MAD 2015

5. november

MAD 2015

Årets store dag for markedsanalysebransjen byr på læring, innsikt og inspirasjon.

Torsdag 5 november kl. 11:30 går startsskuddet for MAD2015 –  årets største møteplass for oss som jobber med å forstå kunder og forbrukeradferd. Dagen byr på læring, innsikt og inspirasjon! Sikre deg billetter i dag!

Denne dagen er viktig for miljøet – hvis du ikke har deltatt før er vi sikre på at enten du jobber i analysebyrå eller er bruker av markedsanalyse er dette en dag som vil gi deg mange nye, spennende kontakter og stort faglig utbytte.

Og om kvelden blir det fest!

 

29 GODE GRUNNER TIL Å DELTA PÅ MARKEDSANALYSENS DAG! 

REGISTRER DIN PÅMELDING HER

 

 

 

Priser:

Dagkonferansen: kr. 2.950 + mva (medlem) kr. 3.950 + mva (ikke-medlem)

Bransjefest: kr. 950 + mva (medlem) kr. 1.050 + mva (ikke-medlem)

Sted: Dagkonferansen avholde på KS Agenda Møtesenter, Haakon VIIs gt. 9 – Fest blir det på Vertshuset Josefine i Josefinesgt. 16.

Ønsker du å være utstiller, ta kontakt på nmf@nmf-org.no for informasjon og priser!

 

PROGRAM (Last ned program som pdf)

11.30 Registrering og lunsj

12:30 Velkommen og innledning ved Pål Listuen

12:40 Analyse i VGredaksjonen – Torry Pedersen, Ansvarlig redaktør og adm.dir., VG

Nordmenns avislesing har forandret seg de siste årene: Papirlesingen har flyttet seg digitalt og mobiltelefonen sørger for at vi alltid har nyhetene tilgjengelig. I et medielandskap i endring stilles det økt krav til innsikt om mediebrukeren, deres preferanser og lesemønster. Torry Pedersen skal snakke om hvordan VGs redaksjon jobber med disse utfordringene – og gi oss det journalistiske synpunktet på analyse.

Torry Pedersen 2014 1Torry Pedersen har vært administrerende direktør og ansvarlig redaktør i Mediehuset VG fra 2011. Han har vært ansatt i VG siden 1988, og har hatt flere lederposisjoner både på nett og papir. Han begynte sin karriere som journalist i Fredrikstad Blad i 1981, og har over tretti års erfaring innen journalistikk og media.

 

 

13:00 Agendatracker: Dette gjør mediene med Norge Kristina Nilsen, Kunde- og analysesjef, Retriever og Hanne Kjærnes, Rådgiver og partner i PR-operatørene.

Kristina Nilsen og Hanne Kjærnes ser på undersøkelsen AgendaTracker gjennom fem år. AgendaTracker eies av PR-operatørene og Retriever og viser hvilke saker som har fått størst dekning, samt hvordan folk har reagert på dem. Etter å ha gjort undersøkelsen i fem år tar de et tilbakeblikk og ser på fellesnevnere og sakene som skiller seg ut.

Kristina Nilsen storreHanne KjærnesKristina Nilsen er kunde- og analysesjef i Retriever, Nordens største leverandør av medieovervåkning, verktøy for redaksjonell research og medieanalyse. Nilsen er tidligere journalist i NRK og Varden, og har også jobbet i PR-byrået Ordkraft i Kristiansand. Hun er også medfor fatter av boka “Jeg vil bestemt avvise at jeg snakker tåkete».

Hanne Kjærnes er en erfaren PR-rådgiver som jobber med fortjent oppmerksomhet på vegne av kunder innen reise, livsstil og teknologi. I tillegg har hun vært gjesteforeleser på BI ved flere anledninger og brukt som ekspertkilde av NTB, VG, NRK og TV2.

 

13:25 Fra historiske data til ny innsikt – Inga Bolstad, Riksarkivaren

Inga BolstadRiksarkivet har masse spennende materiale og data, som er historisk samfunnsdokumentasjon. I foredraget vil Inga gi noen smakebiter på hvordan dataene kan benyttes nå og fremover.

Inga Bolstad har vært Riksarkivar siden oktober i fjor. Før dette jobbet hun som leder av Skatteetatens IT- og servicepartner. Hennes kompetanse er knyttet til strategi, omstilling og ledelse.

