Folks Medievaner 2019

Torsdag 26. september var bransjen igjen samlet for faglig og sosialt påfyll da Folks Medievaner gikk av stabelen på fasjonable Stratos i Oslo sentrum. Komiker og programleder Rasmus Wold ledet oss gjennom en variert dag som bestod av intet mindre enn ni spennende innslag.

Sara Viken Løvhaug

I redaksjonen for analysen.no og Markedsanalytiker i TINE

Det hadde ikke vært noe Folks Medievaner uten at research director i Kantar, Knut-Arne Futsæter, fikk slippe til først med sin alltid så oppdaterte oversikt over folks medievaner og de store medietrendene. Her fikk vi blant annet vite at alle offline medier fortsetter å synke, hvilket også betyr at situasjonen for forlagshusene fortsatt er krevende. FAANGS-gigantene (Facebook, Amazon, Apple, Netflix, Google og Spotify) dominerer fortsatt folks medievaner, men veksten til Netflix flater ut, og det gjør også ukentlig bruk av Facebook.

Neste ut var Vilde Hjort Batzer, podcastsjef i NRK. Hun kunne fortelle at radiolytterne man har mistet gjennom årene har kommet tilbake som podcastlyttere, og guidet publikum gjennom prosessen fra idé til produkt på noen av NRKs mest populære podcaster. Vi fikk også vite at nå hører nesten halvparten av alle 20-åringer i Norge på podcast ukentlig.

Knut Risheim fra GroupM entret scenen for å svare publikum på spørsmålet «Hva er greia med Amazon?». Det kan jo være kjekt å vite når Amazon tross alt har blitt kåret til verdens mest verdifulle merkevare i 2019. «Alle» lurer på når Amazon kommer til Norge, og Risheim kunne fortelle at de allerede var her – bare ikke den delen vi er interessert i: Amazon Marketplace.

Videre fikk vi en oppfriskning av MediaCom-duoen Max Nielsen og Stian Killingberg på hvorfor personalisering er relevant med kreative eksempler på ulike løsninger for dynamiske bannere. Grønt Punkt var også tilstede med kommunikasjonssjefen Kari-Lill Ljøstad. Hun fortalte historien om hvorfor komiker Atle Antonsen takket ja til å stille i en reklamekampanje for første gang i sin karriere, og hvordan han sammen med Grønt Punkt har påvirket folks kildesorteringsvaner.

Stian Simonsen i Nordic Screens har full oversikt over barns medievaner og jobber til daglig med videoinnhold for barn på YouTube. Målet er å få barn til å se litt mer på norskprodusert infotainment, og litt mindre på «hvordan lage slim»-videoer. Adina Aasebø har sammen med sine kollegaer i Cloud Media studert en helt spesiell gruppe kvinner: Passionistas. Publikum fikk vite hvorfor det er viktig å bry seg om denne målgruppen, og hvordan vi kan nå «the silent influencers».

Neste ut var Hanna Unelsrød. Hun er innovasjonssjef i Egmont og er blant de som føler mest på forlagsbransjens krevende situasjon. Unelsrød delte med publikum hvordan forlagsbransjen må jobbe for å overleve, og hvorfor brukeropplevelsen er den nye merkevaren.

Den 28. versjonen av Folks Medievaner ble rundet av med et imponerende foredrag av Erik Skjærstad, administrerende direktør i dyrebutikken Musti. Man kan kanskje lure på hva en dyrebutikk-sjef har å gjøre med folks medievaner. Svaret er: mye. Skjærstad har siden den norske etableringen av Musti i 2016 løftet kjeden til å bli Norges største innen sin kategori. Det har han fått til med nøye overvåkning av kunders behov gjennom ukentlige kundeservice- målinger og personlige nyhetsbrev, men nøkkelen til det hele mener han er en råsterk bedriftskultur og dedikerte ansatte.

 Analysen tonitten-33 page-0001