FOLKS MEDIEVANER 2025: Fragmentert, men fullt av muligheter

25. september

FOLKS MEDIEVANER 2025: Fragmentert, men fullt av muligheter

Medielandskapet har aldri vært mer fragmentert – og aldri mer fascinerende. Vi veksler mellom plattformer, formater og stemninger. Nisjeforbruket vokser, generasjonene glir fra hverandre i bruksmønstre, og mangfoldet i medievaner er større enn noensinne. Hvordan navigerer vi i dette?

Pris
medlem

1750,-

Meld på

Pris ikke
medlem

2650,-

Meld på

Bedriftstilbud: 4 deltakere til prisen for 3

Folks Medievaner 2025 setter søkelyset på hvordan folk faktisk bruker medier i dag – og hva det betyr for deg som jobber med kommunikasjon, markedsføring og medier.
Gjennom foredrag, innsiktsdeling og konkrete råd får du perspektivene du trenger for å gjøre smartere valg i et mediebilde i konstant endring.

🎯 Hvordan når vi frem til ulike målgrupper når virkeligheten spriker?
📊 Hvilke medievaner er i endring – og hvilke består?
🔍 Hvordan ser fremtidens mediekonsum ut?

Denne dagen samler vi fagfolk og eksperter som gir deg innsikt, svar – og inspirasjon.

Tid: 25. september – kl. 08:30 – 13:00
Sted: VG-auditoriet, Akersgata 55 i Oslo.

 

PROGRAM:

9:00 Lykke Bjørnøy er dagens konferansier

 

Lykke er senioranalytiker og fagsjef for kvalitative metoder i Opinion. Hun skal lose oss trygt gjennom formiddagen

 

 

9:05 De store medietrendene: Økt betydning av tillit i et fragmentert medielandskap
– Knut-Arne Futsæter, Research director i Kantar Media

Knut-Arne gir deg den store oversikten over nordmenns mediebruk – hva er de viktigste trendene? Analysene vil bygge på de offisielle medieundersøkelsene og andre medieundersøkelser fra Kantar Media.

Knut-Arne Futsæter er research director i Kantar Media og faglig ansvarlig for de offisielle mediemålingene. Han har vært sentral med å utvikle mediemålingene i Kantar Media, og analyserer både norske og internasjonale medietrender. ‪@futsaeter.bsky.social

 

9:35 Hva kan vi lære av verdens største oppmerksomhetsstudie?
– Rune Albertsen, Grunnlegger av Emerge

Hvordan klarer ulike annonseformater å skape og opprettholde oppmerksomhet? Og hvordan evner 12 av Norges største annonsører å bruke oppmerksomheten til å skape et positivt etterlatt inntrykk, der både merkevaren og annonsen huskes? Rune gir oss høydepunktene fra deres norske oppmerksomhetsstudie, som er vokst til å bli verdens største.

Rune Albertsent har lengre erfaring med effektanalyser enn det han liker å innrømme og har jobbet med de fleste av Norges største annonsører. Som Sivilingenør og tallknuser har han over tid etablert seg til å bli en av Norges mest kjente foredragsholdere innen medieeffekter.

 

09:55 Pause – raskt benstrekk med påfyll av kaffe/te

 

10:10 Kidsa er drittlei politisk korrekthet
– Danby Choi, Sjefredaktør i Subjekt

Danby Choi har stått i mange stormer. Likevel er han en av landets mest populære debattanter, blant mange anerkjent for å si det som er politisk ukorrekt. Danby mener publikum er lei av «woke» og politisk korrekthet – og at ærlighet nå veier tyngre enn fasader. Som deltaker i Spillet ble han landets mest populære realityprofil, ifølge TV 2, nettopp fordi han spilte kynisk i stedet for å late som. Det samme gjelder Subjekt, som publiserer meninger andre medier vegrer seg for, men likevel opplever lesernes tillit. I foredraget snakker Choi om hvordan ytringsfriheten har fått økt støtte i møte med kanselleringskultur og identitetspolitikk.

Danby Choi er sjefredaktør i Subjekt som han grunnla i 2013. Han er tidligere kunstanmelder i Aftenposten og spaltist i Dagbladet, og har erfaring som journalist og nettredaktør i blandt annet NRK P3 og Natt og dag. I 2023 kom han ut med bestselgeren «Kanseller meg hvis du kan»

 

10:40 Hvordan når Schibsted unge brukere i dag – og i morgen?
– Hanna Sandström, Agency Manager og Linn Østtorp Melgård, Forretningsutvikler – begge i Schibsted 

Unge brukere stiller høye krav til relevans, åpenhet og autentiske historier. I Schibsted møter vi dette gjennom redaksjonelle medier og kvalitetsjournalistikk – og ved å utvikle nye måter å bygge tillit og relasjoner til den yngre generasjonen.

I dette innlegget deler Hanna Sandström, Agency Manager, og Linn Østtorp Melgård, Forretningsutvikler, hvordan vi i Schibsted når unge målgrupper i dag – og hva som skal til for å være relevante også i morgen

 

11:00 Fordommene som gjør det unødvendig vanskelig å treffe yngre målgrupper
– Aris Theophilakis, kreativ leder og merkevarestrateg

I markedsføring er innsiktene utvetydige: Unge mennesker i dag har vanskelig for å konsentrere seg, de tror ikke på kommersielle budskap, klarer ikke kompleksitet og er mer skeptiske til de som ikke er som dem selv. Kreativ intuisjon og forskning tilsier allikevel noe helt annet. Det er aldri så galt som man tror. Det er som regel verre, bare på en annen måte.

