Analysen

Hvordan forberede seg?

onsdag, 28 februar 2018

Hvordan forberede seg?

25. mai 2018 kommer det nye personvernregler i Norge basert på GDPR. Dette er EU sitt bidrag for å styrke personvernet for hver og en av oss som privatpersoner. Men hvordan skal vi sørge for at vi etterlever dette som bedrifter?

Tingenes internett – venn eller fiende?

tirsdag, 03 april 2018

Tingenes internett – venn eller fiende?

Akkurat nå gjennomgår internett sin største endring siden nettet ble folkelig for om lag 23 år siden. Ifølge Cisco og Intel vil Internet of Things, IoT omfatte mellom 50 og 200 billioner tilkoblede enheter allerede før 2020. Det er det bare tre år til.

Hvor brutalt, egentlig?

tirsdag, 03 april 2018

Hvor brutalt, egentlig?

«I hvilken grad opplever norske arbeidstakere at de har mistet innflytelsen over egen arbeidssituasjon de siste årene – og er det forskjell mellom bransjer?» 

Flyplassenes ferd fra transportmaskin til kommersielt paradis – En markedsanalytikers reiseskildring

onsdag, 18 oktober 2017

Flyplassenes ferd fra transportmaskin til kommersielt paradis – En markedsanalytikers reiseskildring

Luftfartsindustrien er en bransje som er i rask og konstant vekst. Men hvilken betydning har det egentlig hatt for flyplassene og deres syn på kunden?

STYR UNNA! – En soleklar oppfordring til bransjen

onsdag, 18 oktober 2017

STYR UNNA! – En soleklar oppfordring til bransjen

I en imaginær norsk markedsanalysebransje i 1997 er det hard konkurranse. Din Mening, IMM, Gallup, ACNN og IR slåss om markedsandelene. Computer assistert telefonringing er tingen og en halv generasjon Oslostudenter livnærer seg som telefonintervjuere. Så, en dag skjer det noe som for alltid skal endre spillereglene i bransjen.

Analysen, et lite historisk tilbakeblikk

torsdag, 23 mars 2017

Analysen, et lite historisk tilbakeblikk

For omtrent 40 år siden ble Kjell Opheim spurt om han kunne tenke  seg å bli styremedlem i NMF. Det tok han som en utfordring. Han mente foreningen var for «innadvendt» mot utøverne av markedsanalyser. Å kunne bidra til at både næringslivet og det offentlige skulle ta markedsundersøkelser i bruk i større grad som grunnlag for sine beslutninger, var en utfordring. Skulle vi påvirke dette, måtte vi i så fall definere brukerne av markedsanalyser som foreningens hovedmålgruppe! Kjell var engasjert i Analysen helt fram til år 2000. 

Kunder – er noen vakrere enn andre?

mandag, 11 april 2016

Kunder – er noen vakrere enn andre?

Alt for mange bedrifter fokuserer for entydig på suksessen over nye kunder og det å ha mange av dem, men en kunde er ikke bare en kunde. Det er viktig å stoppe opp og overveie hvem dine kunder er. Noen kunder er gode og en klar ”keeper”, mens andre kunder er ikke fullt så gode, og du kan med fordel vise de døren med det samme. Hvorfor ikke vite om dette på forhånd før du går igjennom alt arbeidet med å lande kunden?