Christian Nordby Bø har vokst opp med en forsker som mor og ble tidlig introdusert for kildekritikk og vitenskapelig tenkning, noe som har formet hans profesjonelle reise. Karrieren til Christian startet som personlig intervjuer og telefonintervjuer mens han studerte, og siden har han jobbet seg opp gjennom ulike roller i bransjen.
Starter for seg selv
Etter over ti år i mediebyrå og analysehus har Christian gjort det mange drømmer om, men få tør: Han har startet for seg selv. Med en bakgrunn som spenner fra intervjuer til strategisk rådgiver, har han sett hele verdikjeden i analysearbeidet – og nå bruker han erfaringen til å bygge noe eget.
– Jeg er egentlig ganske risikoavers, så det å starte for meg selv var langt utenfor komfortsonen. Men jeg har vært heldig og fått en god start, mye pga et godt nettverk hos både merkevarer, byråer og medier, sier han.
Christian kombinerer nå tre roller: Han er med i oppstartsselskapet Slipper som forsøker å rydde opp i strømbransjen, han tar klassiske analyseoppdrag innen merkevare og kampanjemåling gjennom nyopprettede Pieces Insights, og han utvikler egne verktøy for å forbedre beslutningsgrunnlaget for markedsførere.
– Flere av dagens mediemålinger gir misvisende data som ikke kan sammenlignes. Det fleste vet dette, man har ikke gode nok virkemidler til å gjøre noe med det. Da trenger vi objektive tredjepartsverktøy som er enkle å bruke, og som sammenligner på like premisser.
– Vi må også løfte markedsføringsfaget fra klikk og visninger til forretningseffekter og forretningsverdi. De fleste økonomisjefer og daglig ledere ser ikke verdien av tallene vi rapporterer. Det er de som er målgruppen vår, så vi må derfor gjøre om innsikten til noe som faktisk gir verdi for dem. Da handler det om å tallfeste og beregne en reell verdi av innsikten, og gjøre den agerbar.
Nye forventninger i faget
Bransjen har endret seg mye i løpet av Christians karriere. Tidligere var én rapport og én datakilde ofte nok. Nå forventes det at man integrerer flere kilder, vurderer metodikk kritisk og forstår styrker og svakheter ved ulike datatyper. KI og adferdsdata har gjort innsikt mer tilgjengelig – men også mer forvirrende.
– Det er lett å tro at digitale data er sannheten, men de sier ofte lite om hvorfor folk handler som de gjør. Derfor er det viktig å kombinere kvantitative og kvalitative metoder, og ikke minst: være kildekritisk.
Han er også opptatt av datakvalitet – og advarer mot useriøse paneler og dårlig rensede datasett.
– Det finnes paneler der svarene er så dårlige at det like gjerne kunne vært tilfeldig. Jeg har testet flere paneler opp mot hverandre og sett eksempler hvor ca. 1 av 5 panelister er bots, og av svarene som kommer inn er nesten halvparten speeders. Så det er utrolig viktig at vi tester og passer på at dataen er av høyeste kvalitet.
Christians råd
Når Analysen spør Christian hva han vil si til unge som vurderer en karriere i analysebransjen, har han et klart råd:
– Vær nysgjerrig. Still spørsmål. Det er en bransje full av smarte, hyggelige folk – og du kan faktisk være med på å gjøre verden litt bedre!