Analysedagen 2021

4. november

Analysedagen 2021

Vår store bransjedag - læring, innsikt og inspirasjon. OG om kvelden blir det jubileumsfest!

Torsdag 4 november går Analysedagen av stabelen – dette er årets største møteplass for oss som jobber med å forstå kunder og forbrukeratferd. Dagen byr på læring, innsikt og inspirasjon. Og om kvelden blir det jubileumsfest!

Enten du jobber i analysebyrå eller er bruker av markedsanalyse er dette en dag som vil gi deg stort faglig utbytte og nye spennende kontakter. Sikre deg billetter idag!

Vi starter med lunsj, før vi har både felles foredrag og sesjoner. Fagdagen avslutter rundt kl 17:45, men så blir det endelig fest igjen – i år på Südøst!

Et godt faglig program, stands, konkurranser, priser og fest er kjennetegnet til Analysedagen (MAD). Du vil få en unik mulighet til å bli kjent med nye personer i bransjen og utvide nettverket ditt – og møte gamle kjente.

 

FESTEN ER FULLBOOKET – TA KONTAKT FOR VENTELISTE HER!

REGISTRER DIN PÅMELDING

Priser:
Dagkonferansen: kr. 2.950 + mva (medlem) kr. 3.950 + mva (ikke-medlem) Bedriftstilbud: 4 deltakere til prisen for 3 på dagkonferansen!
Bransjefest: kr. 950 + mva (medlem) kr. 1.050 + mva (ikke-medlem)

Sted: Fagdag på Vulkan Arena, Vulkan 26 (kl. 11 – 17:45) – Jubileumsfest på Südøst, Trondheimsveien 5 (ca. kl. 18:30 – til sent..)

Ønsker du å være utstiller, ta kontakt på nmf@nmf-org.no for informasjon og priser!

 

PROGRAM FOR FAGDAGEN (Kl. 11:00 – 17:45)

Kl. 11:00 – 11:30 Registrering og lunsjmingling i utstillerområdet

 

PLENUM (kl. 11:30 – 12:45)

11:30 Innledning ved dagens konferansier
Rachel portrett– Rachel Øverås, strategisk rådgiver og partner i Willder – styreleder i Strategi- og analyseforeningen

Rachel Øverås har solid erfaring fra bransjen, med bakgrunn fra Supertanker, IUM, Carat Norge og Synovate. Rachel er styreleder i Strategi- og analyseforeningen

 

 

 

11:40 STATISTRIKK: Med pinner og nåler skal verden opplyses!
Kathrine Frey Frøslie, førsteamanuensis i biostatistikk ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitetet.

Kathrine Frey Froeslie Foto Haakon Sparre NMBUHeklenåla viste seg å være det ultimate verktøyet for å forklare tiårets mest omtalte tall, R-tallet. I en verden full av fargerike oppslag og interaktive plott, var det en video med noen heklede lapper som traff folk i hjertet. Og hjernen. For tall er ikke trivielt, og folks hjerter er utrolig nok ikke breddfulle av statistikk. Gjennom bloggen Statistrikk.no har foredragsholderen i en årrekke utsatt den strikkende delen av befolkningen for harde fakta i myke materialer. Nå skal vi få høre hvorfor. Og hvordan. Og historien bak den virale R-tall-videoen.

Kathrine Frey Frøslie er førsteamanuensis i biostatistikk ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitetet. Og blogger. Hun synes strikking er et kjedelig, men akk så nødvendig onde for å gi folk en alternativ innpakning av vanskelige temaer. Selv kaller hun bloggen «en statistikkblogg i fåreklær», «en trojansk hest i strikkemiljøer», og «et privat folkeopplysningsprosjekt». Hun har en omfattende formidlingsportefølje, og p.t. er flere av håndarbeidene hennes utstilt på Greve Museum i Danmark.

