I samarbeid med Geelmuyden Kiese og Markedsanalyse i Virke samlet vi krefter på tvers av bransjen og inviterte til en ettermiddag med status, analyser og dypdykk i velgernes bevegelser – alt basert på de siste valgbarometrene fra landets fremste analysebyråer.
Representanter fra analysebyråene: Ole Fredrik Ugland fra Verian, Martin Stubban fra Opinon, Idar Eidset fra Respons Analyse, Lars Erik Lie fra Ipsos og Mads Motrøen fra Norstat hadde samkjørt i forkant, og ga til sammen tilhørerne et godt og helhetlig bilde av situasjonen bare fire dager før valget. Det ble presentert tall og trender som både bekreftet kjente utviklingstrekk og avdekket nye bevegelser i velgermassen.
Etter tallene fulgte samtalen. På scenen sto valganalytikerne Veslemøy Østrem (Altinget.no), Johannes Berg (Institutt for samfunnsforskning) og Svein Tore Marthinsen, klare til å tolke og diskutere. Her ble det satt ord på noen av de mest aktuelle spørsmålene i årets valgkamp:
- Hvorfor engasjerer unge gutter seg sterkt i politikk, men likevel lar være å stemme?
- Hvilke forskjeller ser vi mellom generasjoner og kjønn – og hva betyr det for partiene?
- Rekordhøy forhåndsstemming: trend eller reell maktfaktor?
- Og ikke minst: hvem har størst sjanse til å flytte inn i statsministerboligen etter valget?
Panelet var samstemte om at rødgrønn side har et grep om flertallet, men det ble understreket at valgkampens siste dager alltid kan gi overraskelser.
Kvelden på Trekanten Bar ble en arena der tall møtte tolkning, og hvor både eksperter og publikum fikk anledning til å løfte blikket og se konturene av et politisk landskap i bevegelse. Nå gjenstår bare å se hva fasiten blir når stemmene telles opp 8. september.

Stinn brakke og god stemning på Trekanten Bar da årets Valgmøte ble arrangert i en helt ny ramme