Annonse

Advertisement

Fremtiden til markedsanalysebransjen

Den siste utgaven av Greenbook Research Industry Trends Report (GRIT report), som baseres på intervjuer av leveran- dører og kunder av markeds- analyse, er nå publisert. I den forrige rapporten konkluderte de med at 2013 var året der de forutsette endringene i bransjen endelig slo til. Temaet for 2014 er derfor, naturlig nok, hvordan bransjen kan tilpasse seg de nye endringene bransjen står ovenfor, og finne ut hva som fungerer (og ikke fungerer) i en stadig voksende verktøykasse.

Nevjard Guttormsen

Om forfatteren

På spørsmål om hva de tror kommer til å ha størst innflytelse på bransjen fremover svarer flest Big Data (16 %), teknologi (14 %) og mobil (10 %). Dette gjenspeiles videre i spørsmålet om hva de synes er det mest spennende nye som skjer akkurat nå, der teknologi, Big Data og Mobil er de mest vanlige svarene med 8 %, 13 % og 13 %.

Om 5 år kan de ikke se at det er mye bruk for hverken telefon (20 %), fokusgrupper (17 %) eller survey (17 %). Hvis vi antar at etter- spørselen etter standard telefonundersøkelser i stor grad vil være borte om 5 år, innebærer dette at surveyundersøkelser, generelt, mister sin sterke posisjon som undersøkelses- metode. På åpent spørsmål om hva de tror alt vil handle om 5 år svarer de innsikt (14 %) og mobiltelefon (13 %).

GRIT konkluderer med at bransjen fortsatt er i en overgangsfase når det kommer til inn- lemmelsen av ny teknologi, nye metoder og i utviklingen av markedsanalysebransjens nye rolle, og at den gode nyheten er at bransjen er fylt med lidenskapelige fagfolk som stiller de riktige spørsmålene og som deler ideer i jakten på de fremtidige løsningene.

Ønsker du tilgang til rapporten kan den bestilles på www.greenbook.org/grit

Annonse

Advertisement

Annonse

Advertisement

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Analysebyrået DVJ etablerer seg i Norge

DVJ Insights satser tungt i Norden og åpnet nylig kontor i Norge. Vi tok en prat med eier og grunnlegger Lucas…

Bransjenytt, Jobb-karriere

Innsikt, teknologi og mennesker: Slik vil Kristin Rogge Pran styrke Verian i Norge

Verian har levert analyser og samfunnsinnsikt i Norge i snart 80 år. Nå har bergenseren Kristin Rogge Pran tatt over som…

Bransjenytt, Bransjestemmer, Jobb-karriere

Folks medievaner 2025: Fragmentering, oppmerksomhet og tillit

Seminaret «Folks medievaner 2025» samlet analysebransjen til en formiddag med åtte spennende og høyaktuelle innlegg om utvikling i nordmenns medievaner. Noen…

Bransjenytt, Tema-artikkel