 

12:10 Hvordan jobbe sammen når «alle» sitter på hjemmekontor?
– Jarle Hildrum, seniorforsker i Telenor Research

Jarle Hildrum TelenorI dette foredraget vil Telenor dele sine erfaringer med samarbeid om strategiske utfordringer under pandemien.

Jarle Hildrum er seniorforsker i Telenor Research. Han har doktorgrad i innovasjonsstudier fra Universitetet i Oslo og har ansvar for HR- og organisasjonsanalyser i Telenor. I de siste 18 månedene har han jobbet med å forstå hvordan pandemien har påvirket de ansatte, og hvordan disse erfaringene kan benyttes til å forbedre Telenor i tiden fremover.

 

 

12:40 – 13:10 PAUSE

 

VELG SESJON A ELLER B

SESJON A – KVALITATIVT FOKUS  (kl. 13:10 – 14:25)

13:10 Hvilke trender og teknologi vil forme kvalitativ markedsanalyse i fremtiden?
– Ole Petter Nyhaug, partner i Opinion

Ole Petter Nyhaug MADDet kommer stadig ny teknologi, nye hjelpemidler og nye metoder som kan gi bedre innsikt og gjøre oss til bedre markedsanalytikere. De flinkeste forstår hvilke muligheter teknologien gir, og hvordan ta det i bruk for å effektivisere prosesser og skaffe bedre innsikt. Nå står vi foran noen store paradigmeskifter i kvalitativ markedsinnsikt. Ole Petter Nyhaug er kanskje den i bransjen som er best oppdatert på trender og analyseteknologi.

Ole Petter Nyhaug er partner i Opinion. Han har lang erfaring fra analysebransjen og har blant annet jobbet i Telenor, MMI og på globalt nivå i Synovate (nå Ipsos). De siste 10 årene har han startet og jobbet i OnLive Research Live og Opinion. Han er kåret til årets markedsanalytiker og har mottatt en rekke andre priser.

 

13:35 Hvordan endret Koronapandemien kvalitativ analyse?
– Lene Thorsen og Geir Tommy Hoset, partnere i Innsikteriet

Lene ThorsenGeir Tommy HosetHva gjør vi i analysebransjen når vi ikke kan samle 8 personer rundt et bord i en fokusgruppe? Har de sosiale restriksjonene endret verktøykassen i kvalitativ analyse? Hva er det vi har lært under Koronapandemien som vi skal ta med oss videre, når alle er vaksinert?

 

 

 

14:00 Hvordan intervjue for å få pålitelig informasjon?
– Geir-Egil Løken, politioverbetjent ved seksjon for organisert kriminalitet ved Kripos

Geir Egil LoekenPolitiets avhør har de siste 20 årene endret seg fra å være erfaringsbaserte til å bli forskningsfunderte. Metodikken hjelper politiet til å ha et åpent sinn og til å samle relevant og pålitelig informasjon under avhør. Hva kan vi som lever av å intervjue folk lære av politiet om den profesjonelle samtalen?

Geir-Egil Løken er politioverbetjent ved seksjon for organisert kriminalitet ved Kripos. Han er utdannet instruktør i avhør og underviser ved Politihøgskolens studie for videreutdanning i etterforskning. Løken har i tillegg undervist finansanalytikere i London og Oslo i den profesjonelle samtalen siden 2012. Han er en av tre som avhørte gjerningsmannen etter 22. juli-terroren. Løken er en av forfatterne bak boken «Den profesjonelle samtalen» som kom i 2020.

 

SESJON B – CASES  (kl. 13:10 – 14:25)

13:10 Gjennomsnittets død, Linda-problemet & seriemonogame nordmenn
– Alexander Stäubert, senioranalytiker og Martin Kløvrud, markedsanalytiker i TINE

Alexander StaubertMartin KloevrudBehovsbasert innovasjon og utvikling er mantraet i mange virksomheter, og forbrukernes funksjonelle, emosjonelle og identitetsbehov som utgangspunkt er fundamentet for å bygge mental tilgjengelig hos forbrukeren for produkter og merkevarer. Men etterlevelsen henger ikke alltid på greip på tvers av kanaler og kontaktpunkter forbrukeren beveger seg gjennom. Få et innblikk i hvordan TINE har jobbet med å sette enda større fokus på forbrukerbehov som bryter opp kategoritankegangen og for å bygge mental tilgjengelighet innenfor TINEs sentrale vekstplattformer.

