Hvordan kan TikTok brukes i merkevarebyggingen?

Hvis du har hørt, sett eller ledd av det et sted på sosiale medier, er sjansen stor for at det allerede har gått viralt på TikTok!

Julia Ngo

Social Specialist hos GroupM Nexus (EssenceMediacom)

Martine Hanstad

Om forfatteren

TikTok har tatt verden med storm, og i 2020 passerte de over 2 milliarder app-nedlastninger, og anses derfor som verdens raskest voksende sosiale medieplattform.Har du ikke helt forstått hva TikTok er, så er dette en dynamisk videodelings-app som primært brukes for å lage, dele og se underholdende videoer. I nyhetsstrømmen, også kalt ForYouPage, kan du se videoer i kortform fra venner, kjente og ukjente profiler.

 

Tar stadig større markedsandeler
Den er blitt en av de mest nedlastede applikasjonene de siste to årene, noe pandemien trolig har vært en stor bidragsyter til. Med 13% av befolkningen over 18 år som daglig bruker appen, har kanalen allerede nå forbigått både LinkedIn, Twitter og Pinterest (Ipsos SoMe-tracker, Q2’2021). Mange av TikTok brukerne er heller ikke like aktive på andre kanaler som Instagram og Snapchat, så ved å inkludere TikTok i mediemiksen, så kan du altså nå en målgruppe som ellers er vanskelig å nå.

«Det er kun de aller yngste som bruker TikTok», har lenge vært en myte rundt denne plattformen. Dagens tall fra Azerion viser at 23% er 13-17, mens hele 40% er de mellom 18-24. Ved å inkludere denne kanalen kan man altså nå de yngste, men også de unge voksne.

 TT Bilde 1

Lite konkurranse blant norske aktører
Foreløpig er det ikke så mange bedrifter som har opprettet en egen bedriftsprofil på TikTok, noe som gjør konkurransen i feeden mindre. Det finnes derfor mye uutnyttet potensial på TikTok for en annonsør.

Skal du opprette en bedriftsprofil, bør du investere litt tid og ressurser i dette. Dette er ikke noe som burde gjøres halvhjertet, og det kan i så fall føre til at man får en uønsket effekt. Legg en plan for innhold og publisering, samt ha en løpende evaluering og justering. I startfasen vil dette særlig være viktig for å lære og optimalisere. Vårt beste tips her er å bli kjent med appen, og prøve seg litt frem.

TikToks algoritme har stort fokus på å vise folk innhold de kommer til å like, og mange norske aktører har oppnådd mye suksess på denne plattformen, og vi skal nå presentere noen eksempler.

 

TT Politivest

TT Redningsselskapet

 

@POLITIVEST
En norsk aktør som har stor suksess med denne kanalen, er Nettpatruljen Vest. De vant også nylig gjeve priser på årets Social Media Days for deres tilstedeværelse på TikTok. Per dags dato har de 463 000 følgere, over 4,2 millioner likerklikk på sine videoer. Målet deres er å skape trygghet, nå de unge, være til stede og forebygge kriminalitet. I 2020 tok barn og unge (10-19 år) direkte kontakt med @politivest, for å få hjelp og råd. I år har allerede 1300 i samme aldersgruppe tatt kontakt.

 

@REDNINGSSELSKAPET
Redningsselskapet er en annen norsk aktør som har oppnådd stort engasjement på denne kanalen, i tillegg til at de også har vunnet priser for sitt arbeid på TikTok. Målet deres er å spre vannglede og øke sikkerhet på vannet. Videre har de ansatt to unge gutter til å produsere innholdet, så dette viser at det er økt etterspørsel etter rådgivning og produksjon på denne plattformen.

 

 

Hvordan kan markedsførere bruke TikTok?
Korte, underholdene videosnutter er tingen på TikTok. Sosiale mediebrukere er ikke fremmed for dette formatet, og TikTok sin «raske natur» holder brukerne engasjert i lengre perioder av gangen. Tall fra Azerion viser at norske brukere i snitt åpner appen over 20 ganger daglig, og tilbringer hele 86 minutter inne i TikTok-universet per dag. Her finnes det altså godt med potensiale om man ønsker å nå ut med et budskap.

Dersom du vurderer å ta i bruk TikTok som en del av din markedsføringsstrategi, er det viktig å vurdere om du kan lage innhold som er tilpasset plattformen. For selv om annonser kan være nyttige, er det viktig å huske på at brukerne av TikTok ønsker seg autentisk og underholdene innhold. De vil se noe som er verdt å få med seg, dele og snakke om.

