kan være en rask og effektiv metode. Den kan gi presise svar på hva som er den beste løsningen. Det er lett å følge opp en test med nye tester. Hvordan kan vi som markedsfører- og analytiker bruke denne metoden for å lage produkter, kommunikasjon og kundedialog som faktisk har effekt? I dette foredraget deler Tarje Gaustad av sin erfaring med å gjennomføre eksperiment, både i markedsforskning og ved å vise praktiske eksempler.

Tarje Gaustad er førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI. Han har fordypet seg i markedskommunikasjon, forbrukeratferd, og markedsanalyse. Tarje brenner for temaet. Han har en doktorgrad i markedsføring fra BI og har tidligere jobbet som seniorkonsulent i MarkUp (nå Implement Consulting Group) og som førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania.

 

15:35 Jakten på nøkkelinnsikten – Anne Gro Johansen, Kreativ forretningsutvikler i Willder

Dette innlegget vil gi oss en forståelse av hvor viktig det er å jobbe riktig med innsiktsinnhenting og finne nøkkelinnsikten som man kan skape gode innovasjoner av. Anne Gro vil presentere ulike eksempler fra hennes lange fartstid med å jobbe innovasjon og utvikling – både fra store etablerte selskaper så vel som fra en startup side.

Anne Gro Johansen jobber som kreativ forretningsutvikler hos Willder Strategy. Hun har 20 års erfaring innen innovasjon og merkevarebygging fra noen av Norges sterkeste merkevareaktører, inkludert TINE, REMA1000, Orkla og sine egne start-ups.

 

16:00 Hvordan bruker Vipps innsikt for å gjøre livet vårt enklere? – Karianne Sundahl, Produktsjef  for data og innsikt i Vipps 

Vipps har i løpet av seks år fått over 4,2 millioner brukere, og har over 1 million innom appen sin hver dag.

Klarer vi ikke å forenkle noe som vippserne opplever som litt knotete, skal vi ikke gjøre det. Kombinasjonen av innsikt fra mennesker og tall som speiler betalingsmønstre, gjør oss ganske sikre på at vi forstår hvilke problemer vi bør løse, og at vi gjør det på riktig måte. Vi tror at denne måten å jobbe på er noe av grunnen til at vi er kåret til Norges best likte merkevare tre år på rad.

Karianne Sundahl er produktsjef for data og innsikt i Vipps. Hun brenner for forenkling, og jobber med å gjøre innsikt veldig, veldig enkelt å forstå for alle som jobber i Vipps. Karianne har studert fysikk og matematikk på NTNU, og jobbet i Telenor og Storebrand før hun startet i Vipps.

 

16:25 – 16:45 PAUSE

 

16:45 Hemmeligheten bak en god formidler – Jan Svaheim, Formidlingstrener i Bedre Formidler og event produsent.

Du har hørt det før – ord forandrer verden. Gode formidlere blir lyttet til og trodd på, og nettopp derfor har dine ord og måten disse blir formidlet på store konsekvenser for din bedrift og din fremtid. Hvordan ville din verden se ut om dine ideer og ditt budskap får den absolutt beste sjansen til å overleve? Hva er da det aller viktigste du kan gjøre som formidler? Den store hemmeligheten bak en god formidler vil garantert overraske mange.

Jan Svaheim er en av Norges mest ettertraktede formidlingstrenere og en profil i kommunikasjonsbyrået Bedre Formidler. Fra scenen eller foran kamera holder han inspirerende foredrag, og bak kamera leder han live-, stream- og hybridproduksjoner som løfter frem andre formidlere.

 

17:10 Hvordan håndtere det uventede? – Helene Abrahamsen , psykolog og improvisatør.

Hver dag skjer det uventede ting vi ikke kan forutse – ting vi ikke har kontroll over. Det å stå stødig når det uventede skjer er en nyttig egenskap, både som formidler, arbeidstaker og privatperson. I dette engasjerende foredraget tar Helene for seg de psykologiske mekanismene som kan oppstå når vi står overfor noe uventet og hva vi kan gjøre for å bli bedre til å håndtere det.

Helene Abrahamsen er psykolog med flere års erfaring fra både spesialisthelsetjenesten og det private. I tillegg er hun medlem av ensemblet til Det Andre Teatret – Norges eneste teater som baserer seg på improvisasjon. Hun er formidlingstrener i Bedre Formidler og brenner for å hjelpe andre med å bli tryggere i egen rolle.

 

17:35 Oppsummering og avslutning ved konferansier Rachel Øverås

 

MEN…SÅ serveres det bobler til festdeltakerne, mens det rigges om i etasjen over!

Det er bare å sette av 3. november i kalenderen og melde seg på – dag og kveld!

 

Programkomiteen for Analysedagen 2022 består av: Anders Mamen (leder), Høyskolen Kristiania – Christian Bø, Mindshare – Ingrid Skjæran, Telenor – Marianne Nipe, Apeland – Nina Berg, SSB

 

ANALYSEDAGEN 2022 SPONSES AV: