Rett før ferien var det på Analyse.no et innlegg fra Anders Mamen om mangfold, inkludering og representativitet i analysebransjen, som har ført til gode debatter og refleksjoner blant annet på LinkedIn. Det pekes på at bransjen kanskje har behov for enda tydeligere refleksjon rundt hvem vi velger å ansette, for å sikre mangfold når vi faktisk skal forstå samfunnet utenfor vårt eget analysevindu – et samfunn som er svært mangfoldig.
Mens noen byråer har kommet lenger enn andre på dette området, er dette et viktig tankesett for alle som ønsker å gjøre innsikten best mulig. Det handler ikke bare om ansettelser, men også om selve datainnsamlingen – å klare å fange opp stemmene til alle deler av samfunnet, slik at innsikten vi leverer virkelig gjenspeiler virkeligheten. Her er det også mye diskusjon om hvordan man best sikrer representativitet. Vi trenger ikke å bli enige, men det at vi har temaet på agendaen, øker bevisstheten vår.
Dette blir ekstra relevant i et valgår. Som analytikere har vi ansvar for å formidle tall og funn tydelig, og bidra til at de som bruker meningsmålinger – journalister, politikere og andre – gjør det på en korrekt og forståelig måte. Med våre analyser får beslutningstakere i samfunnet et bedre grunnlag for å forme fremtiden. Da er det viktig at vi tar plassen vår og er gode, pedagogiske formidlere.
I høst byr SAF på mye godt faglig påfyll, innsikt og inspirasjon med blant annet disse arrangementene:
- Valgmøte 4. september. Vi gleder oss stort til å invitere til felles valgmøte, sammen med Virke og Geelmuyden Kiese. Her presenteres rykende ferske politiske analyser fra våre rock-stars innen feltet, etterfulgt av politisk debatt. Godt over 100 påmeldte i skrivende stund!
- Workshopledelse for viderekomne 9. september. Hvordan skaper du workshops som ikke bare samler folk – men faktisk flytter dem?
- Folks Medievaner 25. september. Hvordan navigerer vi i et medielandskap som endrer seg raskere enn noen gang? Vi tar et dypdykk i plattformer, formater og generasjoners ulike vaner. Se hvordan nisjeforbruket vokser, og lær hvordan du når målgruppen din i et stadig mer fragmentert mediemarked. Et must for alle som vil forstå dagens mediebruk!
- Analysedagen 6. november. Årets største møteplass for alle som jobber med å forstå kunder og forbrukeratferd. Dagen byr på læring, innsikt og inspirasjon – og kvelden avsluttes med fest!
La oss starte innsiktshøsten med et ekstra øye for mangfold og tydelig formidling som bidrar til bedre beslutninger i samfunnet!
Hilsen
Anita Lynne – Styreleder i Strategi- og analyseforeningen, og resten av teamet