Nok et vellykket MAD

Nytt av året var KS Agenda som arrangørsted. Fine lokaler som bidro til god stemning og fin kontakt mellom deltakerne. Årets komite hadde gjort bra forberedeler og kunne presentere et spennende program.

Ragnar Madsen

Om forfatteren

MADlogo

De hadde valgt å dele konferansen i 3 bolker med foredrag; metode, cases og inspirasjon. Komiteleder og dagens ordstyrer, Pål Listuen ledet dagen på en fin måte. Han sørget for en del gymnasiastiske innslag for å holde tilhørerne våkne. Det lyktes han bra med. Etter å ha snakket med flere av deltakerne var oppfatningen lik, man gikk hjem (eller fortsatte til festen på Josefine) med ny inspirasjon, gode idéer og ikke minst fikk man truffet mange kolleger fra egen bransje og fra kundesiden.

MAD er ikke bare aktuelt for landets markedsanalytikere, alle som jobber med markedsføring der markedsanalyse er en viktig del, vil ha stor nytte av MAD deltakelse. Flere bør merke seg dette til neste år.

Noen highlights fra de mange spennende foredragene:

«Vi arbeider hele tiden med å bygge modeller som kan predikere hva som er det smarteste vi kan gjøre.» Torry Pedersen, VG.

«Bilder og video er ekstremt viktig for at mediesaker skal involvere folk. Videoinnhold kommer til å bli viktigere og viktigere.» Kristina Nilsen, Retriever og Hanne Kjærnes, PR-operatørene.

«Menn lever i gjennomsnitt 4 år kortere enn kvinner. Hvordan ville reaksjonene vært om det var omvendt?» Kjetil Rollnes, skribent, samfunnsdebattant og artist.

«I dag tenker vi 1:1. Før sendte vi ut 4 kommunikasjoner i året. Nå sender vi ut 100 ulike om dagen.» Kristian Børselien, RiksTV.

«Vi blir mer og mer urbane. Flere vil bo tett på sentrum og aksepterer mindre boliger.» Marit Elisabeth Jensen, Storebrand Eiendom.

«Det vi tilbyr er boligalarm, men det vi lever av er gode kundeopplevelser.» Stian Veganger, Sector Alarm.

«I et marked som endrer seg fort, må vi eksperimentere mer, våge mer, feile mer, lære mer!» Øystein Bortne, SpareBank 1 Alliansen.

«Mange vil tro at det er verdens enkleste jobb å være markedsdirektør i tobakksbransjen. Du har jo ikke lov til å si noe som helst.» Jan Robert Kvam, Jan Robert Kvam AS.

«Det du ikke kan Google finner du i Riksarkivet.» Inga Bolstad, Riksarkivet.

«’Customer experience’ without brand” without brand input runs the serious risk of lacking strategy.» Ted Matthews, Oslo School of Architecture and Design.

«I 90% av tilfellene har journalistene gjort seg opp en mening før de ringer. Sånn fungerer mediene. Jeg har imidlertid ingenting imot å gi journalistene legitimitet når jeg er enig. Men ikke ellers.» Trond Blindheim, Markedshøyskolen Campus Kristiania.

«I perioden 1920-2001 var vi en konservativ kraft innen hoppsporten. Å igangsette Hoppuka ble vedtatt mot en stemme, Norges.» Clas Brede Bråthen, Hopplandslaget.

Etter konferansen gikk en samlet tropp til Josefine der årets fest gikk av stabelen. Norstat hadde lagt inn en meget hyggelig matstasjon i nordenden av Slotssparken. Her ble det servert godt bakverk og en løpdrikk som var en god forsmak på kvelden.

Se bilder fra årets MAD2015 på NMFs Facebookside