 

 

13:50 Forbrukertrendene som driver morgendagens markedsanalyse – Ole Petter Nyhaug – Partner og kreativ leder Opinion

Hvilke trender gjelder og hvilke muligheter skapes der markedsanalyse møter forbrukerne og ny teknikk. Det snakkes om big data, wearables, kontextuell research, adferdsøkonomi og mye mer. Men burde vi ikke ta utgangspunkt hvor forbrukerne – ikke bransjen – er på vei når vi drar opp retningslinjene for morgendagens markedsanalyse. Foredraget kommer til å fokusere på de viktigste forbrukertrendene og hva dette betyr for morgendagens forbrukerinnsikt.

Ole Petter Nyhaug 3Ole Petter Nyhaug er partner og kreativ leder i Opinion, og trives best med å jobbe med innovasjon. Han har startet og utviklet flere selskaper innen markedsanalyse, og har jobbet på globalt nivå for merkevarer som Coca-Cola, Unilever og IKEA. Ole Petter er en etterspurt foredragsholder på forbrukertrender. Han jobber spesielt mye med dagligvare, mat og drikke, retail, medier, telecom og unges utdanning og karrierevalg.

 

 

14:20 Løgner, fordømte løgner og feministisk statistikk – hvordan skape en kjønnsdelt virkelighet ved hjelp av tall og media – Kjetil Rolness, skribent, samfunnsdebattant og artist.

Kjetil RollnesKjetil Rolness tar utgangspunkt i norsk debatt om kjønn og likestilling og viser hvordan gale tall og misforstått statistikk igjen og igjen brukes «bevis» på manglende likestilling. Kjetil Rolness er skribent, samfunnsdebattant og artist. Han har skrevet fem bøker, er fast spaltist i Dagbladet og ellers kjent som Jens Pikenes, frontfigur i bandet
Penthouse Playboys.

 

 

15:00-15:20 Pause

 

15:20 Årets studentoppgave

Hvert år skriver over 1300 andre års studenter ved Handelshøyskolen BI innenfor markedsføringsrelaterte fag en oppgave som kartlegger markedssegmenteringen til et merke eller et produkt. Studentene blir vurdert i forhold til evne til vitenskapelighet, deres evne til statistiske analyser, samt i hvilken grad oppgaven deres gir relevans og nytteverdi for det merke eller produktet de har valgt å skrive om. I dag blir prisen delt ut på MAD og vinnerne presenterer sin oppgave for oss!

 

15:40 CRM – fra zero til hero – Kristian Børselien – CRM ansvarlig i RiksTV

RiksTV har i løpet av de siste par årene bygd opp en helt nye CRM-funksjon. Kristian Børselien skal ta oss med på RiksTVs spennende reise på veien mot å bli en kundesentrisk bedrift. Han skal fortelle hvordan data og analyse spiller en viktig rolle i denne prosessen.

kristian børselien storreKristian Børselien har gjennom de siste to årene vært CRM-ansvarlig i RiksTV, og løftet CRM-funksjonen fra en sped start på en mann til i dag å være en avdeling med 15 ansatte. Over de siste 7 årene har Kristian utviklet spisskompetanse innen CRM, Customer Experience Management og Marketing Automation. Kristian har bakgrunn fra Management Consulting i selskapene Implement Consulting Group (ICG), MarkUp Consulting og PwC, og har jobbet med mange større og mindre virksomheter i Norge og Skandinavia.

 

16:00 Når magefølelse møter innsikt – Marit
Elisabeth Jensen – Eiendomssjef for handelsporteføljen til Storebrand Eiendom

Marit Elisabeth JensenMagefølelse og selvtester har stått sterkt når eiendomsbransjen har utviklet nye handlemiljøer og bygget kjøpesentre rundt om i Norge. Da Storebrand Eiendom skulle rehabilitere området rundt Vika Terrasse, tok vi antagelsene med oss til TNS Gallup

Marit Elisabeth Jensen er Cand.jur fra UiO, jobbet i skjæringspunktet retail/eiendom siden 2008, har jobbet med utviklingen av Eger Karl Johan og Steen & Strøm Magasin.

 

 

16:20 Hva ligger i kundefokus hos oss? Stian Veganger – Markedsdirektør i Sector Alarm

Stian VegangerStian Veganger vil snakke om hvordan analyse gir tiltak ovenfor kundemassen, samt beskrive oppsettet Sector Alarm har valgt for å beholde og ivareta sine kunder.