 

Alexander Stäubert jobber som senioranalytiker i TINE og har erfaring fra både DNB og Kantar. Han har et brennende engasjement for merkevarebygging og kjemper kampen for behovsbasert innovasjon og produktutvikling.

Martin Kløvrud jobber som markedsanalytiker i TINE og har erfaring fra Kantar. Ekspert på brennhete forbruketrender innenfor mat og kobler fersk markeds- og forbrukerinnsikt med hvordan å nå frem til forbruker.

 

13:35 Hvordan bruke analyse i omdømmebygging?
– Ole Christian Apeland, adm. dir. i Apeland  og Hilde Haugen Kallevig, head of brand and marketing i Hydro

Ole Christian ApelandHilde Haugen Kallevig HydroDe fleste større virksomheter har kommunikasjonsmedarbeidere som skal ta vare på og utvikle virksomhetens omdømme. Hvilke undersøkelser og analyser benytter de seg av, hvilke muligheter finnes, og hva er forskjellen på omdømmebygging og merkevarebygging?

Med seg har Ole Christian, Hilde Haugen Kallevig, head of brand and marketing i Hydro. Hun skal snakke om hva det betyr for Hydro å ha et godt omdømme i befolkningen og hvordan de måler omdømmet sitt.

 Ole Christian Apeland er adm. dir. i Apeland og ekspert på omdømme- og merkevarebygging. Apeland lanserte tidligere i år det nye analyseverktøyet Traction, som blant annet brukes i en løpende måling av omdømmet til Norges mest engasjerende virksomheter.

 

14:00 Innsikt hjelper Monner Crowd til å styrke merkevaren og drive forretningsutvikling
– Marius Dybdahl, adm. dir. i Monner Crowd

Marius Dybdahl dressVed hjelp av crowdlending hjelper Monner entreprenører og investorer å tjene penger. Markedet er nytt og i rask utvikling. Hvordan jobber Monner med å bruke innovasjon til å bygge og utvikle en sterk merkevare og drive med forretningsutvikling?

Marius Dybdahl er administrerende direktør i Monner Crowd. Marius er en vekstskaper, og som tidligere Schibsted direktør har han ledet oppbyggingen av flere digitale plattformselskaper. Han har et kommersielt fokus, og er opptatt av å skape vekst gjennom brukervennlige produkter og tjenester. De siste årene har han vært med å starte og bygge opp Tech-selskaper som Optin, Monner og Vendu. Marius er utdannet Sivilmarkedsfører fra Norges Markedshøyskole, har hovedfag i markedsføring fra USN, og masterprogrammer innen innovasjon og ledelse fra BI.

 

14:25 – 14:55 PAUSE

 

PLENUM (14:55 – 17:45)

 14:55 Utdeling av priser!

 

15:05 Informasjonsdeling, GDPR og gjesp…Er folk bevisste eller bare lei?
– Ane Spilde og Sigrid Øvereng, rådgivere i Respons Analyse: Gjennom forbrukernes linse

Ane SpildeSigrid oeverengMobiletnografi i praksis! Mobiletnografi er en metode som tillater at vi kommer tett på forbrukeren i deres eget miljø. Deltakeren dokumenterer egen hverdag gjennom mobilkamera. Vi vil her bli bedre kjent med folks erfaringer og tanker om passiv overvåkning. Hvor bevisste er folk og hvor mye bryr de seg om dette i hverdagen?

