Annonse

Advertisement

Ny giv i analysebransjen: Et intervju med Cecilie

Rett før sommeren startet Cecilie i ny jobb som leder for Public Affairs i Ipsos. Analysen har tatt en prat med henne om den nye hverdagen i ny rolle, og hennes tanker om markedsanalysebransjen fremover.

Ingeborg Jore

I redaksjonen for analysen.no og Research Manager i Ipsos Norge AS.

Cecilie Kløvstad har en solid bakgrunn fra ledende roller i både Nielsen og Kantar, samt som daglig leder for Epinion i Norge. Med gründererfaring fra etableringen av Skuterud & Kløvstad, ledet hun selskapet gjennom en vellykket fusjon inn i Task Alliance, hvor hun også tok rollen som daglig leder under sammenslåingen. Som medieviter med faglig bakgrunn innen psykologi og statsvitenskap, har Cecilie spesialisert seg på kvalitative metoder, men har også bred erfaring med kvantitative studier.

Nå har du jo jobbet i Ipsos en liten stund, Cecilie. Men hva så du mest frem til i ny jobb, og hva ser du mest frem til videre?

– Det å vende tilbake til analysebransjen etter en periode i lærings- og teknologibransjen var drevet av en genuin lengsel etter å fordype meg i store samfunnsanalyser igjen.  Engasjementet for samfunnet var en sentral motivasjon da jeg først startet i bransjen.  I Ipsos så jeg en unik mulighet til å forene engasjementet med analyser og forskning, og kunne bidra til forståelse av samfunnet rundt oss.  

– Dessuten var det en viktig faktor at Ipsos har en posisjon som verdens største analyseselskap, med et unikt globalt nettverk av kollegaer. Muligheten til å samarbeide og utveksle kunnskap med dyktige fagfolk over hele verden virket veldig spennende! Og sist, men ikke minst, spilte det personlige aspektet en rolle. Jeg kjente allerede Eirik Ekrann fra min tid i Kantar, og visste at han, sammen med sitt dyktige team i Ipsos Norge var et av de mest faglige spissede miljøene i Norge. For meg er gode kollegaer og et positivt arbeidsmiljø helt avgjørende!

– Jeg ser frem til å være en del av Ipsos sin utvikling og bruke min erfaring til å skape et godt arbeidsmiljø. Det skjer utrolig mye spennende innenfor analysebransjen nå, spesielt med tanke på teknologi og AI, og det å være en del av den utviklingen er veldig inspirerende.

Hva er det viktigste du har lært i tidligere roller som du har tatt med deg videre inn i ny rolle?

– Gjennom mine erfaringer over 25 år i arbeidslivet har jeg lært at viktigheten av dialog og samarbeid er helt avgjørende. Å være åpen for ulike perspektiver, diskutere og jobbe smidig er noe jeg tar med meg inn i alle jobber og ulike prosjekter.

Hvor var ditt første møte med markedsanalysebransjen, og hvordan havnet du der?

– Mitt samfunnsengasjement har alltid vært en drivkraft for meg, og det var faktisk dette som ledet meg inn i analysebransjen. Fra analyser og diskusjoner i ulike forskningsmiljøer til rollen som filmsakkyndig i det som den gang var Statens filmtilsyn (nå Medietilsynet), har jeg alltid vært drevet av en intens nysgjerrighet og et ønske om å forstå “hvorfor” – altså de bakenforliggende årsakene til fenomener og problemstillinger. Denne utforskertrangen, kombinert med et ønske om å grave dypere i komplekse problemstillinger, ledet meg til ACNielsen (nå Nielsen), hvor jeg fikk min første jobb i bransjen som leder for det kvalitative teamet.

Er det noe du tenker vi i bransjen bør bli flinkere på?

– Analysebransjen er i konstant utvikling, og det er viktig å være åpen for nye metoder og teknologier. Metodetriangulering, hvor man kombinerer ulike tilnærminger, tror jeg blir stadig viktigere for å få et mer helhetlig bilde.

– I tillegg tror jeg vi må bli enda bedre på å formidle innsikt på en forståelig og handlingsorientert måte. Det holder ikke bare å levere rapporter – vi må hjelpe kundene våre å omsette innsikt til konkrete tiltak.

Helt til slutt, hva tenker du om bransjen vår fremover – hva skal til for at vi skal fortsette å vokse og beholde relevans?

– Jeg mener framtiden til analysebransjen er svært oppløftende. Vi lever i en verden oversvømt av data, og behovet for å tolke og forstå denne informasjonen vil bare øke. For å forbli relevante må vi omfavne teknologi, slik som Ipsos Facto (Ipsos eget AI verktøy). Slike verktøy er med på å effektivisere arbeidsprosesser og gir oss mulighet til å fokusere på det viktigste – å levere strategisk innsikt.

– Likevel er det viktig å huske at teknologi bare er et verktøy. Det er vår evne til å stille de riktige spørsmålene, tenke kritisk og omsette data til handlingsrettet innsikt som vil skille oss ut i fremtiden.

Annonse

Advertisement

Annonse

Advertisement

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Jobs-to-be-done i kombinasjon med AI: Effektivitet i kvalitative analyser

Som antropolog har jeg alltid vært skeptisk til metoder som JTBD. Å starte et prosjekt med faste rammer, post-it-lapper og definerte…

Bransjestemmer, Fagartikkel, Teknologi

Godt nytt år! Velkommen til et spennende 2025 med SAF

Starten på et nytt år er alltid spennende, det er blanke ark og nye muligheter, en ny start - også for…

Bransjestemmer

Hva stemmer norske markedsanalytikere?

- En morsom politisk pulsmåling på markedsanalysebransjen

Bransjestemmer