Møt de nye i styret

– les hva de mener om muligheter, utfordringer og bidrag i bransjen og foreningen! Vi i Analysen har tatt en prat med de nye styremedlemmene i Strategi- og analyseforeningen for å bli litt bedre kjent med hva som motiverte dem til å bli en del av styret. Vi ønsker Alexandra-Kanutte Skåre (Hansa Borg og Solera), og Amund Lockertsen Bråten (Kantar) velkommen!

Agnethe Karlsen

I redaksjonen for analysen.no og konsulent i Kantar Media.

Hvem er Alexandra?
Jeg har vokst opp, og bor på Grünerløkka. Jeg er en ekte “løkka-jente” i være- og snakke-måten, vil jeg si. Jeg har bodd noen år i Nederland og Bergen, men vender alltid tilbake til Oslo. Jeg har et ganske A4-liv med jobb, SATS (glad i HIIT timer), henge med venner og «Wine and dine».

Utenom det elsker jeg å reise (som sikkert 90% andre nordmenn sier), og jeg er ganske god på å få med meg konserter. Så, i august var jeg i München og så Adele, og var før det på en gåtur i de franske alper (93 km på 6 dager). Jeg er veldig glad i å lage mat og synes selv jeg er best på taco og langtidsstekte gryter. Når det kommer til det sosiale så liker jeg å samle folk til mindre og større festiviteter, både til 17. mai og bursdager – alt er en begivenhet og alt kan feires!

Nå jobber jeg som leder for forbruker- og markedsinnsikt i Hansa Borg og Solera. Rollen har jeg hatt i 3 år, både fra Bergen og Oslo.

Og hvem er Amund?
– Jeg er en nordlending med lav troverdighet, siden det sies at jeg snakker bedre bokmål enn nordnorsk. Jeg er for det meste oppvokst i Nord-Norge og bor for tiden i Nordens Paris. Men, er heldig som har en arbeidsgiver som Kantar som gir meg muligheten til å bo i Tromsø, og jobbe med det jeg synes er spennende. Det er et privilegium for meg å kunne bo i fantastiske Tromsø og betjene små og store kunder rundt om i landet. På fritiden er jeg glad i å være ute på tur. På fritiden er jeg med i ulike lokale korprosjekter innen ulike sjangre.

Jeg er en som liker faglige teoretiske utfordringer innen markedsføringsfaget, og jeg synes det er spennende å forsøke å følge med på det som skjer innen vårt fagfelt. Det siste nå er å forstå hvordan AI har begynt å gjøre inntog, og vil kunne forme deler av vår bransje på kort og lang sikt. Det er vel også på sin plass også å snakke om betydningen av syntetiske data.

Hva motiverer deg til å bli en del av styret i Strategi- og analyseforeningen, Amund?
– Jeg har i alle år vært medlem i Strategi- og analyseforeningen, men jeg har i stor grad følt at dette er noe som hører til i Oslo. Jeg håper derfor at jeg kan være en stemme som kan representere oss som er medlemmer utenfor Oslogryta, for å se om det er måter å aktivere foreningen også distriktsmessig.

Hva motiverer deg, Alexandra?
– Jeg begynte min karriere i Kantar hvor jeg var omringet av dyktige kollegaer som var gode på metode og analyse, pluss at vi fikk mye faglig påfyll fra Kantar globalt. Det var alltid noe nytt innen metoder, videreutvikling, store databaser med artikler og forskning – jeg var omringet med metode.

Før det tok jeg en master i Marketing Analytics som var ganske metodetung. Her tilegnet jeg meg mange statistiske ferdigheter, samtidig som jeg leste publikasjoner om metode og analysefaget som jeg fant veldig gøy og spennende!

Det er mye positivt ved å gå over til kundesiden, men plutselig mistet jeg mye av det faglige påfyllet jeg hadde rundt meg og et sterkt metode/analyse miljø. Det var derfor viktig for meg å fortsette medlemskapet mitt i Strategi- og analyseforeningen for å ha tilknytning til miljøet, og få innsikt i hva som skjer i bransjen. Det er så mye bra som kommer fra foreningen, og et miljø jeg synes vi må beholde og gjøre enda sterkere.

Nå som jeg har flyttet hjem til Oslo og fikk muligheten til å bli en del av styret, måtte jeg bare si ja!

