Je suis Roel Teigé

Langsomt trer det frem et bilde av ikke bare et bygg, men en levende organisme av mennesker som besøker og arbeider i Den Norske Opera & Ballett. En mørk skikkelse ankommer den lyse, vakre foajeen. Roar Teiges regntunge alvor sprer seg som en skygge over Sanguine Brasserie & Bar.

Christina Smitt

Om forfatteren

Teige er en mann som vil møtes i riktige omgivelser. Han er profesjonell, uredd og sjenerøs, verdier han mener Den Norske Opera & Ballett har kopiert direkte fra hans hjemmeside jesuisroelteigé.eu.net.

Teiges blikk er våkent. Han kommer rett fra Studio Sokrates hvor bind 2 i hans tilblivende tetralogi, ”Roels Kampf”, var gjenstand for høytlesning.

– Et litterært verk lever først når det oppdages av en unik leser, medgir han. Responsen har ikke vært særlig overveldende.

Av flere verv og stiftelser sitter Teige blant annet i Die Norstadt, hvor han jobber med konsernets medlemmer; om lag 425 000 medlemmer i 10 europeiske land. Hans hovedansvar er å påberope at alle ansatte jobber i samsvar med konsernets kvalitetserklæring. Teige forteller at han besitter en sjelden evne til å avgjøre hvem som skal inkluderes og hvem som skal ekskluderes i medlemsbasen, eller naturlig seleksjon som han selv kaller det.

– Medlemmene våre påvirker beslutningene til store selskaper hver eneste dag gjennom deres meninger og interesse for ulike temaer, produkter og trender. Det er derfor avgjørende å forstå skillet mellom respondenter som iscenesetter seg selv slik de mener at de ”burde være, i motsetning til slik de egentlig er.”

Å eksperimentere med den perfekte fokusgruppesammensetningen har blitt Teiges spesialitet. Senest i forrige uke holdt han et innlegg for publikummet på Litteraturhuset med tittelen ”Fokusgruppenes Ulysses”,

– en milepæl i fokusgruppens utvikling, tilføyer Teige og beskriver entusiastisk innleggets klimaks:

– Identitet karakteriserer enkeltpersonen, som når du ser deg selv i speilet. Men det er ingen som er seg selv bare i et speil. Fokusgrupper er for eksempel ikke egnet til å produsere data om enkeltindividers verden eller å få fram atypisk praksis eller forståelse. Vi er sosiale mennesker som skaper kultur når vi møter hverandre. Gruppedynamikk er derfor det aller viktigeste for å kunne løse reelle problemstillinger.

Teige ser seg rundt og napper elegant i lenken som er festet til lommeuret i brystlommen. Uret har vært i familien i generasjoner. Det er datert i 1657 og produsert i London av D. Bishop, påpeker han stolt og blir noe fjern i blikket. Han må gå.

Som et siste råd til Analysens lesere, har du noe å tilføye?

– Hvis det var noe Ibsen lærte oss, så var det at dialogen i en fokusgruppe egner seg utmerket til å avsløre alt det vi ikke våger å si til hverandre under fire øyne.

Den mørke skikkelsen forsvinner diskré langs den bølgende eikeveggen, idet Gisle Kverndokks pausesignal kallen han inn til del 2 av Anna Thorvaldsdóttirs samtidsopera UR_ . Analysen byr han farvel med Fjordor Dostojevskijs bevingede ord: God fornøyelse!

cv portrett

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

– Jeg elsker allsidigheten i det å jobbe med markedsanalyse

Her kan du bli litt bedre kjent med et av medlemmene i Strategi- og analyseforeningen og senior markedsanalytiker i Telenor, Ingrid…

bransjenytt, jobb-karriere

Nytt om navn våren 2022

Det rører seg i bransjen. Her får du noen av de siste bevegelsene, og nye navn hos Bauer Media, Kantar, Los…

jobb-karriere

Nytt om navn høsten 2021

Det rører seg i bransjen. Her får du noen av de siste bevegelsene, og nye navn hos Ipsos, Kantar, Norstat, Opinon…

bransjenytt, jobb-karriere