Stian Hoffsengen Veganger har jobbet i Sector Alarm siden 2006 og er i dag markedsdirektør. Han har tidligere erfaring fra Bring Dialog AS. Sector Alarm har vunnet kundeserviceprisen to ganger (i 2011 og 2015), i tillegg ble kundefokuskonseptet i selskapet kåret til ett av de ti fremste i Europa i 2015 (ifm European Business Award).

 

 

16:40 Kundereiser i bank. Markedsanalyse i et bankmarked i endring. – Øystein Bortne – Ansvarlig for markedsanalyse SpareBank 1 Alliansen

Bankbransjen har endret seg mye de senere årene, og kunden møter banken på andre steder og måter enn før. Øystein kommer til å se nærmere på noen av disse endringene og konsekvensene for markedsanalysen.Oystein Bortne

Øystein Bortne har ansvar for markedsanalyse i SpareBank 1 Alliansen. Han har tidligere arbeidet som forsker og markedsanalytiker i TNS Gallup, Universitetet i Bergen og Universitetet i Stavanger. Han jobber mye hvordan kunder endrer holdninger og adferd i møtet med ny teknologi i bank, og er en mye brukt foredragsholder internt i SpareBank 1

 

 

17:00 Er det mulig å nå igjennom?Jan Robert – Daglig leder Jan Robert Kvam AS

Jan Robert vil snakke om sin erfaring fra arbeidet med kommunikasjon og samfunnskontakt for tobakksindustrien. Er det mulig å nå gjennom med posisjoner og argumenter når man representerer en kontroversiell industri?Bilde2 JR Kvam

Jan Robert Kvam har arbeidet med kommunikasjon og samfunnskontakt for tobakksindustrien i mer enn 15 år. Kvam har vært kommunikasjonsdirektør i Tiedemanns Tobakk, Head of Corporate Affairs i British American Tobacco og styreleder for tobakksindustriens bransjeorganisasjon. Jan Robert Kvam driver i dag sitt eget konsulentfirma.

 

 

17:20-17:50 Pause

 

17:50 Top Down – Bottom up. Making the brand the experience and the
experience the brand. A service design approach. – Ted Matthews – Research fellow Oslo School of Architecture and Design

Ted will talk about how a customer-centric service design approached combined with a strong brand experience can deliver great service experiences.

Ted MatthewsTed Matthews is an international speaker, trainer, practitioner and researcher in Service design. His 10 years of experience in the field has given him practical insight from working with large scale projects in service design for urban development, public sector and private sector service innovation. Recently he co-designed Telenor’s Service Design Academy, which he is now delivering across the globe. He is currently taking time off from his PhD in Service design to work with the Norwegian Football Association in the design of the national football game experience at Ullevål.

 

18:20 Hvor henter vi svarene fra? -Trond
Blindheim – Rektor ved Markedshøyskolen Campus Kristiania

Trond blindheim storreTrond Blindheim blir stadig oppringt av mediene og bedt om å kommentere hendelser på strak arm, og svært sjelden er han svar skyldig. Hvordan får han det til og hvor henter han svarene fra?

Vi har invitert Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen, kjent for sine spissformulerte meninger om det meste innen marked og samfunn, og bedt ham mene litt om sin egen rolle som rikssynser og snikskytter på markedsanalysens områder.

 

 

18:50 Du trenger ikke å være rakettforsker for å hoppe langt på ski, men det hjelper. – Clas Brede Bråthen – Sportssjef, Hopplandslaget

Clas brede bråthen storreHopp er en av de mest tradisjonstunge idrettene i Norge, men samtidig ar hopplandslaget nytenkende og analytiske i sitt arbeid med å gjøre Norge til verdens viktigste hoppnasjon. Vi skal få høre et spennende og inspirerende foredrag om hvilke analyser og forskning spiller i denne sammenhengen.

Clas Brede Bråthen er en tidligere norsk skihopper. Han representerte Mjøndalen IF. Bråthen var med på det norske laget som tok sølv under VM 1989 i Lahtis. Siden 2004 har han vært sportssjef for det norske hopplandslaget.

 

19:20 Oppsummering og avslutning Ved Pål Listuen

19.30 Vi spaserer gjennom Slottsparken til middag, prisutdelinger, fest og moro på Vertshuset Josefine