Påskeportrettet: Iman Winkelman – en sjeldenhet

For arbeidsgiverne i markedsanalysebransjen er det spesielt en mann som er viktig. Etter at bransjens ledere bestemte seg for at det var behov for å komme seg inn i en større og mer slagkraftig organisasjon, er det Iman Winkelman som jobber for å løse de viktigste utfordringene arbeidsgiverne har. Og han er en sjeldenhet. Da Iman vokste opp var det bare fire Winkelman i Norge.

Reidar Dischler

Om forfatteren

Navn: Iman Winkelman

Sivilstatus: Samboer, to barn. Bor i enebolig på Lørenskog, opprinnelig fra Fauske.

Stilling: Fagsjef i arbeids-giverorganisasjonen Virke.

Utdannelse: Siviløkonom.

For de som lurer på hvor navnet stammer fra, kan vi ta det med en gang. Winkelman har størstedelen av slekten i Nederland. De fire i Norge er mor, far og bror i tillegg han selv. Foreldrene som jobber i helsevesenet var eventyrlystne og hadde lyst på noe utenom det vanlige (i Nederland). De fikk turnustjeneste lagt til Fauske i Nordland. Det som skulle være et midlertidig opphold i et eksotisk miljø langt mot nord, ble et permanent hjem.

– Å ha et sjeldent navn på et lite sted var jo selvsagt spesielt. Alle visste hvem du var og jeg var jo sønnen til han Winkelman, forklarer Iman. Da han som tenåring ble politisk aktiv i lokalpolitikken, var veien kort til å bli kjent som mer enn bare sønnen til kommunens fysioterapeut. Mer om det senere. Selv om foreldrene har slått rot i Fauske, har Iman for lengst blitt Østlending med enebolig på Lørenskog, samboer og to barn. Drømmen om å fortsette å bo i leilighet i Oslo måtte oppgis da barn nummer to var på vei og førstemann stilte krav om hage. – Jeg liker å gå i fjellet i Nord-Norge, jeg er jo tross alt vokst opp med at man kunne gå rett ut i fjellet hjemmefra. Men jeg er likevel glad for å bo på Østlandet. Med god tilgang til marka som vi bruker til både sykkel og skiturer med familien, mangler det ikke på friluftsliv her, så det er ikke aktuelt å flytte nordover igjen.

paskeportrett 2016 2

Politikeren

Winkelman har bakgrunn blant annet fra politikken. I yngre dager var han ansatt som rådgiver for daværende Unge Høyreleder Ine Marie Eriksen. Det var en bratt læringskurve for en nittenåring som befant seg blant få jevnaldrende ansatte på Høyres Hus i Stortingsgaten i Oslo. – På et punkt kom det imidlertid til et veiskille: Politikk eller utdanning. Det var et vanskelig valg, men valget falt på utdanning og Winkelman er utdannet siviløkonom fra Universitetet i Agder. Han har også vært innom PR-bransjen i selskapet JKL Group før han ble bransjeanalytiker i Virke der han nå er fagsjef for området kunnskap og teknologi. I Virke har Winkelman mer enn 100 ansatte å trekke veksler på med ekspertise innen jus og arbeidslivsspørsmål, der målet er å sammen med bransjen utvikle gode arbeidsgivere og en enda mer profesjonell bransje. – Innimellom frister politikken igjen, innrømmer Winkelman, men lar det skinne gjennom at han ikke er helt begeistret over hvordan men blir målt i politikken. – I politikken blir man målt etter andre kriterier enn ellers i livet. Det er litt mer rasjonelle kriterier man måles på i næringslivet, forklarer han.

Merkevare

Når vi ber Winkelman om å komme med en utfordring til bransjen, kommer han raskt med stikkordet merkevarebygging. – I markedsanalysebransjen er det selvsagt mange dyktige mennesker. Men selskaper blir sårbare når kundene ikke ser kompetansen i selskapet, men kun i den ene eller noen få ansatte de jobber med. Her skiller markedsanalysebransjen seg fra for eksempel de store revisjonshusene. Disse har vært dyktige til å bygge merkevaren der det er kompetansen til selskapet kunden får tilgang på. Den klare utfordringen til bransjen er derfor å bygge tydelige merkevarer, sier Winkelman. Winkelman trekker fram at noe av gleden ved å jobbe med markedsanalysebransjen er det høye kompetansenivået og en høy grad av faglig integritet. – Her er det en interessant balanse mellom den faglige integriteten og å utnytte det kommersielle potensialet. Selv om faglig integritet selvsagt er et pluss, må det ikke bli en hindring for å utnytte kommersielle muligheter.

Mer sentral rolle

En av grunnene til at det er viktig å bygge sterkere merkevarer er den bransjeglidningen som pågår med ny teknologi, og her ligger både muligheter og risiko for bransjen. En måte å svare på denne utfordringen er å utvikle markedsanalytikernes rolle til å bli en mer sentral rådgiver for kundene. Winkelman trekker fram PR-bransjen som han selv har bakgrunn fra, som eksempel på noen som er i den posisjonen hos kundene som markedsanalytikerne bør være. – Det er moro å jobbe med markedsanalysebransjen for å utvikle dette området og en takknemlig utfordring. Noe jeg erfarte fra PR-bransjen er at når man er i en rådgiverrolle, får man på en bedre måte tak i kundenes reelle behov. Samtidig må vi utnytte mulighetene som ligger i ny teknologi. Kanskje betyr det at vi er mindre surveybaserte i framtiden og henter datagrunnlaget fra mange ulike kilder. Uansett vil vi se at det vil kreves en annen tilnærming for å svare på kundens problemstillinger i tiden som kommer.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Årets talent: Alexandra Palm

På Analysedagen 3. november ble det tradisjonen tro delt ut flere priser. Alexandra var en av dem som fikk sole seg…

bransjenytt, jobb-karriere

Fred Selnes er utnevnt til æresmedlem!

For sitt mangeårige arbeid med å løfte og fremme markedsføring og analysefaget, ble Fred Selnes, på Analysedagen, utnevnt til æresmedlem i…

bransjenytt, jobb-karriere

Årets markedsanalytiker: Pål Listuen

Pål Listuen har jobbet i bransjen siden tidlig på 90 tallet, og har hele tiden vært en svært synlig person. På…

bransjenytt, jobb-karriere