Mediekonferansen 2017

Mediekonferansen 2017 er vel overstått for i år.

 

INTERVJU MED PÅL LISTUEN

STYRELEDER I MEDIAFORUM OG DAGLIG LEDER AV POLLING & STATISTICS (POLLSTAT) 

Paal Listuen

Mediekonferansen 2017 er vel overstått for i år, hva er tre ting du vil trekke frem som gjorde årets konferanse til en suksess?

– Det faglige innholdet! Den gode stemningen blant deltagerne og ikke minst festene.

Så klart blir det fest når selveste Party-Pål er med! Temaet for Mediekonferansen i år var Makt, i hvilken kontekst ble temaet dekket gjennom foredragene?
Vi fikk høre om makt gjennom mange forskjellige foredrag. Medienes makt – hvor ligger den? Radioens makt – nå med DAB-overgang. Hva er makt når vi snakker om globale selskaper versus land? Vi fikk høre om hva den enkelte kan gjøre for miljøet, altså hvilken makt vi selv har. Hvilken makt vil ny teknologi ha? Jeg tenker da spesielt på stemmeaktivert teknologi som blir en ny maktfaktor i hjemmet. Hvem vil vinne denne krigen?
Er det Google Home, Apple med sin Siri eller Amazon med sin Alexa? Dette blir det veldig spennende å oppleve på nært hold om kort tid.

Spennende og skummelt. Hvorfor er Mediekonferansen en viktig møteplass?
Det er avgjørende å ha en felles møteplass for folk som arbeider i mediebransjen. Det er jo en god blanding av mennesker fra mediebyråene, leverandører til medieindustrien og ikke minst sluttkundene som er brukere av våre produkter og tjenester. Konferansen er ofte litt todelt. På torsdag er det mer bransjeorientert og faglig for «menigheten», og på fredag kommer det flere sluttkunder i forbindelse med vår Award Night og prisutdeling. Jeg tror alle har godt av å snakke med bransjekollegaer på et nøytralt sted, lære seg noe nytt som faktisk er relatert til sitt eget arbeide og ikke minst ha det gøy sammen.

Noen foredrag du personlig satte stor pris på som du vil trekke frem?
Paal Fure sitt foredrag om Makt er vel noe av det beste jeg har hørt fra den mannen. Fure er jo innerst inne en analysemann, selv om han nå er blitt Corporateguy 🙂 Så hurra for folket fra analysebransjen! Ellers vil jeg trekke frem foredraget om «fearless girl». For de som ikke har hørt om denne kampanjen, anbefaler jeg et lite youtube søk. Denne rørte meg til tårer!

Dersom man ikke deltok på årets Mediekonferanse men vurderer å bli med på Mediekonferansen 2018, hva vil du si til dem? Hva kan de forvente seg?
Egentlig vil jeg jo si at analysebransjen skal holde seg hjemme, fordi da er jo sjansen større for at jeg får ha kundene mine i fred. Men fra spøk til alvor. Det er vel egentlig ikke noe å lure på! Veldig godt faglig program, veldig godt sosialt miljø. Vi er flinke til å møte nye mennesker! Og ikke minst så fungerer alt det tekniske rundt med tanke på informasjon i forkant, in-check – rom, mat, drikke, bord-dekorasjoner, blomster, teknikk i saler, premier fra sponsorer (Vant selv et blåtann headsett fra MTGTV). Så her trenger dere ikke å nøle et sekund. Det blir garantert vel så bra i 2018 også.


Mediaforums hederspris 2017 går til Pål Børresen

Paal Boerresen

Begrunnelse fra Årets Hederspris

Årets Hedersprisvinner har bidratt til å høyne mediefagets anseelse med sitt mangeårige arbeid. Personen har Drevet forskning og analysearbeid, –  God og bred kommunikasjon av metode, resultater og anvendelse – og på denne måten bidratt til  at mange har blitt klokere og fått bedre forståelse for betydningen av ulike virkemidler, innholdet i løsninger, og hva som skal til for å oppnå effekt! Pål Børresen har gjennom mange år spredt kunnskapen videre og det har bidratt til å høyne kompetansen generelt og ikke minst gitt mediebransjen troverdighet  – når det dreier som om å dokumentere avkastning på annonse investeringer. Han har kombinert tung marketingutdanning og metodekompetanse. Pål har bred og lang yrkesbakgrunn, fra både institutt og media. Han har vært synlig tilstede som en ettertraktet foredragsholder for både medie- og reklamebyråer samt i analyse- og høyskolemiljøer i inn- og utland i mange år. Han har jobbet internasjonalt med Markedsføring og Merkevarebygging. Pål har de siste årene jobbet globalt med verdien av kontekst, attribusjonsmodellering og dokumentasjon i verdikjeden, og vært pådriver for store prosjekter med internasjonal tilknytning til forskermiljøer. Pål har god oversikt over hvor effektene kommer fra. Han mener at forløpet frem mot kjøp er vesentlig mer dynamisk enn det mange tror – og han tror også at mange har mye å tjene på å tenke påvirkning gjennom hele kundereisem, og innsikt blir da en viktig innsatsfaktor. Vi kommer til å se mer og flere resultater av hans arbeid fremover.


 

Medieprisen 2017 gull ble tildelt:

Mediestrategi Maxus-Glava

Mediestrategi: Maxus og Glava med caset «Glava AS»

Mediekreativitet Futatsu-Discovery

Mediekreativitet: Futatsu og Discovery med caset
«25 grunner til at Norge slår Tyskland»

Mediekampanje Egmont-Telenor

Mediekampanje: Egmont og Telenor med caset
«Telenor Yng – En lansering på målgruppens premisser»

Mediekanal VGTV-BurgerKing

Mediekanal: VGTV og Burger King med caset «King Savers»

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

TINE kickstarter innsikts-året 2024

TINE kickstarter året med sterke nyansettelser i innsiktsavdelingen.

Bransjenytt, Jobb-karriere

Jobb-bytte: Fra forsikring til mobilitet!

Vi har den gleden av å presentere en analytiker som har brukt mange år på å arbeide med tall, statistikk og…

Bransjenytt, Jobb-karriere

Julepraten

Den mørke, fine tida har satt seg, og det lakker og lir mot jul. Vi i Analysen klarte å få en…

Bransjenytt, Bransjestemmer