Annonse

Advertisement

Innsikt, teknologi og mennesker: Slik vil Kristin Rogge Pran styrke Verian i Norge

Verian har levert analyser og samfunnsinnsikt i Norge i snart 80 år. Nå har bergenseren Kristin Rogge Pran tatt over som daglig leder, med en tydelig ambisjon: Å kombinere solid fagkompetanse med ny teknologi og innovative løsninger, og samtidig bygge sterke team og tydeliggjøre selskapets samfunnsoppdrag.

Børre Thorstensen

I redaksjonen for analysen.no og Leder og strategisk rådgiver i Allegro

Kristin mener bransjens rolle som kunnskapsleverandør er viktigere enn noen gang.

En bergensk kremmer med blikk for mennesker og samfunn

– Ja, hvor skal man begynne? smiler Kristin Rogge Pran når vi spør hvem hun er.
Selv om hun har flyttet mye rundt, er hun fortsatt bergenser på sin hals, med kremmergenet og den utadvendte væremåten som følger med.

– Jeg er glad i folk og nysgjerrig på både mennesker og samfunnet vi lever i. Jeg har også bodd mange år i Frankrike og Italia. Det gjør at jeg setter pris på internasjonale nettverk, også i jobbsammenheng. Jeg blir fort engasjert og liker å ha mange baller i luften, men prøver alltid å se helheten og sammenhengen, forteller hun.

Erfaring fra to verdener

Med over 25 års erfaring fra analyse og prosjektledelse har Kristin bygget opp solid kompetanse, både som leder og fagperson. Fra å lede en avdeling i Ipsos til å jobbe i Riksrevisjonen har hun fått erfaring fra to ulike verdener som har formet hennes syn på ledelse.

– I Ipsos bygget jeg opp en avdeling, satte retning og strategi, og hadde stor glede av det internasjonale samarbeidet. Jeg lærte mye av å hente erfaringer fra andre land, både de som ligner på oss og de som er mye større. I Riksrevisjonen fikk jeg erfaring med andre metoder og prosesser. Det er annerledes å lede i offentlig sektor, og jeg tror både privat og offentlig sektor har mye å lære av hverandre. Disse erfaringene prøver jeg å ta med meg videre i Verian, sier hun.

Et sterkt team og en ny retning

Motivasjonen for å takke ja til lederrollen i Verian kom både fra menneskene og mulighetene.

– Jeg har jobbet her i to år allerede, og vi har et veldig fint team med både erfarne folk og flinke unge talenter. Det er motiverende å være i et selskap med så lang historie, som samtidig er i utvikling. Nå er vi uavhengige i Norge, og ikke lenger en del av et stort selskap. Det gir oss større frihet til å samarbeide med hvem vi vil, samtidig som vi kan trekke på det store internasjonale nettverket vårt, legger Kristin til.
– Det motiverer meg naturligvis at Verian jobber tett på kundene for å levere beslutningsgrunnlag som virkelig gjør en forskjell. Vi selger ikke hyllevarer, men utvikler løsninger i fellesskap med kundene, utdyper hun.

Kristin roser også sin forgjenger, Roar Hind, som hun beskriver som en trygg og faglig sterk leder. – Roar har vært en viktig person i bransjen i mange år, og jeg er glad for at han fortsetter en stund til. Hans erfaring betyr mye for oss fremover, sier hun.

Tillit og utvikling som ledelsesfilosofi

– Jeg tror folk vil beskrive meg som tydelig, men opptatt av frihet under ansvar. Jeg har tro på tillitsbasert ledelse og at folk trives best når de får løse oppgavene på sin måte, men med støtte når de trenger det. Samtidig må vi ha felles rammer, slik at vi drar i samme retning som et lag, utdyper hun.

– Det beste med lederrollen er bidra til å få ting til å skje. Det som er krevende, eller i alle fall minst inspirerende, er jo alle de administrative oppgavene som følger med, smiler hun.
For Kristin handler ledelse også om å skape rom for læring.
– Kvaliteten i det vi leverer avhenger av at vi stadig utvikler oss faglig. Målet er at kundene våre skal ha konkret nytte av leveransene, det er jo det som gjør jobben meningsfull.
Hun peker på nøyaktigheten i Verians målinger før stortingsvalget som et godt eksempel på hvordan faglig utvikling og presisjon henger sammen. – Det handler om å bruke ressursene smartest mulig for å levere kunnskap av høy kvalitet som kundene faktisk kan bruke til å ta gode beslutninger, understreker Kristin.

Kunnskap, teknologi og kvalitet hånd i hånd

Ambisjonen om å «kombinere høy kunnskap med ny teknologi og innovative løsninger» handler, ifølge Kristin, om kontinuerlig forbedring.

– Det høres kanskje stort ut, men i praksis handler det om å gjøre det vi alltid har gjort, bare litt bedre. Vi må hele tiden finne nye måter å nå ut på, få folk til å svare på undersøkelser og bruke teknologi til å forbedre datakvaliteten. Nå kommer kunstig intelligens for fullt, og den utviklingen vil vi bruke til å styrke både presisjon og innsikt. Samtidig må vi ta vare på faget vårt og sikre høy kvalitet, sier hun.

Innsikt som samfunnsoppdrag

Verian har et sterkt fotfeste innen samfunnsanalyse og offentlige oppdragsgivere, og Kristin mener behovet for kunnskapsbasert rådgivning bare vil øke.

– Vi undersøker hva som påvirker «hearts and minds», ikke hva som får folk til å åpne lommeboken. Det er en god beskrivelse av det vi driver med, sier hun med et smil.
– I en tid hvor mange lever i sine egne ekkokamre og kan få et feilaktig bilde av virkeligheten, blir objektive undersøkelser og solide datagrunnlag enda viktigere fremover. Vårt samfunnsoppdrag er å bidra til at våre oppdragsgivere kan ta bedre beslutninger, det er det som gjør jobben meningsfull.

Energi, fjell og fellesskap

Utenfor jobben henter Kristin energi fra aktivitet og fellesskap.

– Jeg må ha litt bevegelse i hverdagen. Jeg trener og går tur, helst til en fjelltopp, og jeg liker å samle folk til gode måltider, enten hjemme eller på hytten (som det heter på bergensk) ved sjøen i Sverige. Om sommeren trives jeg aller best i skjærgården, og om vinteren trives jeg like godt på ski i fjellet, gjerne med en god bok på kvelden.

En oppfordring til bransjen

Avslutningsvis kommer Kristin med en tydelig oppfordring til kolleger i strategi- og analysebransjen:

– Vi er en liten, men viktig bransje i en tid der usikkerheten rundt hva som er fakta og ikke, er større enn før. Derfor må vi stå sammen om å formidle hvor viktig samfunnsoppdraget vårt faktisk er. Vi må heie på hverandre, selv om vi også konkurrerer.

.

Annonse

Advertisement

Annonse

Advertisement

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Serverer vi graut eller hjemmebrent?

Vi markedsanalytikere serverer innsikt til oppdragsgivere og beslutningstakere. Men tenker vi over hva vi setter på bordet? Kanskje bør vi tenke…

Bransjestemmer

Analysebyrået DVJ etablerer seg i Norge

DVJ Insights satser tungt i Norden og åpnet nylig kontor i Norge. Vi tok en prat med eier og grunnlegger Lucas…

Bransjenytt, Jobb-karriere

Nominér til årets prisdryss – frist 27/10-25

Analysedagen 2025 går av stabelen 6. november på Oslo Event Hub, og det blir selvsagt delt ut priser! Vi ønsker din…

Jobb-karriere