Lær mer om meningsmålinger

tirsdag, 22 august 2017

Lær mer om meningsmålinger

Den norske markedsanalysebransjen har i samarbeid utviklet en nettside om meningsmålinger i forbindelse med Stortingsvalget 2017. Hensikten med siden er å bidra til utvidet innsikt om meningsmålinger som metode, og hvordan meningsmålinger skal leses og forstås.

Siden finner du her!

2,4 prosent vekst i 2016: Har markedsanalyse- bransjen knekt koden?

torsdag, 06 juli 2017

2,4 prosent vekst i 2016: Har markedsanalyse- bransjen knekt koden?

Virkes omsetningsstatistikk for markedsanalysebransjen viser en samlet omsetningsvekst på 2,4 prosent i 2016. Dette er en positiv utvikling målt mot tidligere års endringer i bransjens omsetningsutvikling, og indikerer et mulig taktskifte i næringens evne til å omstille seg i møte med nye krav og forventninger fra kundene.

Nytt om navn: 1-2017

mandag, 03 april 2017

Nytt om navn: 1-2017

De siste bevegelsene i bransjen.

Nye navn og folk flytter på seg innen Norstat, Kantar TNS, YouGov, Nielsen, Opinion og Respons.

Mystery shopping – når du smugshopper på nettet og skjuler det for typen

torsdag, 23 mars 2017

Mystery shopping – når du smugshopper på nettet og skjuler det for typen

Forstår egentlig noen hva vi i markedsanalysebransjen prater om? Med våre forkortelser og ”Norwenglish” fyller vi nettsider og rapporter.  Men oppfatter egentlig kundene våre - og minst ikke mannen i gata hva bransjen vår prøver å kommunisere? Vi dro ut i Oslo sentrum for å snakke med folket for å se hva de tolket ut av de begrepene vi strør rundt oss som konfetti til daglig.

Analysen, et lite historisk tilbakeblikk

torsdag, 23 mars 2017

Analysen, et lite historisk tilbakeblikk

For omtrent 40 år siden ble Kjell Opheim spurt om han kunne tenke  seg å bli styremedlem i NMF. Det tok han som en utfordring. Han mente foreningen var for «innadvendt» mot utøverne av markedsanalyser. Å kunne bidra til at både næringslivet og det offentlige skulle ta markedsundersøkelser i bruk i større grad som grunnlag for sine beslutninger, var en utfordring. Skulle vi påvirke dette, måtte vi i så fall definere brukerne av markedsanalyser som foreningens hovedmålgruppe! Kjell var engasjert i Analysen helt fram til år 2000. 

Fra Dostojevskij til Backman – Et intervju med Vidar Pedersen

torsdag, 23 mars 2017

Fra Dostojevskij til Backman  – Et intervju med Vidar Pedersen

Vi har møtt Vidar Pedersen, tidligere leder av markedsanalyse i Telenor, til en kort prat om hans karriere, hans nye jobb i Kantar TNS, og ikke minst hans tanker om markedsanalysens fremtid. 

Blå medvind i sosiale medier – Hvordan påvirker dette Stortingsvalget i 2017?

onsdag, 22 mars 2017

Blå medvind i sosiale medier – Hvordan påvirker dette Stortingsvalget i 2017?

Uansett om du er leder i næringslivet eller politikken, eller på annet vis står overfor større beslutninger og viktige veivalg i 2017, bør analyse fra sosiale medier være en del av informasjonsgrunnlaget ditt.