Vipps og Klarna

9. februar

Vipps og Klarna

Hva har gjort det til suksess?

Tid: Frokostseminar tirsdag 9. februar kl. 08:30 – 10:00

Sted: KS Agenda Møtesenter, Haakon VIIs gt. 9

Pris: medlemmer i NMF gratis – ikke medlemmer kr. 750 eks mva

 

MELD DEG PÅ

Du får høre to spennende historier om vellykkede innovasjoner. Det ene er det svenske selskapet Klarna. Et hurtigvoksende selskap som jobber med betalingsformidling for nettbutikker. Vipps fra DNB er den andre suksesshistorien. Som en stor etablert aktør har banken stor suksess med Vipps for pengeoverføring i privatmarkedet. Begge selskapene bruker teknologi for å skape innovasjon. Til sammen representerer disse to bedriftene spennende suksesshistorier innen innovasjon i et marked som er i rask endring. Hva er det de har gjort for å lykkes?

Hvordan bruke analyse og data for å bli foretrukket leverandør på nettbetaling?
Bjørn Richardsen fra Klarna forteller historien om det svenske fintech (Financial Technology) selskapet som i løpet av 10 år har klart å bli en ledende leverandør av betalingsløsning for nettbutikker. To ganger har selskapet gått gjennom faser med disruptiv innovasjon og nå er Klarna en av Europas raskest voksende oppstartsselskap. I fjor ble selskapet kåret til verdens 33. mest disruptive selskap av CNBC. Hva er det Klarna gjør annerledes som gjør at de klarer å vokse så fort?

Bjørn Roll Richardsen

Bjørn Roll Richardsen, Partneransvarlig, Klarna
Som partneransvarlig i Klarna jobber Bjørn med å få nettbutikker til å øke salg og konverteringsrate på netthandel ved bruk av intelligente betalingsløsninger. Tidligere har han jobbet som analyseansvarlig i Telenor-eide ABC startsiden, partner rådgivingsselskapet i Advicia og seniorkonsulent i TNS Gallup. Bjørn er sivilmarkedsfører (MSc) fra BI.

 

 

“Vipps så var det gjort”
DNB vil fortelle oss om hvordan de klarte å få over 1 million nordmenn til å like Vipps, deres tjeneste for pengeoverføring mellom privatpersoner. Mange har installert appen på telefonen og begynt å bruke tjenesten. I dette foredraget får du et innblikk i hvordan DNB jobbet da de utviklet og lanserte tjenesten. Hvilken kundeinnsikt var grunnlaget for denne innovasjonen? Hvordan har DNB jobbet da de utviklet tjenesten? Hva er de viktigste suksessfaktorene for at Vipps har lyktes så godt i markedet?

aina lemoen lundeAina Lemoen Lunde, Kreativ leder i DNB
Aina ble kom i juli 2015 kreative leder i DNB. Hun har erfaring fra selskaper som PR-operatørene, Leo Burnett, Coca-Cola, Burson-Marsteller, Cubus og Bryggeriforeningen. Hun ble kåret av ANFO til årets foredragsholder i 2014 og er utdannet sivilmarkedsfører fra BI.