Aris Theophilakis er kreativ leder og merkevarestrateg. Han var med å starte NOSLEEPTILLBROOKLYN i 2020 med et fokus på merkevareopplevelser for GenZ, men jobber i dag bredt på tvers av mange kategorier. Har designutdannelse, hyllemeter med priser, to mastergrader, han er opptatt av hva som er den egentlige sannheten bak de store sannhetene og er nysgjerrig på mange ting, fra påvirkning, kreativitet og merkevarer, til moderne historie

 

11:20 Pause – stående lunsj og mingling

 

11:50 Medievaner, kunstig intelligens og publikums tillit
– Linn Sandberg, senioranalytiker i Respons Analyse

Medieundersøkelsen 2025 viser at unge har lavere tillit til redaktørstyrte medier og i større grad orienterer seg via alternative kanaler. Når kunstig intelligens samtidig blir en kilde til både nyheter og politiske anbefalinger, utfordres tradisjonelle oppfatninger av sannhet, journalistikkens rolle og publikums tillit. Hvordan kan mediehus og beslutningstakere møte disse endringene?

Linn Sandberg er senioranalytiker i Respons Analyse har doktorgrad i medie- og kommunikasjon fra Universitetet i Oslo. Hun har forsket bredt på politisk kommunikasjon, digitale kampanjer og hvordan digitale plattformer og algoritmer påvirker politisk dynamikk. Gjennom både forskning og analysearbeid har hun et spesielt blikk for skjæringspunktet mellom teknologi, tillit og demokrati.

 

12:15 Eurocash x Influencer: Slik ble lavpris kult på TikTok
– Marielle Lysén, Eurocash – Eva Wikander, Eurocash – Kathrine Hovden, Dentsu

Hvordan gjør man et tradisjonelt lavpriskonsept relevant og attraktivt for en yngre målgruppe?
Eurocash har sammen med Carat og Dentsu Creative gjennomført en helhetlig merkevareoppdatering og lansert en offensiv satsing på TikTok og influencer-samarbeid – med tydelige resultater.

I foredraget får du høre hvordan Eurocash 2.0 ble utviklet og implementert både internt og eksternt, og hvordan merkevaren har beholdt sin tydelige identitet og tone of voice samtidig som den har tatt steget inn i nye kanaler. Vi ser nærmere på prosessen med å finne de riktige influenserne, utvikle kreative konsepter og sikre at kommunikasjonen fungerer på tvers av plattformer.

Med seg på scenen har Eurocash markedsavdeling og samarbeidspartner fra Dentsu Creative. Sammen deler de innsikt, lærdommer og praktiske grep – fra idé til ferdig kampanje.

Marielle Lysén er markedsansvarlig i Eurocash siden 2014, og har ledet utviklingen av Eurocash 2.0 og merkevarens inntog på TikTok.

Eva Wikander er markedskordinator i Eurocash siden 2020. Hun har hatt en sentral rolle i kanalvalg og implementering av det nye varemerket.

Kathrine Hovden er Head of Influence i Dentsu Creative. Hun skaper effektfulle influencer-samarbeid og har vært pådriver i å koble Eurocash med de riktige profilene på TikTok.

 

 

12:40 Hvor legger annonsørene pengene?

Jarle Thalberg om Mediebarometeret og utviklingen i medieomsetningen
Hva sier tallene – og hvordan beveger markedet seg? Jarle Thalberg kommer til Folks Medievaner med oppdaterte innsikter fra Mediebarometeret, som gir et unikt bilde av medieomsetningen fra over 1500 av Norges største annonsører. Han vil og presentere en helt fersk prognose om hvordan han tror 2026 kommer til å se ut.
Thalberg har vært synlig i mediebildet denne våren, etter at han lanserte et estimat på hvor stor andel av annonsekronene som går til globale aktører. Estimatet har skapt stor debatt også på høyt politisk nivå, og debatten fortsetter. I foredraget tar han oss gjennom utviklingen over tid og viser hvordan fordelingen av annonsemidler har endret seg – og hvilke trender som peker fremover.

Jarle Thalberg er forhandlingsdirektør i WPP Media og en av bransjens mest erfarne mediespesialister. Han har over 25 års fartstid fra ledende roller innen medieforhandling, rådgivning og analyse – blant annet i SSB, Carat, Aegis Media og nå WPP Media. Som Siviløkonom fra BI og videre studier innen markedskommunikasjon og internasjonal økonomi, kombinerer han analytisk presisjon med dyp innsikt i mediemarkedets mekanismer.

 

 Konferansier Lykke Bjørnøy oppsummerer og avrunder

 

Programkomiteen for Folks Medievaner 2025 består av:

Heidi Thomassen (leder), Bauer Media – Hanna Sandström, Schibsted Norge Annonse – Alexander Eidsæter, Kantar Media – Camilla Gåre, Mediebyråforeningen – Anita Lynne, Respons Analyse

 

i samarbeid med:

og

 

Våre hovedsponsorer: