Innsiktsfestivalen Arendal – kulere enn Øya!

Et årvisst tegn på at sommeren er på hell er at festivalsesongen igjen tar seg opp. Oslos trendsettere setter hverandre i stevne med vegetarmat, dyr øl og tanketom indierock. Dem om det. De smarte velger heller å ta turen til Arendal og den sagnomsuste Arendalsuken – også kalt elitenes dansegulv. Her er det kanskje ikke så mye dans, men derimot gratis servering av frokost, lunch og middag for de som er om seg, behagelige stoler og en viktigst av alt: Årets råeste innsiktsbonanza en hel uke til ende. Du drar klokere fra Arendal enn da du kom.

John Lauring Pedersen

Adm. dir i Opinion

Ikke vært på Arendalsuken før? Her er litt kjappe stats:

  • Antall arrangementer: 2.171
  • Antall deltagere: Ca 50.000
  • Antall stands: 179
  • Gjennomsnittlig pris for inngang på arrangementene: 0,-
  • Mest populære tema i år: Helse (341 arrangementer)
  • Antall arrangementer Opinion deltok på: 14

I Opinion har vi hatt Arendal i kalenderen i flere år, og har vanligvis deltatt på 2-3 arrangementer, normalt som innledere til debatt. I år ble temperaturen skrudd opp flere hakk, og vi deltok på intet mindre enn 14 arrangementer. Tematisk var vi brede: Politikk, miljø, mobilitet, byutvikling, unges levevilkår, helse og mat. Som innsiktsfolk har vi selvsagt den store fordelen at vi ofte preger den påfølgende diskusjonen, med utgangspunkt i hva vi forteller. Dette forplikter selvsagt – vi må sørge for å ikke legge føringer på debatten, men forsøke å gi det overordnede blikket på problemstillingen som skal diskuteres. Og vi leverer – det kommer alltid en masse folk bort i etterkant av arrangementene, og er nysgjerrige på mer innsikt. Hvilket vi raust deler, forhåpentligvis til gavn for bransjens renomme.

Hva gjør man så på Arendalsuken utenom å innlede til debatt? Vel, med 2171 foredrag og debatter på 5 dager har man ikke akkurat fritidsproblemer, snarere tvert imot. Skal man ha maks ut av uken, er det hardt arbeid fra tidlig morgen til sen kveld. Bare det å orientere seg i programmet kan være en tålmodighetsprøve, med et brukergrensesnitt som i beste fall kan sies å skille klinten fra hveten. I tillegg er det alltid spennende når man kommer til et arrangement om det faktisk er plass, og det er ikke sjelden den oppsatte timeplanen må endres i siste liten. Dermed starter en febrilsk jakt i programmet etter neste høydepunkt, som ikke alltid er rundt hjørnet (selv om Arendal ikke er verdens største by, skal sies).

Tematisk er det mye for enhver smak – alt fra kræsjkurs om atomkraft til statens rolle i såkorn og venture (fikk ikke med meg dette, så kan ikke si så mye om den rollen staten har her, dessverre). Om man mot all formodning ikke finner noe i programmet, vel, da har man 179 stands, hvor man kan snakke med organisasjoner som Arendal Sjømandsforening, Brannmenn mot kreft eller initiativet Livet er aldring-satsingen på Sesam. Blant sjukt mye annet.

Så er det selvsagt det sosiale. Man treffer alltid kjente i Arendal – barndomsvenner, studiekolleger og tidligere arbeidskolleger. Samt Jonas Gahr Støre, Erna Solberg, Ole Robert Reitan og Jenny Skavlan. Det kan av og til være vanskelig å ikke nikke i forbifarten til en person man tror man kjenner, men så viser det seg å være Trygve Slagsvold Vedum. Ofte nikker de allikevel tilbake – det magiske i Arendal er nettopp det at man kommer tett på hverandre. Det er sikkert en bøtte med politi- og sikkerhetsfolk i nærheten, men de synes ikke så godt. Det er knapt et våpen å se. Hvilket er en stor verdi for det norske demokratiet – vi kan fremdeles omgås hverandre uten at det skaper behov for sperringer og tungt bevæpnet politi. Enn så lenge.

Og helt til slutt: Festene. Det er faktisk litt som å bli satt tilbake til ungdommen. Man vet at det festes hardt rundt omkring i området, men hvordan kommer man seg med på de kuleste festene med de største kjendisene? Hvem vet hvor og når det er smeller? Her har vi i Opinion litt å lære, så det får bli oppgaven til neste år…Eller så lager vi rett og slett den oh store analysefesten. Bli med neste år og se selv!

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Fra ZERoh! til suksess på 11 år!

Lerum har i 11 år jobbet systematisk med innsikt, innovasjon og utvikling av nye merkevarer for å gjøre ZERoh! til en…

Bransjestemmer

Finansiell inkludering i bank – det handler om å se og forstå

Over én million mennesker i Norge er innvandrere eller norskfødte med innvandrerbakgrunn. Hvordan opplever disse møtet med norske banker? Fra en…

Bransjestemmer, Fagartikkel, Tema-artikkel

Skann og betal

– På Analysedagen fikk vi presentert REMA 1000s erfaringer med å drive innovasjon i norske dagligvarebutikker

Bransjestemmer