Sigrid Øvereng har en forkjærlighet for de etnografiske teknikkene både på nett og i «real-life». Hun har en mastergrad i sosialantropologi fra UiO og har jobbet både for Moods research og Respons Analyse.

Ane Spilde har forskningserfaring fra Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO. Hun har spisskompetanse innen teknologi, sosiale medier og nye kommunikasjonskanaler.

 

15:30 Hvordan måle de rette tingene – Slik måler vi effekt med modellering
– Rune Albertsen, direktør innsikt og analyse i Medietilsynet.

Rune AlbertsenModeller blir brukt i svært mange sammenhenger i samfunnet vårt i dag fordi de hjelper oss å visualisere noe ukjent eller komplekst. På samme måte er modellering et fantastisk verktøy for å bedre vår forståelse av intrikate problemstillinger og bygge prediksjoner om fremtiden. I dette foredraget går Rune igjennom hvorfor han har valgt å jobbe med effektmodellering i +10 år, deriblant fordeler og utfordringer ved metoden.

Rune Albertsen har bred erfaring med effektanalyser innen forretning-, marked- og medieuniverset. Han har en grunnleggende tro på at riktig bruk av analyseteknikker og innsikt leder til et reelt og vedvarende konkurransefortrinn.

 

15:50 Hvordan måle de rette tingene – How to measure ad effect with experiments
– Anna Erlandsson, marketing science partner at Facebook

Anna ErlandssonIn this overview of how we work with experiments at Facebook Marketing Science, I will address questions like how can you be sure that your ads caused effect? And what exactly do we mean by effect? What KPIs or parameters should we focus on, and how can we use experiments for long term measurement?

Anna Erlandsson is marketing science partner at Facebook, driving the measurement agenda with agencies and partners across the Nordics. Anna started her career as a media planner at MediaCom. Since then, she has held different roles spanning strategy, sales, insight and marketing at Starcom, Google, Spotify and Accenture before joining Facebook in 2020. Her passion is in research and analysis, to uncover insights in data and to bring it to life.

 

16:10 – 16:40 PAUSE

 

16:40 Distinkte merkeelementer, unike merkeassosiasjoner eller differensiering? Hva er det egentlig som gjør at merkevarer vokser?
– Alexander Hem, førsteamanuensis i markedsføring ved Høyskolen Kristiania i Bergen

Alexander HemTeori om merkeverdi fastslår at sterke, unike og fordelaktige merkeassosiasjoner er viktig for å få merkevarer til å vokse. Et ensidig fokus på unike assosiasjoner for å bygge merkeverdi er ikke ideelt. Men hvor viktig er da differensiering? Bør man heller fokusere på distinkte merkeelementer?

Alexander Hem har doktorgrad fra NHH med spesialisering innen merkevareposisjonering og jobber som førsteamanuensis i markedsføring ved Høyskolen Kristiania i Bergen.

 

17:05 Fra analyse av data til formidling
– 
Jo Røislien er professor i medisinsk statistikk ved Universitetet i Stavanger – og et kjent ansikt i media

Jo RoislienVi markedsanalytikere samler og analyserer data, men hvordan kan vi formidle de innsiktene vi har kommet frem til for at ledere og beslutningstakere skal høre på oss?

Jo Røislien er professor i medisinsk statistikk ved Universitetet i Stavanger. Han er kjent fra TV, radio og aviser.

 

17:35 Oppsummering og avslutning ved konferansier Rachel Øverås

 

 

OG…SÅ spaserer vi direkte til jubileumsfest på Südøst – der blir vi ønsket velkommen med bobler ca kl. 18:30!

Det er bare å sette av 4. november i kalenderen folkens – dag og kveld!

 

 

ANALYSEDAGEN 2021 SPONSES AV:

Norstat Group Logo RGB positiv 2016Kantar quenchtec new withQ

 

Opinion Logo Horizontal PS logo nett

 

Sposnor Insight Respons-logo-original-blue-pink