Gjør ideene bedre!

- Ingenting dreper ideer som dårlig feedback. Derfor er det lurt å tenke over hvordan du tar imot nye ideer - for skjebnen ligger i dine hender, skriver Torstein Drogseth.

Torstein Drogseth

Om forfatteren

Motoren i enhver form for innovasjon eller nyskapning er kreativitet. Å se nye løsninger på kjente problemer er kreativitetens virke, og dens økonomiske verdi bør vel være kjent for de fleste. Likevel har de aller fleste av oss mye å gå på når vi står overfor en ny idé.

Slapp av, det er ikke din feil, men slik vi alle er programmert. Vi er ment til å vurdere forandring på en kritisk måte. Likevel er vi avhengig av nye ideer. Da gjelder det å bli bedre på å fostre dem.

 

Fikk du med deg denne? Hvordan innsikt kan effektivisere reklame

 

De er jo bare barn!

Ikke alle ideer er gode ideer. De fleste kommer ikke lenger enn Post Its på veggen. Likevel fortjener alle ideer å bli så gode de kan bli – før de går i søpla! Tenk på ideer som barn: ufullstendige, fulle av feil, og kun en projeksjon av hva de skal bli når de blir store. De har potensial, men trenger veiledning for å realisere det. Hjelpen de ber om heter feedback, og er både viktig og vanskelig.

Jeg jobber i et kreativt byrå, og tar stilling til hundrevis av ideer hver eneste dag. De fleste skal i søpla, noen skal i skuffen, og noen få skal forandre verden. Noe av det viktigste i jobben min er å hjelpe ideer utvikle seg.

 

Her er syv tips til å gi bedre feedback, og gjøre ideene bedre:

 

1. Ikke vær en sensor
Hva er det egentlig du blir bedt om når noen ber om feedback? Skal du sette en karakter, eller gi et ja eller nei? Selv om det er lett å gå inn i rollen som en sensor og dømme det som blir presentert, er det langt mer verdifull å tenke som en coach og heller gi veiledning. Da må du først og fremst spørre deg selv: hva kan jeg bidra med for å gjøre dette bedre?

 

2. Ikke server en sandwich
Den mest misforståtte feedbacken som finnes er «sandwichen»! Den består av to lag med skryt, og en saftig skinke ramsalt kritikk i midten. Selv om den er konstruktivt ment, forvirrer den bare. Så lenge du er tydelig på hva du mener er utfordringen, er det mye enklere å gjøre noe med det. Så server skinka med en gang.

 

3. Prøv å forstå
Skal du forstå en idé må du forstå intensjonen, og hva den forsøker å bli. Ser du bare virkemidlene, er det lett å begynne å plukke vekk ting vi ikke liker. Idéer er uferdige greier, og blir til i en prosess. Forstår du hva ideen ønsker å bli, er det lettere å bygge på og hjelpe til.

 

4. Vær positiv!
I møte med nye ideer er det helt naturlig for oss å være kritisk. I tillegg fremstår negative mennesker smartere og mer kompetente enn de som er positive. Kritisk feedback setter mottakeren i forsvarsposisjon, og da har du tatt liv av det som kunne vært en fruktbar diskusjon. Du og idéen har jo samme ambisjon, så da skader det aldri å være positiv!

 

5. Snakk i spørsmål
Skal du forstå noe, må du stille spørsmål. Det er sjelden at noen forklarer en idé på en så presis måte så du forstår akkurat hva som er ment. Selv om du brenner inne med mange innsigelser, går veien til bedre forståelse gjennom spørsmål. Dine spørsmål døråpneren til den samtalen dere trenger for å forstå ideen bedre.

 

6. Stol på deg selv
Det er en grunn til at akkurat du ble presentert for denne ideen. Det er fordi dine tanker,er ansett som verdifulle. Da er det også du som må gi feedback, og ikke alle andre på kontoret. Jo lenger du går for å hente synspunkter, jo færre vil forstå intensjonen, og da blir som regel innspillene ubrukelige. Er du god nok til å bli spurt, er du god nok til å gi feedback selv.

 

7. Du må ikke ha svaret
Ser vi et problem er det lett å foreslå en løsning, for det er lettere å snakke om noe konkret. Da kan det fort handle om din vaksine, og ikke den egentlige diagnosen. Jobben din som veileder er ikke å løse problemet, men å sette fingeren på det! Som regel er de som har ideen ganske gode på å løse problemer, men trenger din hjelp til å se hva som må løses.

 

Til slutt

Uansett hva du jobber med, er jeg temmelig sikker på du gir feedback ganske ofte. Om du tenker litt mer over hvordan du møter nye ideer, skal jeg love deg at feedback blir lettere, samarbeidet bedre, og kanskje til og med idéen blir til noe helt fantastisk?

Lykke til!

 

Denne artikkelen er publisert og behandlet av redaksjonen i Analysen v/ Mihai Dumitrescu.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Transformering av kirker gjennom antropologiske analyser

Kirken har vært en sentral sosial, kulturell og åndelig møteplass i norske lokalsamfunn i nesten 1000 år. I nyere tid har…

Fagartikkel, Tema-artikkel

“Fokusgrupper som metode” av David Jordhus-Lier

Bokanmeldelse

Bransjestemmer, Tema-artikkel

Hva forbrukerne tenker når du snakker om bærekraft

Når merkevarer snakker om bærekraft, påvirker det forbrukernes forventninger til kvalitet, effektivitet og mer til. Det er ikke alltid det påvirker…

Fagartikkel, Tema-artikkel