Kommer du?

  • Vi trenger deg!

    Vi trenger deg!

    Vil du dele din kunnskap og kompetanse?

     

     

  • Seminarer
    2020

    Seminarer

    Vi jobber kontinuerlig med seminarprogrammet!                   Har du forslag til tema som bør belyses?

  • Inbound marketing
    5mars

    Inbound marketing

    Hvorfor er inbound marketing effektivt og hvordan kan du måle effekten?

  • Årsmøte 2020
    11mars

    Årsmøte 2020

    Alle medlemmer i Strategi- og analyseforeningen er velkommen

Kommer du?

  • Vi trenger deg!

    Vi trenger deg!

    Vil du dele din kunnskap og kompetanse?

     

     

  • Seminarer
    2020

    Seminarer

    Vi jobber kontinuerlig med seminarprogrammet!                   Har du forslag til tema som bør belyses?

  • Inbound marketing
    5mars

    Inbound marketing

    Hvorfor er inbound marketing effektivt og hvordan kan du måle effekten?

  • Årsmøte 2020
    11mars

    Årsmøte 2020

    Alle medlemmer i Strategi- og analyseforeningen er velkommen

Kommer du?

  • Vi trenger deg!

    Vi trenger deg!

    Vil du dele din kunnskap og kompetanse?

     

     

  • Seminarer
    2020

    Seminarer

    Vi jobber kontinuerlig med seminarprogrammet!                   Har du forslag til tema som bør belyses?

  • Inbound marketing
    5mars

    Inbound marketing

    Hvorfor er inbound marketing effektivt og hvordan kan du måle effekten?

  • Årsmøte 2020
    11mars

    Årsmøte 2020

    Alle medlemmer i Strategi- og analyseforeningen er velkommen

ANALYSEN

  • Siste utgave

    Siste utgave

    Bli medlem og last ned tidligere utgaver av Analysen!

BLI MEDLEM

E-handel

E-handel er i stadig utvikling. Bare i Norge vil det handles for mer enn 163 milliarder1 kroner på nett (varer og tjenester) i 2019, som er en økning på 13% fra 2018. Globalt estimerer emarketer.com at online salg av varer vil nå USD 3 500 milliarder i 2019 (i tillegg til tjenester solgt digitalt). Det utgjør 14% av all retail salg globalt.

Et privilegium å jobbe i en bransje der vi lever av å forstå folk

Norsk Gallup har levert surveydata siden 1946, ble innlemmet i TNS i 1997 og ble en del av Kantar og WWP i 2008. Gjennom Kantars internasjonale nettverk utføres nå prosjekter i en rekke land i verden. Kari Nordstad er den første kvinnelige leder for aktivitetene i Norge. Det er en milepæl for bedriften og for hele bransjen.

Nytt om navn 2-2019

De siste bevegelsene i bransjen. Nye navn og folk flytter på seg innen Opinion, Kantar og Mediacom.

Analysedagen MAD 2019

7.november var det endelig klart for begivenheten på Vulkan Arena vi alle har gledet oss til i ett langt år: Analysedagen 2019! Konferansier Thea F. Lian fra Dagens Næringsliv ledet oss gjennom et fullspekka program der den røde tråden var at det er ikke fint lite vi som markedsanalytikere må kunne mye av.

Hils på Nils!

Nils Brenna var med å starte opp Brille på TV-Norge, og har jobbet i analyseavdelingen i NRK. I dag er han analysesjef i Feelgood film og tv, personlighetstester kjendiser i podcasten «Sånn er du», holder foredrag og har en 23 prosents stilling som lærer på Tæruddalen skole.

Politiske briller med Norstat

Fullt hus og god stemning, kan man be om mer, sa en strålende fornøyd Nina C. Kulås, administrerende direktør i Norstat etter en vel blåst kundefest.

Torsdag 26. september var bransjen igjen samlet for faglig og sosialt påfyll da Folks Medievaner gikk av stabelen på fasjonable Stratos i Oslo sentrum. Komiker og programleder Rasmus Wold ledet oss gjennom en variert dag som bestod av intet mindre enn ni spennende innslag.

Leder for Ipsos Norge Nathalie Warembourg, Bernt Reitan Jenssen fra Ruter og fagansvarlig for omdømmeundersøkelser Jan Behrens. Foto: Ipsos Norge

I forbindelse med at Ipsos la fram resultater fra årets Profil Store Norske Bedrifter, har Ruter fått Omdømmeprisen for 2019. Juryen for prisen la vekt på at Ruter gjennom de siste seks årene har oppnådd en betraktelig forbedring av sitt omdømme i befolkningen i Oslo og Akershus og har lykkes å flytte negative holdninger til positive.

Effektmålinger + Samfunnsengasjement = Nyttig innsikt

OECD-rapporten fra 2018 viste at ni prosent i aldersgruppen 15-29 år i Norge verken er i arbeid eller utdanning, noe som tilsvarer 86 000 unge (Investing in Youth: Norway). De store sosiale utfordringene vi står ovenfor i forhold til unge voksne og utenforskap er for komplekse til at det offentlige alene kan løse disse utfordringene.

Mobilitetspakken Hjem-Jobb-Hjem

UTFORDRING

Samferdselsmyndighetene i Norge og regionale myndigheter har en målsetting om at all vekst i persontrafikk skal tas med kollektiv, sykkel eller gange. Dette er et ledd i å nå målet om null vekst i utslipp innen 2030. Bilreiser til og fra jobb utgjør en stor andel av personreisene. Å få flere til å unngå å bruke bil til og fra jobb vil bidra til å nå målene. Østfold fylkeskommune bidrar til dette gjennom HjemJobbHjem-ordningen som innebærer at bedrifter som gjennomfører interne reisevaneundersøkelser årlig får mulighet til å tilby ansatte tilgang til et rabattert busskort. Målet er å få mange virksomheter i regionen til å delta. Utfordringen er å gjennomføre reisevaneundersøkelsene på en så kostadseffektiv måte som mulig.

Nytt om navn 1-2019

De siste bevegelsene i bransjen. Nye navn og folk flytter på seg innen Kantar, Ipsos, Norstat, Mindshare, Respons, Nielsen Ruter og YouGov