Hva mener dere er de største mulighetene (og utfordringene) fremover for strategi- og analysebransjen i Norge?

Alexandra: – Det er mange muligheter vi har! Men den største er å spille på lag med teknologien som utvikler seg for å styrke etablerte metoder. Gjør man ikke det så tror jeg ikke man vil overbevise nye generasjoner om at metode er viktig – og gøy! Men, om man tar i bruk muligheter som åpner seg nå, og spiller på lag med AI, så vil det være store muligheter som vil gjøre jobbhverdagen enklere og forsterke prosesser.

Jeg tror også at analysebransjen vil gå igjennom en rolig revolusjon de neste årene ved hvordan man rapporter, samler inn data, hvordan man bruker diverse datakilder for å kunne være mer spisset og tydelig i hypoteser/problemstillinger. Jeg tror også at analysebransjen må gi litt plass til andre typer måter å få innsikt på, og nye måter å gjennomføre tradisjonelle datainnhenting.

Amund: – For det første er det spennende å følge med på hvordan bruk av AI vil påvirke analyser fremover. Det er kommet og det vil endre måten vi jobber på. Jeg har ingen tro på at det vil gjøre det overflødig med analytikere. Men vi må lære oss å jobbe med og ikke mot AI. Jeg er også sikker på at vi som bransje kommer til å møte utfordringer med Gen AI modeller som ikke trenes på relevante data. Utfordringen er å kunne gå dette etter i sømmene og finne gode og dårlige AI-modeller.

Videre tenker jeg at det er spennende med syntetiske data. Det er målgrupper som det er vanskelig å nå i dag, og hvor det er tenkelig at syntetiske data vil kunne bli et relevant verktøy.

Utfordringen for begge disse temaene er å vite hva de gir av muligheter og begrensninger, slik at vi ikke benytter oss av dette ukritisk. Videre tenker jeg også å se hvordan AI kan benyttes på så mange områder – alt fra kvalitetssjekk av undersøkelser, rapportering, oppsummeringer og kvalitative og kvantitative analyser.

Jeg tror vi går mot en fremtid der rollen vi som analytikere har i dag, vil kunne være ganske annerledes om 5-10 år.

Hvilke av dine kunnskaper/erfaringer kan du overføre til foreningen, Alexandra?
– Siden jeg har erfaring både fra konsulentsiden og kundesiden så tror jeg at jeg har et annet perspektiv på hvordan analyse blir brukt og gjennomført, som er nyttig kunnskap for foreningen. Jeg er veldig interessert i nye metodeløsninger, bruk av AI eller andre verktøy som kan sikre innsiktsprosesser, samt gjøre prosessene mer effektive. Det er temaer jeg holder meg oppdatert på.

Siden jeg har erfaring både fra konsulentsiden og kundesiden så tror jeg at jeg har et annet perspektiv på hvordan analyse blir brukt og gjennomført, som er nyttig kunnskap for foreningen. Jeg er veldig interessert i nye metodeløsninger, bruk av AI eller andre verktøy som kan sikre innsiktsprosesser, samt gjøre prosessene mer effektive. Det er temaer jeg holder meg oppdatert på.

Jeg er også veldig glad i å gjennomføre eventer og samlinger, og er god til å tenke nytt og annerledes.

Og Amund?
– Jeg håper jeg vil kunne bidra inn i diskusjonene om hvordan vi skal kunne få flere medlemmer også utenfor Oslogryta. Etter et par tiår innen bransjen er det vel noen erfaringer jeg har både fra kunde og leverandørsiden innen markedsanalyse og strategifeltet som jeg håper jeg kan bidra med.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Unge kjenner seg ikke igjen i fortellingen

Subjekt-redaktør Danby Choi mener at mediene har sviktet de unge.

Bransjestemmer

Hvorfor DU som gründer burde benytte deg av markedsanalyse

Vi analyserte over 2700 norske gründere for å finne ut hva som skiller klinten fra hveten - med et revolusjonerende ess…

Bransjestemmer, Jobb-karriere

Innsiktsfestivalen Arendal – kulere enn Øya!

Et årvisst tegn på at sommeren er på hell er at festivalsesongen igjen tar seg opp. Oslos trendsettere setter hverandre i…

Bransjestemmer, Jobb-karriere