 

TikTok sier det dessuten best selv på sin side for bedrifter: “Don’t make ads. Make TikToks. Make a new trend. Make it interesting. Make connection.”

 

Sett at innholdet appellerer til publikum, vil engasjementet følge etter. Hvem og hva som helst kan gå viralt på TikTok, så ved lage godt innhold som målgruppen din blir interessert i, kan TikTok fungere som et effektivt ledd i merkevarebyggingen.

 

Annonsering: Det er flere plasseringer for annonsering på TikTok, under er noen av mulighetene.

TT Annonsering

(Kilde: RiseAtSeven.com)

  • In-feed native content er eget videoinnhold på opptil 15 sekunder, som vil bli vist i feeden.
  • Brand takeovers er en helsides annonse som vises når brukerne åpner appen. Dette kan enten være et bilde som vises i tre sekunder, eller en gif som vises i fem sekunder.
  • Hashtag challenges er populært på TikTok, og handler om at merkevarer kan engasjere målgruppen til å delta i en utfordring, i form av en hashtag som promoteres gjennom bannere på discover-siden.
  • Branded lenses er egne ansiktsfiltre, eller animerte objekter som bedriften selv kan utvikle og sponse. Brukerne får opp filteret som et alternativ når de skal lage eget innhold.

 

Hva med brand safety?
TikTok er en av de mest populære appene i verden om dagen, og det er fort at selskaper kaster seg på trender som ikke er relevante eller kanskje upassende for deres merkevare.

 

“They were so preoccupied with whether they could, they didn’t stop to think if they should”, som Jeff Goldblum sier i Jurassic Park.

 

Som med alle kanaler er det viktig å vurdere hvordan vi best mulig kan sikre brand safety. Ikke minst er dette et betydelig tema når vi jobber med kanaler der majoriteten av brukerne, og influenserne, er unge.

Ved å kombinere influensere og betalt annonsering vil vi kunne bidra til å sikre brand safety. På denne måten har du helt kontroll på hvor annonsen havner, og hvem som snakker på vegne av deg som merkevare. Her er det viktig å gjøre grundig analyse av aktuelle influenserne og deres målgruppe, og velge en profil som passer selskapets verdier, interesser og uttrykk.

En av de viktigste måtene man kan sikre brand safety på er også gjennom tydelige briefer til influenserne med gode rammeverk fra merkevaren sin side på hva som er greit og ikke greit.

 TT ikke redd

 

Ikke vær redd for å vise en personlig side
På grunn av at TikTok er relativt fersk i annonseverdenen, kan det være vanskelig å vite hva man skal gjøre og hvordan. Vi tar med oss læring fra våre erfaringer i plattformen hvor vi ser at målgruppen bruker mer tid med innholdet på TikTok, og ikke minst ser vi på hvor viktig det er å ha godt tilpasset innhold som de du snakker til bryr seg om.

Vår viktigste anbefaling er derfor å bli kjent med målgruppen og kanalen. For dersom du lager godt innhold etter plattformen og brukernes premisser kan TikTok fungere som et verdifullt ledd i mediemiksen. Ikke vær redd for å vise en ny, personlig side av bedriften. Ta gjerne seerne med «bak fasaden»! Hold det enkelt og gjør det lettbeint. Ta del i det kreative og lekne miljø på appen, test og ha det gøy!

Ikke minst, som med all god markedsføring er det viktig å være strategiske og tenke på hvordan kanalen passer inn med merkevaren, budskapet, og den overordnende strategien og forretningsmålene.

Det er også viktig å huske på at TikTok fortsatt er i startfasen. Det er derfor naturlig å se for seg at kanalen vil endre og optimalisere mulighetene for bedrifter i tiden fremover. Vi i MediaCom ser frem til å være med på denne utviklingen og ta del i de nye mulighetene!

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

AI og menneskers rolle i kvalitativ forskning

Rollo McIntyre, leder for innovasjon i kvalitativ metode hos Ipsos Global, delte erfaringer med bruk av AI på Analysedagen 7. november.

Fagartikkel, Teknologi, Tema-artikkel

Syntetiske data: en suksesshistorie fra NAV

På Analysedagen fortalte Anders Marstrander fra NAV og Aileen Hay fra twoday hvordan de har utviklet og implementert syntetiske data i…

Fagartikkel, Tema-artikkel

Finansiell inkludering i bank – det handler om å se og forstå

Over én million mennesker i Norge er innvandrere eller norskfødte med innvandrerbakgrunn. Hvordan opplever disse møtet med norske banker? Fra en…

Bransjestemmer, Fagartikkel, Tema-artikkel