Annonse

Advertisement

Tallenes tale – Automatisering

Statistikken er hentet fra Statista.com














Jobber som trues av automatisering

statistikk 1 følge McKinsey Global Institute vil automatisering kunne kutte 15% av globale arbeidstimer innen 2030. McKinsey mener at i Japan vil over  v alle arbeidstimer i løpet av en dag ha stort potensiale for å bli automatisert. I sitt «midtpunktsscenario» for arbeidslivets fremtid mener de at dette vil tilsvare 39 millioner jobber på verdensbasis som gradvis vil forsvinne.
   
 

Sjansen for å bli «automatisert bort» varierer mellom landene

Statistikk 2

Automatisering truer i dag hovedsakelig arbeidstakere som jobber i yrker hvor det kreves lite utdanning eller erfaring for å utføre jobben, eller at jobbene er enkle og repetative. 

Arbeidstakere i noen land er helt klart mer utsatte for å miste jobben på grunn av automatisering enn andre. I følge Citigroup er 47% av den amerikanske arbeidsstyrken i risikosonen for å bli erstattet av automatisering. I Kina er hele 77% av arbeidsstyrken i risikosonen for å bli erstattet av automatiserte prosesser.


 

   
  

Usikkerhet rundt hvor mange jobber som forsvinner

statistikk 3

Det debatteres i forskermiljøer rundt hvor mange jobber som vil forsvinne igjennom automatisering. Organization for Economic Co-Operation and Development (OECD) opererer med de laveste estimatene, på rundt 9% i for eksempel USA, mens de kjente forskerne Carl Benedikt Frey and Michael Osborne opererer med klart høyere estimater  på 47%  i USA.


 

   

Effektene av automatisering

Statistikk 4

En undersøkelse gjennomført av KRC Research viser at ledere og ansatte på generelt basis er enige om hva som er fordelene ved automatisering, men at de ansatte er mer fokuserte på og opptatte av risikoene enn det lederne er. Dette er kanskje forståelig, da kun 40% av ledere er redde for at jobbene deres skal automatiseres vekk, sammenliknet med at 48% av de ansatte.

Annonse

Advertisement

Annonse

Advertisement

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Fem ferske forbrukertrender for de neste årene

Norske forbrukere står midt i en tid preget av kriser og usikkerhet, som påvirker alt fra verdier til handlemønstre. I årets…

Fagartikkel, Tema-artikkel

Hva driver merkevarevekst? Et komplekst landskap for CMO-er

Markedsføringsledere (CMO-er) står overfor en krevende utfordring: Hva er de mest effektive strategiene for å drive merkevarevekst? Dette spørsmålet har vært…

Bransjestemmer, Fagartikkel, Tema-artikkel

Innsiktsbibliotek: En verdifull ressurs for kundesentriske organisasjoner

Innsiktsbibliotek er kanskje ikke et tema som ofte diskuteres, men det er en uvurderlig ressurs for organisasjoner som benytter seg av…

Fagartikkel, Tema-artikkel