Analysen

Lær mer om meningsmålinger

tirsdag, 22 august 2017

Lær mer om meningsmålinger

Den norske markedsanalysebransjen har i samarbeid utviklet en nettside om meningsmålinger i forbindelse med Stortingsvalget 2017. Hensikten med siden er å bidra til utvidet innsikt om meningsmålinger som metode, og hvordan meningsmålinger skal leses og forstås.

Siden finner du her!

2,4 prosent vekst i 2016: Har markedsanalyse- bransjen knekt koden?

torsdag, 06 juli 2017

2,4 prosent vekst i 2016: Har markedsanalyse- bransjen knekt koden?

Virkes omsetningsstatistikk for markedsanalysebransjen viser en samlet omsetningsvekst på 2,4 prosent i 2016. Dette er en positiv utvikling målt mot tidligere års endringer i bransjens omsetningsutvikling, og indikerer et mulig taktskifte i næringens evne til å omstille seg i møte med nye krav og forventninger fra kundene.

Analysen, et lite historisk tilbakeblikk

torsdag, 23 mars 2017

Analysen, et lite historisk tilbakeblikk

For omtrent 40 år siden ble Kjell Opheim spurt om han kunne tenke  seg å bli styremedlem i NMF. Det tok han som en utfordring. Han mente foreningen var for «innadvendt» mot utøverne av markedsanalyser. Å kunne bidra til at både næringslivet og det offentlige skulle ta markedsundersøkelser i bruk i større grad som grunnlag for sine beslutninger, var en utfordring. Skulle vi påvirke dette, måtte vi i så fall definere brukerne av markedsanalyser som foreningens hovedmålgruppe! Kjell var engasjert i Analysen helt fram til år 2000. 

Kunder – er noen vakrere enn andre?

mandag, 11 april 2016

Kunder – er noen vakrere enn andre?

Alt for mange bedrifter fokuserer for entydig på suksessen over nye kunder og det å ha mange av dem, men en kunde er ikke bare en kunde. Det er viktig å stoppe opp og overveie hvem dine kunder er. Noen kunder er gode og en klar ”keeper”, mens andre kunder er ikke fullt så gode, og du kan med fordel vise de døren med det samme. Hvorfor ikke vite om dette på forhånd før du går igjennom alt arbeidet med å lande kunden? 

Årets talent

mandag, 11 april 2016

Årets talent

Prisen Årets talent er en ny pris og tildeles en markedsanalytiker som har jobbet under 3 år i bransjen og utmerket seg overfor kunder og internt. Prisen gikk til Ida Susann Svensson i Norges Sjømatråd. Analysen måtte jo selvfølgelig snakke med prisvinneren!

Fremtidens handel; - utviklingstrekk og utfordringer for analysebransjen

torsdag, 17 desember 2015

Fremtidens handel;  - utviklingstrekk og utfordringer for analysebransjen

Odd Gisholt har fulgt norsk og internasjonal handel med varer og tjenester i en årrekke. Fra sine utsiktsposter på Handelsakademiet/OHH, Norges Varehandelenshøyskole/NVH og de siste 15 årene i BI-systemet, med noen avbrekk utenlands, har han hatt god oversikt over varehandelen som næring. Han ser mange positive trekk fremover, noen utfordringer for analysebransjen - og irriteres av at så mange fanges av jounalistenes vrangforstillinger om e-handelens betydning.

Problemet er ikke reklame, men dårlig reklame!

tirsdag, 15 desember 2015

Problemet er ikke reklame, men dårlig reklame!

I en livlig diskusjon blant gode venner var temaet reklame og de nye dingsene som gjør at vi nå kan blokkere reklame når vi er på nettet. Som over gjennomsnittet faglig interessert i temaet, spurte jeg mine venner om hva som er problemet med reklame.