Fem ferske innsikter om norske forbrukertrender 2021-2023

Hvilke nye trender vil prege norske forbrukere de neste tre til fem årene, på vei ut av koronakrisen?

Ole Petter Nyhaug

Partner og kreativ leder i Opinion

Her er noen utvalgte og interessante nye funn fra Consumer Stories 2021-2023, årets ferske utgave av Opinions store trendrapport.

Hver vår lanserer vi i Opinion årets Consumer Stories, den mest kjente og brukte forbrukertrendrapporten i det norske markedet. Med kvalitative og kvantitative data dokumenterer rapporten de åtte store trendhistoriene som former norske forbrukere de neste tre til fem årene. I tillegg beskriver vi syv overordnede og grunnleggende metatrender med lenger varighet. De mest interessante nye funnene fra siste år oppsummeres i form av 10 nye innsikter. Fem av disse har jeg valgt ut her. Alle vil være relevante også etter koronakrisen.

Værekraft: Når ting er vanskelig betyr de nære ting mest.

Når verden er utrygg orienterer vi oss mot våre nærmeste og de nære ting. På toppen av lista over folkets hjertesaker ligger de vi har døpt sosiale hjertesaker. Psykisk helse, sosial inkludering, kamp mot økonomisk ulikhet, sosiale forskjeller og diskriminering. Sosialt savn og utrygghet skaper behov for en varmere, mer menneskelig kommunikasjon og markedsføring. Akkurat nå er værekraft det nye bærekraft.

Strømmehjem: On-demand kulturen fjerner skillet mellom hjemme og borte.

De fleste av oss har tilbragt langt mer tid hjemme enn normalt. Det skaper nye vaner. Mange har oppdaget gleden av å få «alt» strømmet rett hjem, on-demand. Hjemmet ble kontor, treningssenter, møterom, restaurant, konsertarena, kjøpesenter, legekontor, kino og, for noen, skole. Det meste kun midlertidig, men vårt studie viser at mye også blir med oss videre. Produkter og tjenester for strømming, hjemlevering og fleksible hjem vil vokse. Når mer tid tilbringes hjemme, vil flere ting bringes hjem.

Fikk du med deg denne: Dette var medietrendene 2020

Medimat: Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.

4 av 10 nordmenn er åpen for reseptbelagte medisiner som kan forlenge livet, selv om de selv ikke har sykdommen medisinen er laget for. 1 av 3 vil gjerne ta DNA-test som gir innsikt om hvordan trene, spise og tilpasse livsstilen for optimal helse. Koblingen mellom naturlighet og sunnhet svekkes. Flere åpner for manipulert og skreddersydd mat og medisin. Nå kommer også teknologi som gjør klær, bil og bolig smittesikre. Immunforsvar, smittevern og livsforlengelse blir arena for innovasjon. Forebygging er det nye behandling.

Ekte essens: Kun det ekte og enkle er godt nok.

Bøker og tv-programmer om rydding i skuffer og skap har funnet stort publikum. Vi er ikke overrasket. Balanse og fokus på det essensielle er nemlig viktigere for stadig flere. 4 av 10 vil gjerne «hoppe av karusellen» og gjøre noe mer meningsfylt, om de kunne. Hele 3 av 4 ønsker seg et mindre kommersielt samfunn med mindre prestasjonspress. Det overflødige og overfladiske skal skrelles vekt, mentalt og fysisk. Nå vil vi i dybden, til kilden, finne essensen i oss selv og omgivelsene. Tacoen slik den serveres i Mexico. Feriereiser tettest mulig på naturen og den lokale sjela. Dybde og fokus gir ekte essens.

Les denne: Flere hører på podcast

Det store frislippet: Lov å nyte uten dårlig samvittighet, fordi vi fortjener det.

44% av oss vil ta igjen tapte fester, brylluper, vennemiddager, festivaler, reiser og restauratbesøk så snart vi kan. Erfaringer fra ikke-økonomiske nedgangstider viser tydelig mønstre: Vi står foran en boom i økonomisk og sosial aktivitet. Vi vil ha det gøy, treffes, handle og reise. Hedonisme, glede og nytelse uten dårlig samvittighet. Vi har vært tilbakeholdne og ansvarlige lenge, men nå kommer behovet for det motsatte. For en stund. Budskap om optimisme og livsglede vil tas godt i mot.

I tillegg til disse fem nye innsiktene fra årets trendrapport, trekker vi også fram Sosial shopping, Ny-esoterisk, Mikromoguler, Gunstig intelligens og Overwoking som nye omdreininger for 2021 og fremover. Les mer eller bestill rapporten på her: Consumer Stories 2021-2023

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Transformering av kirker gjennom antropologiske analyser

Kirken har vært en sentral sosial, kulturell og åndelig møteplass i norske lokalsamfunn i nesten 1000 år. I nyere tid har…

Fagartikkel, Tema-artikkel

Ja, takk til metodeutvikling; List Experiments og bruk i surveys

En metode-refleksjon rundt mulighetene som List Experiments gir

Bransjestemmer, Fagartikkel

Hva forbrukerne tenker når du snakker om bærekraft

Når merkevarer snakker om bærekraft, påvirker det forbrukernes forventninger til kvalitet, effektivitet og mer til. Det er ikke alltid det påvirker…

Fagartikkel, Tema-artikkel