Analysedagen MAD 2019

7.november var det endelig klart for begivenheten på Vulkan Arena vi alle har gledet oss til i ett langt år: Analysedagen 2019! Konferansier Thea F. Lian fra Dagens Næringsliv ledet oss gjennom et fullspekka program der den røde tråden var at det er ikke fint lite vi som markedsanalytikere må kunne mye av.

Sara Viken Løvhaug

I redaksjonen for analysen.no og Markedsanalytiker i TINE

Først ut av de til sammen 11 foredragsholderne var Bente Kalsnes, førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania. Hun har skrevet en bok om falske nyheter og kunne fortelle om hvordan de svekker etablerte mediers tillit blant sine lesere.

Så var det Einar D. Bøhn fra Universitetet i Agder sin tur. Fra scenen filosoferte han både artig og alvorlig om teknologiens påvirkning på mennesker og om hvem som egentlig bør eie og behandle dataene våre.

Med mer enn 2000 dybdeintervju bak seg har forfatter og folkeminnegransker Thor Gotaas lært seg å kommunisere med de fleste typer mennesker. Han fortalte publikum at det som oftest var de mest beskjedne intervjuobjektene som dannet de mest interessante bøkene, og kom med tips til hvordan man får dem i tale. Neste ut var Merete Møystad, markedsdirektør i Vy. Her fikk vi en oppklaring i hvorfor det var så viktig for NSB å bytte navn, og ekspansjonsplanene for det nye togselskapet.

Etter en god pause med deilige kanelsnurrer, Kahoot-quizer og annet moro, kunne publikum velge mellom to sesjoner med foredrag. De som valgte sesjon A med tema «data og visualisering» fikk med seg Espen Jütte fra CPM Analytics og hans løsninger på en bedre og mer automatisert analyse av ustrukturert data. De fikk også med seg NRK-designer Renate Rognan som fortalte om hvordan hun jobber med å visualisere og forenkle komplekse fenomen, som blant annet valgsystemet i Norge. Sist ut i sesjonen var Torulf Mollestad fra CGI Norge. Han ga publikum råd om hvordan vi kan benytte dataen vår bedre, og hvilke krav vi som markedsanalytikere må forberede oss på å bli møtt med fra kunder i fremtiden.

De som tok turen over til Mathallen på sesjon B fikk med seg noen helt spesielle caser fra Norsk Toppfotball, Solo og Norsk Tipping.

I dagens siste faglige bolk ble Årets Talent og Årets Markedsanalytiker kåret, og det var henholdsvis Alexandra- Kanutte Skåre fra Kantar og Vidar Pedersen fra Tine som stakk av med de gjeve prisene. Kvelden fortsatte med to interessante paneldebatter: I den første debatten ledet av Anders Mamen fikk vi høre hva sentrale personer i bransjen tenker om analysens relevans, hvordan vi bør ta fatt på utfordringer som vi som samlet bransje står overfor og hvordan vi kan jobbe mot å bli mer levedyktige. Til den andre debatten fikk vi besøk av Ole Guldvog i Opinion og tenåringsgutter fra ulike skoler i Oslo og Akershus som delte sine tanker om hvordan vi kan nå den attraktive målgruppen «unge gutter» (hint: de er ikke spesielt glad i lange spørreundersøkelser).

Vi fikk et forfriskende og artig innslag fra Solfrid Flateby på slutten av dagen som delte 4,5 tips til å bygge bedre relasjoner før vi gikk i samlet tropp til vors hos Opinion og avsluttet kvelden med middag og masse gode ting i glasset på BarVulkan.

Strategi- og analyseforeningen greier igjen å bevise at Analysedagen MAD er en viktig møteplass for alle som ønsker å utvikle seg som markedsanalytikere. Analysen gleder seg til å se dere alle igjen i 2020!

Analysen tonitten-35 page-0001

Analysen tonitten-36 page-0001