BeReal ble lansert i 2020, men tok ikke av før sommeren 2022. Populariteten til appen har skutt i været, og har lenge ligget på topplistene til de fleste app-butikker. Ipsos presenterer ferske tall i sine SoMe-tracker for Q4’2022:
- 6 % av befolkning over 18 år – som tilsvarer 258.000 personer – oppgir at de har profil på BeReal
- 4 % nordmenn over 18 år oppgir at de bruker plattformen daglig
- I aldersgruppen 18 til 29, oppgir 13 % at de bruker BeReal minst en gang per dag
Tallene viser at BeReal er i vekst, men sammenlignet med sine storesøsken, så er plattformen fortsatt liten.
Hvordan fungerer appen?
På et tilfeldig tidspunkt i løpet av dagen får du varsel fra appen, som minner deg på å legge ut den daglige posten. Dette bildet skal inneholde både en selfie av deg selv og omgivelsene rundt deg. Du har da to minutter på seg å poste et bilde akkurat der og da. Er man ikke innenfor tidsrammen kan man legge ut et bilde i ettertid, men bildet vil da merkes med at det er publisert for sent. I tillegg har vennene dine på BeReal mulighet til å reagere på innholdet ditt.
Målet med appen er at det gir ingen muligheter for redigering eller filter på noe vis, noe som bidrar til at innholdet blir ekte og genuint. Dette er igjen er med på å bidra til å skape motvekst til det sosiale presset blant ungdom i dagens samfunn.
Selv sier BeReal dette om plattformen: “No filters. No followers. Just friends, sharing with each other. On BeReal, you discover your friends’ real lives and get closer to them.”
Er det muligheter for å annonsere på BeReal?
Når nye plattformer kommer på banen, er det også naturlig å spørre om det er mulig for merkevarer å annonsere her. Det er per dag i dag ikke mulig å annonsere på denne appen, men vi skal ikke se bort ifra at dette er noe som kan komme etter hvert.
Selv om det ikke er mulig å annonsere på BeReal, skriver Social Media Today at den amerikanske restaurantkjeden, Chipotle, har utnyttet plattformen til sitt fulle ved å dele ut rabattkuponger til sine følgere.
BeReal sitt mantra er at de ønsker økt fokus på en filterfri virkelighet. Så hvordan kan en bedrift markedsføre på denne kanalen? I Chipotles case, så utgjør Gen Z og Millenials en stor andel av deres kundebase, så kjeden ønsket å gi appen et forsøk. Responsen på denne kampanjen var svært god – det resulterte til at de fikk mange flere følgere og alle rabattkodene var borte på 30 minutter.
Foreløpig kjenner vi ikke til noen norske merkevarer som har testet ut BeReal. Det blir uansett spennende å følge med på utviklingen av plattformen i Norge. Blir dette en suksess som TikTok, eller mer kortvarig glede slik som Clubhouse var? Uavhengig av det, så ser vi at autentisk og upolert innhold blir foretrukket av den yngre garde, og at merkevarer får best uttelling av å vise en mer ekte side av seg selv.